Forbes Israel Logo

מוריס קאהן: “אני רוצה להפוך את החיים לכאלה ששווה לחיות אותם”

"אני רוצה להפוך את החיים לכאלה ששווה לחיות אותם, זה כל העניין", אומר מוריס קאהן, בן ה-88, ממייסדי אמדוקס ודפי זהב. קאהן הוא אחד מוותיקי רשימת עשירי ישראל של פורבס. באוגוסט האחרון הוא דורג במקום ה-43 בדירוג לשנת 2018, עם הון שמוערך בכ-3.7 מיליארד שקלים.

הופעתו של קאהן הייתה גולת הכותרת של האירוע שקיים בנק השווייצרי, UBS, במסגרת פסטיבל OFFF במוזיאון תל אביב, תחת הסיסמה "A life worth living". האירוע עסק בשילוב שבין עסקים, משפחה ותשוקה, ובשאלות איך מגשימים חלומות במסגרת הקריירה? וכיצד מניעים עסקים להצלחה?

קאהן סיפר על עלייתו לארץ ועל ניסיונות היזמות הראשונים שלו, שהחלו עוד בשנות ה-20 לחייו, עם חנות אופניים שפתח. הוא סיפר כיצד נכשל בניהול שלה, כשסמך על אנשים שגנבו לו מהסחורה, וכך למד איך להצליח במיזם הבא.

מוריס קאהן ודפנה ג'קסון | צילום: רוני קרצנר

המיליארדר הישראלי תיאר איך חווה הרבה מאוד הצלחות ומעט כישלונות בעסקיו. הוא הצטנע והסביר כי ההצלחה נבעה בעיקר ממזל ובשל העובדה שהיה לו שותף נהדר בשם שמואל מיתר (שמוערך גם הוא על ידי פורבס בכ-3.7 מיליארד שקלים). עם זאת, ידע להצביע על כך שהקשרים שיצר לאורך הדרך, כמו גם האמון שהשיג אצל אנשים, עזרו לו המון. "בעסקים לפעמים יש משברים, ואם יש לך קשרים טובים, הם עוזרים לך בעת הצורך", סיפר.

כיום קאהן כמעט ולא מעורב בעסקים והוא עוסק בעיקר בפילנתרופיה. "כשאתה תורם, אתה עושה משהו כדי להפוך את העולם לטוב יותר. זאת הדרך שלך ליצור עושר, ליצור רווח, להתעסק במה שאנשים צריכים", אמר. "אני רוצה שעוד אנשי עסקים ישראלים יתרמו, שירגישו כמה טוב זה לתת עבור משהו טוב".

כחלק מפעילות הפילנתרופיה שלו, סיפר קאהן על העיר ג'ינקה שבאתיופיה, בה ביקר לכבוד יום הולדתו ה-80. במהלך שהותו שם, תרם קאהן כסף לילדים עיוורים רבים, כדי שיוכלו לעבור ניתוח ולראות לראשונה. "זה המקום הכי עני שראיתי בחיים שלי", סיפר. "כשהגעתי לשם רציתי לתת לילדים האלה את האפשרות לראות את העולם. אין אושר גדול מזה, זה ממש עושה טוב לנשמה. אני לא מונע מעושר, סיפוק לא מגיע מכסף".

קאהן. "סיפוק לא מגיע מכסף" | צילום: רוני קרצנר

לסיום, התייחס קאהן גם לתרומתו לפרויקט החלל הישראלי, SpaceIL, ואמר: "רק שלוש מדינות הגיעו לחלל עד עכשיו: ארצות הברית, רוסיה וסין. אם ישראל תהיה הרביעית זאת תהיה גאווה אדירה למדינה". הפרויקט הישראלי החל כחלק מתחרות של גוגל, אולם המפתחים לא הספיקו לעמוד בזמנים שהקציבה גוגל, ולא קיבלו את המימון המיוחל מהחברה. קאהן נחלץ לעזרתם ותרם רבות כדי שזה ייצא לפועל. "החלל זה הגבול הבא", אמר. "אני רוצה לראות את זה קורה".

בנוסף למוריס קאהן, נאמו באירוע גם איתן מאיר שטיבה, מייסד שותף בקרן Vital Capital, שסיפר על הפוטנציאל הגלום שיש בהשקעה במדינות נכשלות; ניקול נאגווי, אסטרטגית בכירה בתחום השקעות האימפקט ב-UBS, שהראתה איך ניתן להרוויח מהשקעה ועל הדרך לתרום לעולם; ומייסד חברות JVP ו-Israel Initiative, אראל מרגלית, שסיפר על היכולת של ישראל כאומת סטארט-אפ להפוך למשפיעה יותר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.