Forbes Israel Logo

מחליפה את ארה”ב: סין בדרך להובלת מערכות הבריאות בעולם?

לוושינגטון ובייג'ינג יש השקפות הפוכות על כמעט כל נושא – מתכנית הפיתוח הגרעיני של צפון קוריאה ועד למסחר ופיתוח בדרום ים סין. אך תחום אחד של שיתוף פעולה צומח כמקום פוטנציאלי במה שאחרת היה מתפתח לתוך מערכת יחסים בילטרלית חלשה: בריאות עולמית.

במשך התפרצות הסארס ב-2002 בהונג קונג ודרום סין והתפשטות נגיף האבולה, פקידי בריאות סיניים ואמריקאים חלקו מידע ומשאבים. ב-2014, במהלך התפרצות האבולה, צוות מהמרכז האמריקאי לפיקוח על מחלות עבד עם צוות במעבדה סינית.

היום, המרכזים האמריקאים והסיניים לפיקוח ומניעת מחלות (CDC) שוקדים על בניית מטה CDC אפריקאי באתיופיה ועל חמישה מרכזים נוספים ברחבי היבשת, כדי לסייע במאבק נגד מחלות מזהמות. סין מזרימה ליוזמה 2 מיליון דולר וארה"ב אחראית לממן 10 מיליון דולר ממנה.

כעת השותפויות האלו מתרחבות למגזר הפרטי.

בחודש שעבר, ביל גייטס נסע לבייג'ינג כדי לפתוח את מכון גילוי תרופות הבריאות הגלובלי – שיתוף פעולה בין קרן גייטס, הממשל המוניציפלי של בייג'ינג ואוניברסיטת שינגואה – שיתמקד בגילוי תרופות מוקדם כדי להיאבק במחלות כמו שחפת, מלריה ו-HIV. שלושת הישויות מספקות יותר מ-100 מיליון דולר למימון חמש השנים הראשונות של פעילות המכון, שיושב בתוך הקמפוס של אוניברסיטת שינגואה.

המכון, GHDDL, הוא הארגון ללא רווח הממומן במימון זר הראשון שפועל בסין – הישג שהצריך את הממשלה לכופף את החוקים, מאחר שהיא מפעילה הגבלות קשיחות על ארגונים ללא מטרות רווח שפועלים במדינה. כחלק ממאמצי הממשלה לחזק את כוחה ולהגביל את מה שנראה כהשפעה זרה, היא חוקקה בינואר השנה חוק שמחייב את כל הארגונים ללא מטרות רווח הזרים להירשם במשטרה ולהחזיק בספונסר ממשלתי, מה שיוכל להגביל את המימון.

"הממשלה בבייג'ינג היתה צריכה להסתכל על הרגולציה להתאים את עצמה למכון משום שהם צריכים להמציא את עצמם אם הם רוצים למשוך יוזמות כמו המכון הזה", הסביר אלקס נג, מנהל המשרד הסיני של קרן ביל ומלינדה גייטס.

משיכת מוסדות כמו GHDDI, למעשה, היא חלק מהאסטרטגיה ארוכת הטווח שלה לבנות את תעשיית הפארמה שלה (שהיא השנייה בגודלה בעולם), ולהפוך לשחקנית מפתח בשוק הבריאות העולמי. בעוד שלארה"ב יש באופן היסטוריה תפקיד משמעותי באספקת תרופות והפחתת מספר מקרי המוות מחצבת, פוליו ומלריה, סין מתפתחת מכזו שמקבלת סיוע ותרופות לכזו שמספקת אותם.

כבר ב-2015 התחייב נשיא סין ליצור 100 פרויקטים בתחום הבריאות במדינות מתפתחות | צילום: fotolia

במהלך התפרצות האבולה ב-2014, חוקרים סיניים הינדסו מחדש את התרופה ZMapp, שנוצרה על ידי חוקרים אמריקאים וקנדים, וייצרו 100 מנות לאחר שפקידי הבריאות חיסלו את כל האספקה של ZMapp. הצעד העלה שאלות לגבי זכויות קניין רוחני, אך לדברי המומחים זהו סימן נוסף לתפקיד של סין במשבר הבריאות הבינלאומי.

"כשאני חושב על הפרויקטים שאנחנו עושים, במיוחד בהתייחס לתרופות, זה בכנות לא היה יכל להיות ללא סין והמוסדות הסיניים", ציין דיוויד שולץ, מנהל פיתוח התרופות ב-PATH, ארגון בריאות גלובלי.

PATH עובד עם מדענים סיניים כדי לפתח תרופה נגד דלקת המוח היפנית, מחלה שמתפשטת דרך עקיצות יתושים וגורמת למוח להתנפח. ב-2013, זה היה החיסון הראשון של יצרנית סינית שניתן לו מעמד של אישור טרומי על ידי ארגון הבריאות העולמי. הודו רכשה 82 מיליון מנות מסין ב-2015.

כיום, PATH מסייע לחברה הסינית Shandong Zinhua Pharmaceutical להגיש את החיסון שלה למאבק בתולעים פרזיטיות עבור אישור טרומי מצד ארגון הבריאות העולמי, כמו שהוא עשה עם החיסון נגד דלקת המוח היפנית. התרופה התגלתה לראשונה במרכז הסיני לפיקוח על מחלות בתחילת שנות ה-2000 ואושרה על ידי הרשות למזון ותרופות הסינית.

שינוי במימון

כבר זמן רב שארה"ב היא המממנת הגדולה לבריאות העולמית, וב-2016 היא תרמה 10.2 מיליארד דולר, לפי דוח מקרן משפחת קייזר. אבל התפקיד המתמשך של אמריקה בתחום הזה מוטל בספק, משום שפקידי טראמפ הציגו הפחתות בסיוע האמריקאי. הבית הלבן הציע לקצץ ב-28% מתכנית התקציב של מחלקת המדינה ו-USAID ולהפסיק את כל המימון לקרן האוכלוסין של האו"ם, אחת מהסוכנויות המובילות לבריאות האם והילד.

הסיוע האמריקאי בדרך כלל לא מגיע עם התחייבויות מצד המקבל, אבל זוהי דוגמא חזקה לכוח הרך של ארה"ב. קבוצה של 121 פקידי צבא לשעבר, כתבה מכתב פתוח לקונגרס האמריקאי בפברואר, ודרשה כי על האדמיניסטרציה לסגת מהקיצוצים הצפויים, בטענה שמחלקת המדינה ול-USAID יש תפקיד קריטי בשמירה על היציבות הגלובלית.

סין תוכל למלא את הריק שנותר בהיעדר מימון אמריקאי, ויש לה כבר כמה יוזמות בעבודה במדינות מתפתחות. ב-2015, הנשיא הסיני שי ג'ינפינג התחייב ליצור 100 פרויקטים בתחום הבריאות שמכוונים עבור נשים וילדים במדינות מתפתחות. המדינה אף מקדמת את הבריאות הגלובלית עם יוזמת "חגורה אחת, דרך אחת" שלה – פרויקט תחבורה חוצה גבולות עצום שמחבר בין סין לאירואסיה – על ידי עיצוב הסכם עם ארגון הבריאות העולמי, למרות שאין אף פרטים שנחשפו על כך עד כה.

"תחושת הבטן שלי היא שאנחנו הולכים לראות את הממשלה הסינית ומשתתפים מסוימים מהמגזר הפרטי מתחילים באמת להתקדם במונחים של תרומות ומימון משמעותיים והופכים להיות יותר ממקור לחדשנות מדעית", סיכם שולץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.