Forbes Israel Logo

מיזם ינסה לכווץ ב-90% את כתם הפלסטיק באוקיינוס עד 2040

ניקיון מאסיבי ביותר של פלסטיק מהימים יתחיל בקרוב באוקיינוס השקט, דרך אלמדה, קליפורניה. "ניקיון האוקיינוס" (The Ocean Cleanup), מיזם שהמאמץ מאחוריו נמשך כ-5 שנים, מתכנן להוציא כעת אל הדרך גרסת בטא של מערכת הניקיון שלו – מתקן צף באורך 600 מטר שיכול לאסוף כחמישה טונות של פלסטיק מהאוקיינוס מדי חודש.

זו התחלה. תאריך ההשקה הוא ה-8 בספטמבר, כשהיעד הוא כתם הפלסטיק הענק שבאוקיינוס השקט (אחד מחמשת הכתמים הגדולים בעולם של פסולת פלסטית בימים), אשר מתחיל כ-1,000 מיילים ימיים מאזור העגינה ונפרס משם הלאה אל תוך הים.

חמשת הכתמים הגדולים | צילום: ויקיפדיה, Fangz

במיזם מתכוונים לעקוב אחרי הביצועים של המתקן, שקרוי מערכת 001, ולשגר אחריו בתוך כשנה וחצי צי של עוד כ-60 יחידות, משופרות, שיסירו מעל פני הים את פסולת הפלסטיק הצף. המטרה הסופית של הפרויקט, שנוסד על ידי הממציא ההולנדי בויאן סלאט כשהיה רק בן 18, היא לנקות כ-50% מהכתם בתוך חמש שנים בלבד, ולהפחית את גודלי ב-90% עד לשנת 2040.

לארגון ייקח זמן כדי להפיק לקחים מתפקודה של מערכת 001, אבל "אנחנו ממהרים מאוד", אומרת לונק הולירוק, סמנכ"לית התפעול ב-"ניקיון האוקיינוס". אנחנו באמת רואים דחיפות רבה בלהתחיל את הניקיון, משום שיש כל כך הרבה נזק שהפלסטיק שצף לו אי שם יכול לגרום".

בטח שמעתם על המחקר המדהים האחרון שהתפרסם בתחום הפלסטיק בים: עש לשנת 2050 האוקיינוסים צפויים להחיל יותר פלסטיק מדגים; כך לפי הפורום הכלכלי העולמי.

נתיבי הלכלוך כוללים "תחבורת נהרות ותחבורת אוויר, השלכת פסולת על החוף וישירות בתוך הים דרך בילויים, ספנות ודיג", כך קובעים ממצאים שפורסמו בכתב העת Nature Communications.

"המחקר חושף כי נכון לעכשיו רוב המסה של הפלסטיק עדיין צפה בחתיכות גדולות יחסית", כפי שמצוין באתר של "ניקיון האוקיינוסים". "באמצעות הסרתו של הפלסטיק בזמן שרובו עדיין גדול, אנחנו מונעים ממנו להתפרק לחתיכות מיקרו-פלסטיק מסוכנות" שיכולות לספוג חומרים רעילים ולנדוד במעלה שרשרת המזון.

העלות הכוללת של מערכת 001 היא כ-21 מיליון יורי (24.6 מיליון דולר), על פי נציג המיזם. הסכום כולל את עלות העיצוב, פיתוח, ייצור, הרכבה וניטור במהלך שנת הפעילות הראשונה.

מערכת 001 | צילום מסך מתוך יוטיוב

החברה תקבל בברכה שיתופי פעולה, או פילנתרופים שיעניקו חסות למערכת ניקיון משלהם שתכנס לפעילות בשנים הקרובות, אומר הנציג. המערכות הללו יישאו את הלוגו של הספונסר ואפליקציה שתעקוב אחרי המסלול שעושה היחידה תציג כמה פלסטיק היא כבר אספה.

להשתמש בפלסטיק הימי מחדש

לאחר שההרחבה תסתיים והצי של 60 הכלים יוצב במקומו, הארגון מתכנן להמשיך את פעילותו בעזרת ההכנסות שינבעו ממִחזור הפלסטיק. התכנית היא לייצר מוצרים שעשויים מהפלסטיק שנמשה מהים, וכך אנשים יוכלו לתמוך בפעילות הניקיון.

מערכת 001 יושבת על פני המים, ויש לה חצאית שמשתלשלת לעומק 3 מטרים. המתקן הצף שומר שהפלסטיק לא יצוף מעליו, בעוד שהחצאית מונעת מהשברים לברוח מתחת. מערכת 001 תצטרך ככל הנראה לעבור ריקון בכל ארבעה עד שישה שבועות, לפי הערכות הארגון, בכדי לייצר מקום לעוד פלסטיק ולמנוע ממנה למשוך אליה בעלי חיים ימיים. הצי הכולל יצטרך לאסוף בסופו של דבר כ-14,000 טונות בשנה על מנת לעמוד ביעד השאפתני.

המערכת מנצלת את הכוחות הטבעיים של מי האוקיינוס על מנת ללכוד ולרכז במקום אחד את הפלסטיק. אם תרצו, אפשר להשוות אותה למכשיר אוטומטי לניקיון ברכות, אבל בקנה מידה הרבה יותר גדול, או אולי לרומבה ממש גדול.

בעזרת הרוח | צילום מסך מתוך יוטיוב

"לפעמים כשאנחנו מנסים להסביר איך זה עובד אנחנו מתארים את זה בתור מפוח עלים", אומרת הולירוק. במקרה הזה, הפלסטיק נאסף כמו העלים, גם בסביבת כתם הפסולת. "לאסוף את החלקים הללו בזה אחר זה ייקח הרבה מאוד זמן", היא אומרת. אבל לכלוא את הפלסטיק במכלאה באמצעות מערכת הניקוי מאפשר איסוף יותר יעיל ואפקטיבי שלו.

"בעתיד, אנחנו חושבים שנצטרך גודל גדול אפילו יותר", היא מוסיפה.

בינתיים, באמצעות מערכת 001, ישנן מספר מטרות משנה שהמיזם מציב לעצמו, כמו למשל מדידות ופעולות חקירה שמטרתן לעקוב אחרי התנהגותה של מערכת הניסיון ואחרי בלאי פוטנציאלי שלה, כמו גם לאסוף מידע אחרי הגלים ואחרי מזג האוויר.

"אם נוכל לשפר את האיכות של המדדים הללו, אז נוכל גם לשפר את ההנדסה שלנו לקראת כל המערכות העתידיות", אומרת הסמנכ"לית.

מערכת מדגם 002 תצטרך לעבור מבחנים נוספים בטרם יוכל הצי לצאת לדרך.

מגרדים את פני השטח?

לפרויקט כמו זה יש גם מבקרים, שטוענים כי "ניקיון האוקיינוסים" מגרדת את פני השטח של הבעיה, תרתי משמע. ישנם, אחרי הכל, חמישה כתמי פסולת ענקיים כאלו ברחבי הימים בעולם כולו, גם אם הכתם הגדול של האוקיינוס השקט (בין הוואי לקליפורניה) הוא הגדול שבהם.

כך עובדת המערכת | יוטיוב

הארגון הגיב לדאגות מהסוג הזה די בהרחבה. בקיצור, הטיעון הוא כי לא מדובר בפתרון קסם, אלא בנשק טוב למדי כנגד איום סביבתי משמעותי. כן – יש שם בחוץ חמישה כתמי פסולת. וכן – פלסטיק נוסף עדיין נכנס אל תוך המערכת מדי יום.

"באופן כללי, הבעיות הגדולות של העולם הן לעתים קרובות למדי מורכבות יותר ממה שנראה במבט ראשון", אומרת הולירוק. "גם הבעיה הזו היא לא פשוטה כמו משהו שאפשר להגיד עליו 'בואו פשוט ננקה את זה בים והבעיה תיפתר'. צריכים להיעשות שינויים. אנחנו, כאנושות, תורמים לבעיה הזו כבר מאז שנות ה-50. מה שנמצא שם בחוץ נמצא שם בחוץ. אם אף אחד לא ילך ויאסוף את זה, אז זה יישאר שם".

טיפה בים? | צילום: Shutterstock

עוד היא מוסיפה כי היא "משוכנעת שהפרויקט כן מעניק תקווה, ולא תקוות שווא. אנחנו פותרים בעיה סביבתית רצינית מאוד באמצעות הניקיון הזה. וזה גם מראה שאנחנו לא צריכים להרים ידיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.