Forbes Israel Logo

מחכים לכם במשרד: 10 טרנדים במקומות עבודה שנראה ב-2017

הטרנדים הכלכליים והעסקיים הראשיים של השנה החולפת התמקדו במלחמה על טאלנטים, יצירת חוויית עבודה עבור מחפשי עבודה ומועמדים. כמו כן, חזינו בסופה של הערכת הביצועים השנתית, בעליית דור ה-Z והמעבר לכוח עבודה לפי דרישה (on demand). הטרנדים האלו משפיעים על הדרך בה חברות מגייסות, מכשירות ובונות את כוח העבודה שלהם לעתיד.

בין 2016 ל-2017, שוק העבודה ימשיך להשתפר עבור דורשי העבודה והמעסיקים כאחד ויעניק להם יותר כוח במשא ומתן, מה שיאפשר משכורות גבוהות יותר לעובדים והשקעה גדולה יותר של מעסיקים בפרסום משרות, איוש צוותים ובהטבות לעובדים. זהות הנשיא הבא של ארה"ב תקבע האם שוק העבודה יקפא, יאט או ימשיך במגמה הנוכחית. הדרישה לסביבת עבודה גמישה יותר תמשיך ונראה עלייה של אנשי כוח אדם בעלי כישורים חדשים, כולל ניתוחים אישיים בעזרת מודלים מתמטיים, מיתוג וידע בטכנולוגיות חדשות כמו מציאות מדומה וטכנולוגיה לבישה.

אלו הטרנדים הצפויים ב-2017:

1.חברות יתמקדו בשיפור החוויה של מועמדים ועובדים. כל חברה מתמקדת ביצירת חוויה עבור לקוחות ולקוחות עתידיים, ומשקיעה רבות בשיווק בכדי ליצור אצלם נאמנות ולהגדיל רווחים. השנה, נראה את המחיצות קורסות בין כוח האדם, למחלקת השיווק ושירות הלקוחות כדי ליצור חוויה למועמדים ולעובדים.

IBM, למשל, משתמשת בניתוחים מתמטיים כדי לחזות סיכונים בעובדים בתפקידי מפתח ומודיעה למנהלים כיצד הם יכולים למנוע מהם להתפטר. התהליך חסך לחברה עד כה 130 מיליון דולר.

2.עליית כוח העבודה המעורב. בחמש השנים האחרונות, כלכלת ה-gig (עבודה זמנית, או פרילנס) הפכה לטרנד משמעותי שהשפיעה על כוח העבודה ויצרה מגוון מסוג חדש, כאשר עובדים במשרה מלאה עובדים לצד פרילנסרים. היכולת לנהל עובדים קבועים ופרילנסרים (שעובדים מחוץ למשרד) בצוות משולב תהפוך לכישור קריטי באופן גלובלי.

3.הערכת הביצועים השנתית תתפתח להערכות תכופות ורציפות. אחד הדיונים המרכזיים ביותר בעולם כוח האדם הוא הערכות ביצועים – כיצד לשנות אותן ולהטמיע דברים חדשים שיסייעו למנהלים ולעובדים. עובדים מקצוענים רגילים ודורשים משוב מידי, בדומה לדינמיקה אליה הורגלו ברשתות החברתיות.

ג'נרל אלקטריק ואדובי כבר ביטלו את הערכת הביצועים השנתית שלהן לטובת משוב רציף. אדובי יצרה מערכת "צ'ק אין" בה היעדים מוגדרים בצורה שנתית, אך משוב נמסר באופן רציף. ג'נרל אלקטריק יצרה מערך בו יעדים ותוצאות משתנים באופן יומי, מה שהביא לגידול של פי חמישה בתפוקה בשנה החולפת.

כוח עבודה גמיש המשלב פרילנסרים ועבודה מהבית | מקור: fotolia

4. בני דור המילניום יפגשו את דור ה-Z במקום העבודה. 2016 היא השנה הראשונה בה דור ה-Z נכנס למקומות העבודה, בעוד ששליש מבני דור המילניום נמצאים במשרות ניהול. לבני דור ה-Z שיכנסו למשרדים יש ראיה חדשה על עסקים, דרישות חדשות והם ירחיבו אף יותר את הפער הטכנולוגי בין עובדים צעירים למבוגרים.

בני שני הדורות ילחצו על חברות לשנות את המשרד, לתגמל עובדים, לאמץ גמישות ולשלב את האינטרסים שלהן עם אג'נדה כלשהי.

5.מציאות רבודה ומדומה ישנו את תהליכי הגיוס וההכשרה. היה לא מעט הייפ רב סביב סוגי המציאות המדומה/רבודה ב-2016, אך ב-2017 חברות ייקחו אותן הרבה יותר ברצינות. הרווח מחומרת מציאות מדומה צפויה להגיע ל-8 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות.

גילינו במחקר שרבע מבני דור המילניום ודור ה-Z מעוניינים שהחברה שלהם תשלב מציאות מדומה במקום העבודה. הצבא הבריטי כבר משתמש במציאות מדומה בהליך הגיוס שלו וג'נרל אלקטריק משלבת אותה בירידי גיוס, ומציגה למועמדים מכשור בתחום הנפט והגז.

6.המלחמה על טאלנטים תתחמם עם התפתחות חוזה ההעסקה. הזמן הממוצע של החזקה במשרה בארה"ב עומד על 4.6 שנים בלבד, ללא קשר לגיל. בני דור המילניום עוזבים לאחר שנתיים. המעסיקים הבינו שאין יותר חוזה העסקה לכל החיים וחברות מסוימות כבר הטמיעו גישה של "סבבים" בכדי לפייס עובדים.

76% מהעובדים במשרה מלאה מחפשים עבודה באופן פעיל. זו הסיבה שנראה ב-2017 דגש רב יותר על חוויית עובדים, מאחר והתחרות העזה על טאלנטים מכריחה חברות להתמקד יותר בתרבות תאגידית ובערכים כדי לשמר עובדים.

7.המבנים הארגוניים יתמקדו יותר בביצועי צוותים ופחות באלו של יחידים. אחד הטרנדים המרתקים ביותר, למרות עליית כלכלת ה-gig שהוזכרה לעיל, הוא הדגש על עבודת הצוות, ללא קשר למצב התעסוקה, התעשייה או הפוליטיקה בחברה. בעוד שליחידים יש אג'נדה משלהם לקריירה, החברות יתמקדו במבני צוותים שיאפשרו להן להתחרות בעתיד.

סיסקו היא אחת מהחברות הראשונות לאמץ את הטרנד, ויצרה "מרחב צוותי" – פלטפורמה שמעבירה מידע על הדרך בה צוותים עובדים יחד באופן מיטבי.

8.רווחה במקום העבודה ורווחת עובדים יהפכו לקריטיים במשיכת טאלנטים. חברות מפעילות כבר עכשיו תכניות רווחה כדי לצמצם היעדרויות, למשוך כישרונות ולחסוך בהוצאות בריאות, יחד עם מודעות גוברת לבריאות מצד העובדים. חברות רבות הבינו שמתח במקום העבודה הוא סוגיית הבריאות העיקרית עמה עובדים מתמודדים והן יוצרות סביבות עבודה בריאות יותר עבורם.

העובדים מודעים יותר למתח שיוצר מקום העבודה | מקור: fotolia

9.ההטבות לעובדים יהפכו יצירתיות יותר. תגמול הולם הוא הגורם החשוב ביותר בכל שכבות הגילאים, המגדרים והמוצאים האתניים בסקרים שערכנו, בכל העולם. מלבד לנושא השכר, ביטוח הבריאות וההטבות במקום העבודה היוו את הגורמים החשובים ביותר עבור עובדים.

10. הלבוש במשרד יהפוך לפחות רשמי. ריצ'ארד ברנסון, מייסד וירג'ין, הופיע על שער פורבס לפני כמה שנים כשהוא גוזר את עניבתו במספריים וקרא לקץ הלבוש הרשמי. אין ספק שהלבוש במקום העבודה הופך פחות ופחות רשמי. שליש מהעובדים היו רוצים לעבוד במקום בו קוד הלבוש הוא לא רשמי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.