Forbes Israel Logo

מחפשים בעיות: הדבר החשוב ביותר שממציאים עושים אחרת

ביליתי את מרבית חיי הבוגרים בעבודה בכמה מסביבות העסקים המאתגרות ביותר בעולם. זה היה קשה, אך מאוד מחכים ומספק. הפכתי למומחה ב"לצנוח" לשוק חדש, ללמוד את השפה, את התרבות העסקית והמנהגים בזכות שיטות מדוקדקות שיצרתי לכל תחום. אך יש דבר אחד שעבורו לא הצלחתי למצוא שיטה: חדשנות. ולא בגלל שלא התאמצתי, האמינו לי.

חקרתי הרבה אנשים וארגונים חדשניים, ומצאתי שכולם עשו דברים בצורה שונה. אך היה מכנה משותף: ממציאים גדולים לא רק פותרים בעיות, אלא מחפשים אותן באופן פעיל.

חדשנות היא חיפוש בעיות באופן פעיל | מקור: fotolia

מעבדת ממציאים שממש עובדת

מרבית החברות משתדלות להימנע מבעיות. Experian ממש מחפשת אחריהן. למעשה, היא הקימה יחידה ספציפית – Experian DataLabs – שתחפש בעיות לא פתורות אצל הלקוחות ותשתמש בהן כמקפצה לחשיבה על פתרונות ופיתוח מוצרים חדשים.

לא מדובר בעניין חד פעמי, אלא בתהליך מתמשך וחוזר."אנו יושבים עם לקוחות באופן תדיר ומנסים להבין מה גורם להם לחוסר נוחות, מכיוון שאנו יודעים שפתרון בעיות פותח בפנינו הזדמנויות עסקיות עצומות", אומר אריק האלר, מנכ"ל Experian DataLabs. מרגע שהם מוצאים בעיה, לרוב הם יחזרו ללקוח עם אבטיפוס עובד לפתרון, בתוך 90 ימים.

שימו לב ש- Experian DataLabs לא משווקים מחקר או גאדג'טים נוצצים. הם פותרים בעיה אחת עבור לקוח אחד בכל פעם, ובודקים האם הפתרון יכול להפוך למוצר עבור שוק רחב יותר.

תשוקה להבנת דברים לעומק

ג'ים אליסון, בן לרופא מחוזי מטקסס, הצטרף פעמים רבות לאביו בביקורי בית. במהרה התברר לו שחיי הרופא אינם בשבילו. "לאבי אסור היה לטעות, מכיוון שאדם חולה היה תלוי ביכולת שלו להחליט נכונה", אומר אליסון, "אני רק רציתי להבין איך דברים עובדים".

ג'ים החליט להיות מדען, כדי שיוכל לעשות כמה טעויות שרק ירצה בדרך לפתור בעיה מעניינת. כשסיים את תואר הדוקטורט בביוכימיה ב-1973, המחקר בתאי T היה בחיתוליו, והוא זיהה שלא יהיה מחסור בדברים להבין. לכן בחר באימונולוגיה.

הממציאים הגדולים לא חוששים מבעיות – הם מחפשים אותן | צילום: Fotolia

אליסון בילה כמה שנים במעבדה ולאט לאט החל לחשוף את סודות מערכת החיסון של הגוף. הוא גילה שגופינו מווסת את מערכת החיסון באמצעות כימיקלים. פריצת הדרך קרתה כשהבין שבמקרה של סרטן, הגוף בולם את המערכת החיסונית מוקדם מדי ושאפשר לשנות זאת. היום, הטיפול בסרטן באמצעות אימונותראפיה נחשב בעיני רבים כתרופת "פלא", ואליסון נחשב כמועמד כמעט ודאי לנובל.

ג'ים אליסון לא ידע דבר על כך כשהחל את מסעו. הוא רק רצה להבין דברים לעומק.

למצוא מחשוב בטבע

צ'ארלי בנט הוא אחד מהמוחות החריגים האלו שמהממים כל אדם שפוגש בהם. איכשהו, הוא עולה על רעיונות לא שגרתיים ולא-אינטואיטיביים, כך שהם נראים בלתי אפשריים לחלוטין, ובכל זאת – מסתבר שהוא צודק. זה בדיוק מה שקרה לו כשהחל ללמד כעוזר ההוראה של הגנטיקאי הידוע, ג'יימס ווטסון.

בזמנו, בנט למד קורס בלוגיקה מתמטית המבוססת על התיאוריה של אלן טיורינג על המחשב האוניברסלי. הוא הבחין שהדפוסים של הקוד הגנטי תואמים את אלו של המחשב של טיורינג, והוא החל לחשוד שהטבע הוא בעצמו מחשב.

זוהי הבעיה אליה הוא החליט להקדיש את חייו ושהובילה אותו לסדרה של תיאוריות פורצות דרך, כמו החוקים שכתב על מידע קוונטי; מדע אקזוטי שכיום בנט נחשב לאחד מהאבות המייסדים שלו.

לכו בעקבות תשוקה, או מטרה | מקור: fotolia

אין ספק שכל זה נשמע מופשט מאוד – וזה אכן כך – אך הדבר מקבל משמעות רבה כאשר מבינים שההתקדמות שלנו בטכנולוגיית שבבי מחשב תיעצר בחמש השנים הקרובות. שדה המחקר של בנט יהיה קריטי בקפיצה הבאה בתחום.

השבת רוח החלוציות

אם תקראו מאמרים המייעצים לכם כיצד להיות יותר חדשניים, תמצאו טיפים רבים שנשמעים טוב, כמו לעמוד בפגישות, לומר 'אפשרי במידה ו…' במקום 'בלתי אפשרי' ועוד. אם תשכרו יועץ, הוא ודאי יציע לכם לבצע סשן מיוחד של סיעור מוחין.

הדבר הטוב ביותר כדי להפוך את עצמכם, או את הארגון שלכם, לחדשני יותר הוא למצוא בעיות טובות. דברו עם לקוחות, לכו אחר תשוקה מסוימת. לכו ללמוד נושא שונה לחלוטין. עשו כל מה שצריך כדי למצוא בעיה שתקדישו את עצמכם לפתרונה.

מהפכות לא מתחילות בסלוגנים, הן מתחילות עם מטרה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן