Forbes Israel Logo

מחקר חדש חושף: מדוע דווקא אנשים מטומטמים מתקדמים בחיים?

לאף אחד מאיתנו לא נעים להודות בזה, אך האמת היא שאנשים מטומטמים מצליחים להתקדם בחיים. לעיתים קרובות הם עושים זאת על חשבון אחרים ומשאירים את כל השאר עם שאלה אחת: כיצד הם עושים זאת? על פי מחקר פסיכולוגי חדש נראה כי התשובה היא שכמו בהרבה דברים אחרים בחיים, גם כאן הכל תלוי בסטטוס החברתי שלהם.

לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המחקר שפורסם בוול סטריט ג'ורנל עסק בביטחון עצמי מופרז. החוקרים ניסו לבדוק כיצד אנשים בעלי ביטחון עצמי מופרז מצליחים להתקדם בחיים, חרף העובדה שלעיתים קרובות הם עושים טעויות שאמורות להשאירם מאחור. החוקרים מצאו כי הסיבה להצלחתם של אנשים אלה היא שלרוב עודף הביטחון שלהם מתפרש לאחרים כסטטוס חברתי גבוה. 

בדומה למחקר האחרון, בשנה שעברה ניסו לבדוק את הסיבות להצלחתם של אנשים בעלי תכונה "מטומטמת" נוספת: גסות רוח. מדובר בתכונה שנתפסת לרוב כשלילית, אך עם זאת מיוחסת בדרך כלל לאנשים עם כוח חברתי רב. כתוצאה מכך, אותם אנשים גסים, הנתפסים לבעלי כוח, זוכים לעמדה של עליונות על פני אחרים ומצליחים להתקדם בחיים. 

האם גסות היא כוח חברתי? | צילום: ingimage/ASAP

במסגרת מקרי הבוחן שמשתתפי מחקרי ה"טמטום" נתקלו בהם, הם שמעו על אדם שביקר במשרד כלשהו ובלי לשאול אף אחד, הכין לעצמו קפה בספל עם כיתוב "לבוסים בלבד". במקרה אחר, אדם ניסה להתמקח על מחיר בחנות ספרים מכובדת. המשתתפים פרשו את התנהגותם שוברת המוסכמות של האנשים הללו ככוח על פני אחרים. 

בנוסף, המשתתפים המחקר צפו בסרטון וידיאו של אדם שישב בבית קפה והניח את רגליו על השולחן, זרק סיגריה שעישן על הריצפה והזמין מנה בגסות רוח. המשתתפים הגדירו את האדם כ"בעל סמכויות שיודע לקבל החלטות".

מסקנות המחקר מראות לנו שכל התנהגות שמהווה שבירה של מוסכמות קיימות נתפסת אצל אנשים ככוחנית, מבלי להתייחס לעובדה שהיא גסה, שגויה ולעיתים אף פוגענית. כמו כן, יש מי שסבור כי אנשים מעריכים כך לא את ההתנהגות המטומטמת עצמה, כי אם את העובדה שאנשים מצליחים להתחמק מתוצאותיה. אין ספק שאנו מוצאים משיכה מסויימת בכריזמה של אותם מטומטמים וכל עוד אנו מפגינים את ההערכה למעשיהם, הם מצידם ימשיכו לטפס למעלה, תוך כדי דריכה על המוסכמות ועל אנשים אחרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.