Forbes Israel Logo

מזון מהאוויר: כך מתכנן סטארט-אפ חדש לייצר חלבון למאכל

הסטארט-אפ הפיני Solar Foods מתכנן לייצר, משילוב של אוויר וחשמל, חלבון אכיל. החברה הודיעה על שותפותה עם סוכנות החלל האירופית וביחד הן עובדות על ייצור מזון עבור טיסות עתידיות לחלל. בעבר קיבלה החברה מימון של 2 מיליון יורו והיא מתכננת להתחיל את הייצור המסחרי של החלבון שלה בשנת 2021.

תהליך הפקת החלבון מבוסס על מחקר של מרכז המחקר הטכנולוגי VTT בפינלנד ולאוניברסיטה הטכנולוגית Lappeenranta. הייצור מתחיל מביצוע אלקטרוליזה של המים כדי ליצור מימן. לאחר מכן, החברה משלבת את המימן עם פחמן דו-חמצני וכמה מינרלים כדי להזין את החיידקים אשר יוצרים את החלבון. לאחר מכן, מטופלים החיידקים בחום כדי לייצר אבקת חלבון.

אבקת חלבון. החברה תתחיל לייצר באופן מסחרי בשנת 2021 | צילום: shutterstock

"המטרה שלנו היא לפתח את החלבון למוצר איכותי שהשפעתו הסביבתית תהיה קטנה פי 10 עד 100 מזו של מוצרי בשר או תחליפים הקיימים כיום בשוק", מסביר מנכ"ל Solar Foods, פסי וויניק.

החלבון האכיל של Solar Foods הוא טבעוני ואינו מסתמך על בעלי חיים או צמחים במהלך תהליך הייצור. לא רק שזה מנתק אותו מהחקלאות המסורתית, יש בו פוטנציאל לשנות את האוכל המונח על שולחננו, אבל יש לו גם פוטנציאל לשנות את מה שבני אדם יכולים לאכול במהלך טיסות לחלל.

כמו ב"מסע בין כוכבים"

Solar Foods שילבה כוחות לאחרונה יחד עם סוכנות החלל האירופית (ESA) בעבודה על ייצור מזון שיתאים לנסיעה ושהייה במאדים. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על מיכל עשוי פלדה המיועד לפעילות הביולוגית והוא מזכיר את הגירסה הראשונה של המשכפל, אותה מכונה המסוגלת לייצר ולשחזר חפצים שהיתה פופולרית בסדרה הבדיונית "מסע בין כוכבים". בדומה למשכפל, שהיה מסוגל לייצר ארוחות, המיכל של Solar Food יוכל ליצור חלבונים אכילים שיכולים להאכיל צוות או מתיישבים על מאדים.

"התנאים להתיישבות במאדים שונים מאוד מאלו של כדור הארץ, למרות שיש להם אור שמש, ויש כמויות עצומות של פחמן דו-חמצני באטמוספירה שלהם, הטכנולוגיה החלוצית של Solar Food תאפשר דרך חדשה לייצור מזון אפילו בחללים סגורים. אנו מניחים כי החומרים הקיימים בבסיס מאדים יכולים לשמש את הטכנולוגיה החדשה", אומר קימו איסבג'ורנסונד, מנהל מרכז החממות הטכנולוגיות ESA בפינלנד.

כאמור, Solar Foods רוצה להתחיל בייצור החלבון המסחרי בשנת 2021. התהליך שלה ידידותי לסביבה והוא אינו תלוי במזג האוויר, בקרקע זמינה או בזמינות של משאבים טבעיים אחרים. זוהי גם דרך לייצר חלבון לאורך זמן בעלות נמוכה. כדי לייצר יותר חלבון, פשוט צריך מיכל ביולוגי גדול יותר ועוד חיידקים.

זה לא הסטארט-אפ היחיד שמעוניין לייצר חלבון ללא בעלי חיים או צמחים. Perfect Day עובדים על יצור חלבונים שלא מבוססים על מוצרי חלב, ללא שימוש בפרות ובהסתמכות על תהליך תסיסת שמרים. כמו שהדאגה לגבי זמינות המזון והקיימות גדלה, כך גדל מספר מקורות החלבונים החלופיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.