Forbes Israel Logo
מושב אסלה חכם. צילום: shutterstock
מושב אסלה חכם. צילום: shutterstock

מושב האסלה החכם הזה עשוי להציל את חייכם ביום מן הימים

מטופלים רבים אינם מקפידים בתיעוד המדדים הרפואיים שלהם בשגרה. פיתוח ייחודי יסייע באיתור מוקדם של מחלות לב וכלי דם – באמצעות פעולה יומיומית שכולנו עושים

האובססיה של ניקולאס קון למושבי אסלה החלה בשנת 2014, כשהיה סטודנט לתואר שלישי להנדסה במכון הטכנולוגי של רוצ'סטר וביקש מימון לפיתוח מכשיר בייתי לניטור מדדים רפואיים. "האתגר הגדול ביותר היה שאנשים לא בודקים את המדדים הרפואיים שלהם, לא משתמשים במכשירים כאלו, ולא רוצים לבצע את השינויים ההתנהגותיים הנדרשים", נזכר קון.

הוא החליף רעיונות עם יועצו, כיצד לשנות את התופעה ההתנהגותית הזו וחשב על פתרונות – החל מפיתוח הגה מכונית ועד לעכבר מחשב. ואז זה היכה בו: "בואו נזרוק אלקטרודות על מושב אסלה". שבע שנים אחר כך חבר קון בן ה-32, לחבר רשימת פורבס 30 מתחת לגיל 30, אוסטין מק'קורד (35), במטרה לגייס 14 מיליון דולר במימון סבב A לחברה שלו, Casana, כדי להביא את המושב החכם הזה לקשישי אמריקה. למרות שזה אולי נשמע מטורף, מושב אסלה פותר בעיה מרכזית שרופאים רבים מתמודדים איתה מול חולים – לגרום להם להקפיד לתעד את המדדים שלהם בבית. לזכור לרשום את המשקל, לחץ הדם או את רמות החמצן על בסיס יומיומי בבית יכולה להיות משימה לא פשוטה. עם מושב אסלה בשירותים, אין חוטים, אין עמדות טעינה, והוא מבטל את מרכיב השכחה.

באמצעות מימון זה, הסטארט-אפ משכונת רוצ'סטר שבניו יורק שואף לצמצם באופן משמעותי הוצאה שנתית של 219 מיליארד הדולרים – זה הסכום האדיר המושקע בארה"ב מדי שנה לאיתור מוקדם של מחלות לב וכלי דם באמצעות ניטור קבוע של מדדים רפואיים, בעיקר בקרב בני ה-65 ומעלה.

רעיון מוזר ומשונה

"הלכתי בדרך הזו בעבר, והבאתי לשוק רעיון מוזר ומשונה", אומר מק'קורד, שהקים את הסטארט-אפ לשחזור נתונים Datto, אשר נמכר ל-Vista Equity Partners בשנת 2017 תמורת 1.5 מיליארד דולר ונסחר כעת בבורסה עם שווי שוק של 4 מיליארד דולר. "ייתכן שאני לא מבין גדול ברפואה", הוא מציין "אבל אני בהחלט יודע איך לקבץ אנשים גדולים אחרים סביב השולחן ואיך לבנות חברה".

מק'קורד, שהצטרף כמנכ"ל Casana באוגוסט, משתתף גם הוא בסבב באמצעות קרן Outsiders, חברת ההון סיכון שהקים. הוא עזר למשוך משקיעים אחרים לסבב A, כולל General Catalyst (משקיעה מוקדמת ב-Datto) ויו"ר ההנהלה של Vertex Pharmaceuticals ג'פרי ליידן.

Bemis Manufacturing Company, יצרנית מוצרי פלסטיק גלובלית שמושבה בוויסקונסין, ואחת מיצרניות מושבי האסלה הגדולות בעולם, היא משקיעה אסטרטגית. Casana, שבעבר הייתה ידועה בשם Heart Health Intelligence, גייסה עד היום 16.6 מיליון דולר.

"כשאוסטין הגיע אלינו עם הרעיון, עמדנו לתמוך בו בכל מה שרצה לעשות, זה מעיד עד כמה שהוא טוב", אומר דיוויד פיאלקוב – מייסד General Catalyst ומשקיע הון סיכון שנבחר לאחרונה ברשימת Forbes Midas List. זה מבטא את מה שפיאלקוב רואה כמגמה הולכת וגוברת, בה שחקנים דומיננטיים בתחום התוכנה והטכנולוגיה הצרכנית עוברים לתחומי הבריאות והרפואה כדי לתקן כשלים במערכת. "זו הזדמנות נפלאה להצליח ולעשות טוב".

הכל בזכות האלגוריתם

לעיצוב אסלה חכמה יתרונות וחסרונות. מושבי אסלה הם בעלי שטח פנים רחב, מה שאומר שיש פחות צורך במזעור יקר כמו שנדרש לחיישנים שנמצאים בסמארטפונים או בצמידי הבריאות. מצד שני, מתברר שהישבן הוא לא החלק שהכי קל לקחת ממנו מדדים בגוף. "הנתונים הראשוניים שיוצאים אם רק מחברים אלקטרודות לישבן של מישהו אינן נהדרות", אומר מק'קורד. "רק באמצעות כמויות מדהימות של סינון אלגוריתמי תוכל לקבל אינדיקטורים רפואיים בעלי ערך".

כאן נכנסו לפעולה שנות המחקר של קון, המייסד והמדען הראשי של החברה. הוא פיתח אלגוריתמים המפרידים בין מדידות רפואיות לבין רעשי הרקע, שפרטי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Medical Internet Research mHealth ו- uHealth . שני המאמרים האלה הדגימו כי מושב האסלה שלו יכול למדוד מדדי לחץ דם, נפח פעימה וחמצון בדם – עם דיוק בדרגה קלינית התואם לבדיקת אקו לב, אולטרסאונד של הלב המשמש כ"סטנדרט הזהב".

האלקטרודות המותקנות בתוך מושב האסלה. צילום: Casana
האלקטרודות המותקנות בתוך מושב האסלה. צילום: Casana

על פי ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, כל 36 שניות מת אדם בארה"ב ממחלות לב וכלי דם. היעד הראשון של Casana הוא אי ספיקת לב, הפוגעת ביותר מ-6.2 מיליון אמריקאים. מלבד השתלת לב, אין תרופה למצב זה – ניתן רק לנהל אותו רק. חולים הסובלים מאי ספיקת לב נכנסים ויוצאים מבית החולים כאשר נוזלים מתחילים להצטבר בריאות, מה שגורם לקוצר נשימה ולירידה ברמות החמצן. בעוד שתפקוד הלב של המטופל בהכרח יירד, התקווה היא שמעקב קבוע יכול לעזור להאט את ההתדרדרות.

מדד חשוב ועיקרי הוא "נפח הפעימה"- כמות הדם שלבו של האדם שואב בכל פעימה. נכון לעכשיו, הדרך הנפוצה ביותר למדוד זאת היא באמצעות אקו לב, אותו יש לבצע אצל הרופא. המטרה של Casana היא שרופאים יוכלו להנפיק מרשם למושב האסלה, שיכול לפקח על נפח הפעימה בבית. על ידי פיקוח אחרי נתונים אלה, הרופאים יוכלו להתערב הרבה לפני שהתסמינים יתדרדרו למצב הדורש אשפוז בבית חולים. "זה באמת הרוטב הסודי למסד הנתונים הבסיסי", אומר ליידן.

שוק רעב

Casana רודפת אחר אישור של ה-FDA למושב האסלה החכם שלה, המחייב את החברה לבצע מחקרי אימות מחדש כדי למדוד את דיוק המכשיר המסחרי שלה. "זה מכשיר מסובך, והוא מודד הרבה יותר מסתם מדד אחד", אומר מק'קורד. "אנחנו לא מצליחים להכתיב את ציר הזמן [הרגולטורי]. אבל אנו מקווים שבעוד שנה נעבור את תהליכי המסחור".

ברגע שהיא תקבל אישור רגולטורי, Casana תציע את מושב השירותים הזה בשוק אשר רעב לפתרונות ניטור חולים מרחוק, אשר תפס תאוצה מדהימה בעקבות מגפת הקורונה. המודל העסקי של החברה, משנן מק'קורד, הוא "מושבי אסלה כשירות" (“toilet seats as a service"). המוצר ישלב את החומרה עם מנוי תוכנה חודשי שיספק עדכונים בזמן אמת לרופאים, ובסופו של דבר, לאחר איסוף מספיק נתונים, יכלול אלגוריתמים שיכולים לעזור לחזות תוצאות. מק'קורד אומר כי סביר להניח שמושב האסלה יהיה בערך באותה עלות כמו שעון חכם יוקרתי, אך הרעיון הוא לא שהמטופלים יהיו אלו אשר ישלמו על המושב.

Casana מקווה שמחקרים קליניים נוספים יוכלו להדגים כי שימוש עקבי במושב האסלה יוכל להוביל לפחות אשפוזים בבית החולים. יעדי הלקוחות העיקריים הם משלמי שירותי בריאות (כמוMedicare Advantage ) או בתי חולים שאינם מעוניינים לקבל "עונש" על אשפוזים חוזרים של חולים – כך יהיה להם תמריץ לשלם עבור התקנת חומרה ודמי מנוי חודשיים על מנת למנוע עלויות גבוהות יותר בהמשך, שעשויות להגיע לעשרות אלפי דולרים לאשפוז.

אמצעי זיהוי ייחודי

גם אם תוצאות המחקר טובות, עדיין יש שאלה אחת מטרידה: האם הצרכנים מוכנים להכניס מושבי אסלה חכמים לבתיהם?

טלפונים חכמים החליפו מגזינים ועיתונים בכל מה שקשור ל"ספרות חדרי האמבטיה והשירותים", כך שהכנסת אלקטרוניקה לשירותים אינה כל כך רדיקלית. "בהחלט אין מצלמות או מיקרופונים", אומר מק'קורד, שבילה שנים בעבודה על אחסון נתונים רגישים ב-Datto. המושב מחובר למודם סלולרי, כך שלא ניתן לפרוץ אותו דרך רשת ה-WiFi הביתית. "המטרה שלנו היא להיות מכשיר רפואי ולשפר את חייך דרך כך", הוא אומר. "אנחנו לא אפליקציה בטלפון שלך שתמכור נתונים ל-Facebook או ל-Google".

כמו כן, יהיו אמצעי הגנה כאשר משתמשים עשויים לבקר אורחים. מתברר שהישבן שלך, כאשר הוא משולב עם משקל, יציבה, קצב לב ומדידות אחרות, פועל כמו אמצעי זיהוי ייחודי, כלומר מושב האסלה ירגיש את ההבדל בין המשתמשים וימחק את הנתונים, אומר מק'קורד. התקווה היא שהנתונים שנאספו ממושב האסלה יוכלו בסופו של דבר לסייע להעביר נתונים למקבלי החלטות קליניות, כמו האם להתאים את התרופות של המטופל בהתאם למדדים החיוניים שנאספו בזמן אמת.

קון ומק'קורד אינם מודאגים מהמחשבה האם הצרכנים יאמצו את השימוש במוצר, מכיוון שמושב האסלה החכם של Casana ייראה וירגיש רגיל. "הוא מאוד נגיש", אומר קון, וזה חלק מהמפתח לאימוץ המהיר של המוצר. "אם אנו עושים את העבודה שלנו בצורה מושלמת", זיקק מק'קורד את דבריו, "לעולם לא תדע שיש לך מושב כזה".

צילום התמונה הראשית: shutterstock

https://secure.cardcom.solutions/e/xo64

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן