Forbes Israel Logo

מורכבות אנושית אין סופית: מיליון שבבים מחקים 1% מהמוח האנושי

בחודש שעבר, פרויקט המוח האנושי יצא לדרך של 10 שנים, במחקר ששואף להבין את המוח שלנו קצת יותר. זה נחשב לאחד הפרויקטים המתקדמים ביותר בתחום מדעי המוח בעולם.

כחלק מהפרויקט, פרופסור להנדסת מחשבים מאוניברסיטת מנצ'סטר, סטיב פרבר, תהה כיצד יוכל לעשות שימוש בשבבי מעבדים, שמרכיבים את רוב הסמארטפונים שלנו, בפרויקט המוח.

פרופ' פרבר לא סתם מפריח השערות באוויר לגבי האפשרויות שטמונות בשבבים, הוא למעשה ממציא שותף של שבב ה-ARM יחד עם סופי וילסון, שמשמשים בבערך 10 מיליארד מכשירים ברחבי העולם.

זו הנקודה שכל הסיפור מתחיל להישמע קצת כמו סצנה מסרטי המטריקס.

פרבר עובד על פרויקט שעונה לשם פרויקט ספיניקר (SpiNNaker), שהוא מעין ראשי תיבות לבניית רשת עצבית. הפרויקט הוא חלק ממחקר כולל אודות טכנולוגיות עיבוד מידע (APT) באוניברסיטת מנצ'סטר ופרויקט המוח האנושי שהוזכר לעיל.

"ספיניקר" הוא ארכיטקטורת מחשב חדשה בהשראת המוח האנושי, שבעקבותיה יצרו את מכונת הספיניקר, פלטפורמת מחשב שמורכת ממיליון שבבי מעבד מסוג ARM. מכונת הספיניקר עתידה לסייע בשלושה שדות מחקר – רובוטיקה, מדעי המחשב ומדעי המוח.
דוגמא מצוינת למכונת הספיניקר היא הרובוט שבסרטון. כאן, שבבי הספיניקר מדמים רשת עצבית, כך שהם מעבדים נתונים מ"רשתיות" הסיליקון, באותה הצורה שהיו עושים זאת הנוירונים שבמוח.

הלוח על גבו של הרובוט הוא לוח ספיניקר. הוא מורכב מ-48 שבבים שפותחו על ידי פרופ' פרבר וקבוצת ה-APT. הרובוט עצמו פותח על ידי פרופ' יורג קונרט באוניברסיטה הטכנית של מינכן.

עיני הרובוט הן "רשתיות סיליקון", והוא תוכנן כך שיזהה שתי צורות – 'x' ו'+'. כשהוא מזהה אחת משתי הצורות הללו הוא מבצע אחת משתי פעולות: עבור '+' הרובוט מתקדם קדימה לעבר הצורה, ועבור 'x' הרובוט נסוג.

סרטון הוידאו מדגים כיצד הרובוט מתומרן על ידי חתיכת נייר, פשוט על ידי סיבובה רבע סיבוב בכל פעם, מה שמשנה את הצורה שנקראת על ידו מ'+' ל-'x' ובחזרה.

"מכונת הספיניקר" תשלב מיליון שבבי ARM כליבה, אבל המוח האנושי הרבה יותר מורכב מזה. כנראה שנצליח להגיע רק ל-1% מהטווח שמסוגל לו המוח באמצעות מיליון שבבים", אומר פרבר. "אנו מקווים שבהמשך הדרך המחקר והממצאים שלו יוכלו לספק תובנות חדשות לחברות תרופות, לסייע להם לפתח תרופות טובות יותר עבור מחלות ראש או הפרעות מנטליות".

למשל, מחלת האלצהיימר היא הגורם השישי הנפוץ ביותר למוות בארצות הברית. בשנת 2013 המחלה תעלה לקופת ארה"ב 203 מיליארד דולר, והמספר הזה צפוי לעלות ל-1.2 טריליון דולר עד לשנת 2050.

מר פרבר וגב' ווילסון קיבלו לאחרונה את פרס החדשנות של 'The Economist' בקטגוריית הטלקום עבור מעבדי ה-ARM.

לכתבה הקודמת על פרויקט המוח האנושי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.