Forbes Israel Logo

מידע זמין לכל דורש: על החברה השאפתנית שרוצה להפוך ל"גוגל של עולם המניות"

השיחות הזועמות של אנליסטים ומנהלי בתי השקעות שונים החלו להגיע לטלפון של דניאל נדלר בסוף חודש ינואר 2012. היה זה יום לאחר שפרסם כתבה באתר החדשות בלומברג, בה הוא הציג כיצד חוזקו של הדולר משפיע באופן ישיר על תקופות השפל של מדד S&P 500. באותם ימים, בתי ההשקעות השונים כבר ידעו על ה"טריק" המדובר, ועשו בו שימוש נרחב כדי להרוויח כספים – ובעיקר להימנע מהפסדים. כל זאת, על חשבון המשקיעים הפרטיים, אשר אינם סוחרים במניות בעזרת בתי ההשקעות הגדולים ולא נחשפו לאותו "טריק" שימושי.

במשך השנתיים וחצי אשר עברו מאז, סביר להניח כי נדלר קיבל עוד כמה וכמה שיחות בעלות אותו גוון. הסיבה העיקרית לכך כבר אינה אותה כתבה, אשר נשכחה מזמן, אלא החברה החדשה והמסקרנת שהקים ביחד עם חברו המתכנת פטר קרוסקל, ונושאת את השם Kensho. ביחד עם קרוסקל, נדלר שואף לעשות לשוק המניות את מה שגוגל עשו לשוק החיפוש באינטרנט, או במילים פשוטות יותר: להשתלט עליו כליל. התוצאה, לדבריהם, תזכיר גם את תהליך הדמוקרטיזציה אשר גוגל עשתה למידע באינטרנט: מידע אשר כיום זמין רק למעטים (בעיקר לבתי ההשקעות הגדולים והמבוססים) יהיה זמין לכלל האזרחים. עם שאיפה שכזו, ברור מדוע מנהלי בתי ההשקעות מתקשרים בזעקות לנדלר מדי יום.

להפוך את המשקיעים לחכמים יותר | צילום: shutterstock

החומרה עליה מתבססת החברה מכונה "וורן" (כמחווה לוורן באפט, אשר נחשב לגדול המשקיעים האמריקאים בכל הזמנים), והיא מציעה למשתמשים שורת חיפוש חופשי, ממש כמו הסרגל המפורסם של גוגל. בתוך שורת החיפוש הזו יכול המשתמש לכתוב שאלות מורכבות למדי אודות שוק המניות, דוגמת "אילו חברות בטון רשמו עלייה בימים שלאחר סופת הוריקן בפלורידה?", "איך הגיבו מניות החברות לייצור נשק לאחר ניסוי שערכה צפון קוריאה בשיגור טיל בליסטי?", או "אילו חברות ספקיות של אפל עלו במיוחד בימים שלאחר חשיפת האיי-פד האחרון?".

חיפוש מידע קודם אודות ביצועי המניות השונות ובניית מודלים מורכבים לוקחים ימים ארוכים לצוותים יקרים ומנוסים של אנליסטים בבתי ההשקעות המסורתיים. "וורן", לעומת זאת, מסוגל לספק תוך אלפיות השניה תשובות לשאלות אלו ולעוד עשרות מיליוני שאלות נוספות. המידע מתבסס על סריקת למעלה מ-90,000 מקורות מידע ובהם מאגרי מידע ציבוריים, דו"חות כלכליים ואתרי חדשות שונים.

המידע הרלוונטי נשלט כיום בידיהם של מאגרים בודדים בלבד, וכלי הניתוח והמודלים המתקדמים הם נחלתם של בתי ההשקעות המובילים בלבד, כאמור. המטרה של נדלר היא להפוך את המידע כולו לזמין ונגיש לכולם, כך שכל משקיע פרטי יוכל לברר את כל הפרטים והמודלים הנחוצים לו בטרם יכנס להשקעה מסוימת.

"בכל יום אלפי מנהלי השקעות מעוניינים להשקיע בחברה מסוימת, אבל הרצון הזה מתבזבז מכיוון שאין להם את המשאבים הדרושים ליצירת מודל ראוי לניבוי ביצועי המנייה" אומר דיוויד ג'גן, מנהל בית ההשקעות Devonshire ואחד הראשונים להשקיע במיזם של נדלר. "זה צוואר בקבוק מטורף, אשר מונע ממשקיעים להעביר כספים לרעיונות חדשים ופורצי דרך, ולהסתפק בהשקעה בחברות הגדולות והמוכרות לכל. שיפור וייעול המידע אשר זמין למשקיעים השונים ישתלם בסופו של דבר לכלכלה כולה". נראה כי ג'גן אינו המשקיע היחיד שחושב כך, שכן החברה הצעירה כבר גייסה למעלה מ-10 מיליון דולר מקרנות השקעה שונות.

המודלים נמצאים בידי בתי ההשקעות המבוססים בלבד | צילום: shutterstock

נדלר עצמו גדל בקנדה, בן להורים מהגרים מפולין ומרומניה. אביו עבד כמהנדס וניסה להשתמש בגלי קול לזיהוי חריצים מיקרוסקופיים בגשרים ובצוללות. לאחר שנדלר הילד סיים את לימודיו בתיכון, הושיב אותו אביו לסדרת שיעורים בה לימד אותו "מתמטיקה אמיתית". לאחר מכן, נסע נדלר לאוניברסיטת הרווארד, שם למד מתמטיקה והיסטוריה. הוא נשאר בהרווארד עד שקיבל בשנה שעברה תואר דוקטור בכלכלה, ובמהלך לימודיו עבד גם כיועץ אקדמי בבנק המרכזי בארה"ב ("הפד").

שם, במשרדי הפד, נולד הרעיון הנוכחי במוחו של נדלר. לדבריו, הוא הופתע לגלות כי גם במקום החשוב ביותר בשוק הפיננסי האמריקאי, משתמשים בכלים פשוטים דוגמת טבלאות אקסל: "ציפיתי למצוא שם חדר מלחמה כלכלי, לא פחות. מלא בציוד משוכלל ומידע בזמן אמת. במקום זה גיליתי שהם משתמשים בכלים בהם גם אני משתמש בחדרי במעונות האוניברסיטה".

נדלר פנה לחברו קרוסקל, אשר עבד באותם ימים בחברת גוגל לאחר שסיים את לימודי התואר הראשון והשני שלו ב-MIT. קרוסקל, אשר פיתח בזמנו את מקשי הצבעים עבור שירות ג'י-מייל, החל לתכנן ולפתח את הרעיון במהלך נסיעותיו באוטובוס למתחם גוגל מדי יום. עד אז, קרוסקל כבר נחשף לדרכי העבודה של ענקית החיפוש, ולמד דבר או שניים על ניהול כמויות מידע עצומות. את הידע אשר צבר בגוגל, הוא יישם בבניית סרגל החיפוש של "וורן".

השאיפה: גוגל | צילום: shutterstock

כעת, השניים פתחו משרדים רשמיים בבוסטון, משם הם ממשיכים במסעם להפוך את המידע לזמין להמונים. רבים שאלו את נדלר מדוע עם הכלי המתוחכם הוא לא פשוט פותח קרן השקעות משלו. לנדלר תשובה ברורה: "רבים כבר עשו את זה, בצורה זו או אחרת. אני רוצה לעשות משהו חדש לגמרי, משהו שישנה את שוק המניות מהקצה אל הקצה".

לא מדובר במשימה קלה. מהלך שכזה צפוי להרגיז כמה שחקנים כבדים למדי בשוק המניות, אשר עלולים להפסיד לקוחות רבים אשר יפנו למידע ולמודלים הזמינים אשר יציעו נדלק וקרוסקל. וחושב לזכור כי נדלר הוא אינו הדוקטור הראשון לכלה אשר מגיע לוול סטריט ומנסה "לשנות את השוק" באמצעות כלים חדשים וטכנולוגיה מתקדמת. אך משום מה, מהשהו בפרויקט הנוכחי נראה שונה. נראה כי הפעם, נדלר נחוש במטרתו ובדרכו אליה.

בינתיים, הוא ימשיך לסנן את אותן שיחות ככעוסות אשר מגיעות אליו מדי יום – ולהמשיך לעבוד כרגיל, בתקווה שיום אחד Kensho אכן תהפוך ל"גוגל של עולם המניות". האם זה אכן ישנה את שוק ההשקעות? רק ימים יגידו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן