Forbes Israel Logo

מורשת התקציב של טראמפ: גרעון פדרלי קבוע של טריליון דולר

משרד האוצר האמריקאי דיווח ביום שישי האחרון שהגרעון התקציבי הפדראלי לשנה הפיסקלית שזה עתה הסתיימה עלה ב-80 מיליארד דולר בהשוואה לשנת הכספים 2016, והגיע לגובה המאיים של 666 מיליארד דולר – מספר שאנשים רבים חושבים שהוא מנבא שחורות, או את בוא השטן.

במקרה הזה יכול להיות שהם גם צודקים: קווי המדיניות הנוגעים להוצאה הממשלתית ולמיסוי, שממשל טראמפ והקונגרס, שנשלט על ידי הרפובליקנים, צפויים להתקין בקרוב, ינפחו את הגרעון הפדראלי ליותר מ-1 טריליון דולר בשנה, מעתה והלאה.

בניגוד לארבעת הגירעונות השנתיים שנרשמו בשנותיו הראשונות של אובמה בתפקיד, שעמדו גם הם על טריליון דולר בשנה, הגירעונות הללו ינבעו משינויי חקיקה שנוגעים להוצאה הפדראלית ולמיסוי, ולא מירידה זמנית בפעילות הכלכלית (לאחר המיתון של 2008). חלק מהשינויים הללו יהיו קבועים. אחרים יצטרכו לעבור אישור מחודש בכל שנה, אבל לא סביר שהם יידחו בעתיד.

מחאת המסים בוושינגטון, אפריל השנה | צילום: Shutterstock

כתוצאה מכך, הגירעונות התקציביים הטראמפיים, הנהנים מתמיכת המפלגה הרפובליקנית, של טריליון דולר בשנה, הם "הנורמלי החדש" של המשק האמריקאי.

הנה האופן שבו הגירעון הזה יתגבש:

בחודש יולי האחרון דיווח המשרד לענייני תקציב של הקונגרס האמריקאי, שהתקציב הפיסקאלי של טראמפ לשנת 2018 יוביל להיווצרותו של גירעון תקציבי שנתי ממוצע בגובה של כ-677 מיליארד דולר בשנים 2018-2022. אלא שהחישוב הזה מתייחס להצעות התקציב הנומינאליות של טראמפ, ונשען על ההנחה שהקונגרס יסכים לכל הקיצוצים שהציע הבית הלבן – דבר שהקונגרס והסנאט כבר הוכיחו שאין להם שום עניין לעשות. זה ממקם את קו הפתיחה של הגירעון השנתי הממוצע לחמש השנים הבאות קרוב יותר ל-750 מיליארד דולר.

בעוד שהבית הלבן, יחד עם תומכיו בקונגרס, מתעקש על כך שהורדות המיסוי, שיידונו בקונגרס ובסנאט בחודש הבא, ישלמו בסופו של דבר את עלותן בעצמן, בזכות שיעורי צמיחה כלכלית גבוהים בהרבה שהן תבאנה למשק, החלטת התקציב של הקונגרס, שאושרה בסנאט בליל חמישי האחרון (ושסביר מאוד להניח שגם תתקבל בבית הנבחרים) מניחה שהגירעון יגדל בכ-150 מיליארד דולר בכל אחת מ-10 השנים האחרונות. ניתוח לא מפלגתי מראה שהגירעון יגדל למעשה, בסכום ממוצע של בין 220 מיליארד דולר ל-240 מיליארד, בין 2018 ל-2027, ולאחר מכן יתכן שהעלייה אפילו תגדל. אם ניקח את כל שלוש ההערכות הללו יחד – הממוצע מסתכם בעלייה של כ-200 מיליארד דולר בגירעון התקציבי בכל אחת מחמש השנים הקרובות.

מספר כזה יביא את הגירעון השנתי לגובה של 940 מיליארד דולר. ויש עוד…

1. הקונגרס מסתמן כמ שמוכן להגדיל את הסכום שיוקצה לתכניות צבאיות ומדיניות פנים, בלפחות 50 מיליארד דולר בשנה, נוסף למה שטראמפ ביקש.

2. לפי המשרד לענייני תקציב של הקונגרס, הצו המינהלי של טראמפ ששם קץ לסובסידיות הפדראליות שכרוכות בחוק לטיפולים ברי השגה – המוכר יותר בשם אובמה-קייר – יגדיל את הגירעון התקציבי בממוצע בכ-19 מיליארד דולר בשנה.

3. הסיוע הפדראלי להתמודדות עם אסונות הטבע הארווי, אירמה ומריה, יעמוד על לפחות 36 מיליארד דולר, כשסכומים נוספים צפויים להימסר, הן במטרה להקל יותר על קורבנות ההוריקנים והן כדי לעזור לנפגעי השרפות שפגעו בצפון קליפורניה. למרות שרוב כספי הסיוע הללו ישולמו במהלך השנה הפיסקאלית של 2018, אסונות כמו הוריקנים, טורנדו, שרפות בר, שיטפונות, רעידות אדמה ועוד, שדורשים תגובה פדראלית בעלות גבוהה יותר מזו שתוקצבה מראש, יתרחשו כנראה בכל שנה גם בעתיד, והעלויות שלהן צריכות להיכלל כבר כעת בחישוב הגירעון הקבוע החזוי.

4. אם הכלכלה לא תצמח מהר כמו שטראמפ מבטיח, אם יהיה צורך בהוצאות נוספות של הפנטגון מסיבות צבאיות, או אם שיעורי הריבית יעלו יותר מהר מהצפוי, בגלל העלייה בהלוואות של הממשל הפדראלי, אז אי אפשר יהיה לשלול גם היווצרות של גירעונות בגובה של 1.2-1.5 טריליון דולר.

במילים אחרות, גירעון תקציבי שנתי של טריליון דולר צריך להיחשב מעתה בתור המינימום הרלוונטי למהלך נשיאותו של טראמפ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.