Forbes Israel Logo

מזרח תיכון ישן: ירושלים וקהיר של המאה ה-19 מבעד לעדשת המצלמה

כשג'וזף־פיליבר גירו דה פרנגיי יצא למסע ממולדתו צרפת לירושלים ולקהיר, הוא הביא איתו מצלמה וצילם את האטרקציות הרגילות. מה שהבדיל את גירו מאינספור תיירים אחרים, היא העובדה שהצילום בדיוק הומצא. עכשיו, כשהם בני 170 שנה, הצילומים שצילם הם העדויות המוקדמות ביותר המתועדות בצילום של שתי הערים העתיקות האלה.

לרכישת גיליון פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

ה"דאגרוטיפ", מאמצעי הצילום ששימשו את גירו, היתה שיטת הצילום המסחרית הראשונה – והראשונה שהיתה נגישה לציבור הרחב. לדאגרוטיפ אין סרט צילום, ולא ניתן ליצור ממנו העתקים, והתוצאה מודפסת על גבי לוח כסף ממורק.

מסגד בקהיר | צילום: מוזיאון המטרופוליטן בני יורק

תערוכה חשובה שנפתחה לאחרונה במוזיאון המטרופולין בניו יורק מספקת סקירה יוצאת דופן בהיקפה של מסעו הצילומי של גירו, שכמעט נשכח, אך זוכה עתה לתהילה כאחד מחלוצי הצילום. צילומיו נמצאו באחוזתו רק בשנות ה־20 של המאה הקודמת ונחשפו לעולם רק בעשורים האחרונים. ב־2003 נמכר אחד מהדאגרוטיפים שהותיר בסכום שיא של כמעט מיליון דולר לאמיר קטאר שיח' תמים בן חמד אאל ת'אני.

הטיול הגדול

לא מדויק לכנות את גירו תייר, לפחות לא במונחים המוכרים לנו היום. במחצית הראשונה של המאה ה־19 רק האירופאים האמידים ביותר יכלו להרשות לעצמם גיחה לים התיכון. מסעות היוקרה האלו, "הטיול הגדול", היו לרוב נקודת השיא של השכלתו של ג'נטלמן. המטיילים עם הנטיות האמנותיות נהגו לתעד את מסעותיהם בציורים בצבעי מים. מסעו של גירו, שסיים את לימודי האמנות ויצא למסע כשהוא בן 37, הוא חלק מהמסורת הזו, והוא העניק לה תוספת מודרנית, עם ההתאמות הראשוניות שלו לטכנולוגיה פורצת הדרך.
אך מה שמיוחד בגירו הוא, שהצילומים שלו לא בוצעו רק לשם יצירת מזכרות, אלא כחלק ממהלך של תיעוד מעמיק של האדריכלות העתיקה שבה פגש. הוא צילם למעלה מאלף דימויים, התגבר על אתגרים טכניים רבים וצבר אינספור שעות על המכשירים שלו.

עץ עתיק ביפו | צילום: מוזיאון המטרופוליטן בני יורק

הלוחיות, שמוספרו בזהירות ותויקו בקופסאות עץ, הפכו להיות הארכיון הצילומי הראשון ששימש למחקר ארכיאולוגי. בזכות המצלמה הפך הטיול הגדול שלו למסע מדעי חובבני.
בצפייה השנייה הדאגרוטיפים לא נראים שיטתיים כמו בראשונה. על אף שהוא צילם לרוב פרטים אדריכליים, יש גם תמונות של נופים ואנשים, למשל של עץ שיקמה עתיק ביפו, מתפללים ביציאה מכנסיית הקבר ובעלי מקצוע שונים ברחבי המזרח התיכון – מקונסטנטינופול ועד אלכסנדריה.

התערוכה תוצג במטרופוליטן בניו יורק עד אמצע חודש מאי.

הכתבה מופיעה בגיליון פברואר 2019 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עיקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.