Forbes Israel Logo

מטאוריט ממאדים חושף: הכוכב היה רווי במים לפני מיליארדי שנים

האם העולם מתקרב לאישוש ההנחה לפיה התקיימו בעבר חיים על כוכב מאדים? מחקר אשר בוצע על מטאוריט שאותר במדבר סהרה מחזק את ההשערה לפיה לפני מיליארדרי שנים היה המאדים רוויי מים, הרבה יותר מים מכפי שחשבו המדענים קודם לכן.

המטאוריט, אשר מכונה NWA 7034, נחקר בשנה האחרונה בקפידה, והמדענים קבעו כי הסלע נוצר במאדים לפני 2.1 מיליארד שנים. הנתון הזה מציב אותו כ"זקן" ביותר מבין סלעי המאדים שנחתו עד כה בכדור הארץ, והופך את מה שמצאו המדענים למרתק – הסלע מכיל פי 10 מכמות המים שמוכרת מסלעים אחרים מן הכוכב.

הרכב המינרלים במטאוריט זהה לחלקים אחרים מקרום המאדים אשר נבחנו על ידי הגשושיות והלווינים שנשלחו לכוכב על מנת לחקור אותו, אך האחרון שייך לתקופה בהיסטוריה של המאדים עליה יודעים המדענים מעט מאוד.

צילום: רויטרס

"המטאוריט הייחודי הזה מגלה לנו כיצד נראה הכוכב לפני 2 מיליארד שנים. הוא מספק לנו גם הצצה על הסביבה העתיקה ופני השטח העתיקים במאדים, כפי שלא יכולנו לעשות קודם לכן", אמר קארל אג'י, מוביל צוות המחקר, בהודעה לעיתונות.

בחינת המטאוריט מעלה כי מולקולות המים נוצרו בשל מגע עם מים על קרום המאדים. במטאוריט נמצאו גם איזוטופים שונים של חמצן, יותר מאשר בסלעים ה"צעירים" יותר שנחקרו בעבר.

הפיסות מן המאדים מוצאות את דרכן לכדור הארץ כששטח הכוכב נפגע על ידי עצם גדול, כמו אסטרואיד קטן. אם קיימת מספיק אנרגיה, חתיכות מתוך המאדים יכולות לברוח אל תוך החלל. חלק מן הסלעים הללו נלכדים בכוח המשיכה של כדור הארץ ועושים את דרכם אל פני הקרקע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.