Forbes Israel Logo

מירוץ צמוד: האם טויוטה היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם גם ב-2016?

פולקסווגן מסרה 10.3 מיליון כלי רכב ברחבי העולם במהלך שנת 2016, כפי שהודיעה השבוע בעצמה. כך, היא ככל הנראה פספסה את המטרה הכמעט מקודשת שהציבה לעצמה – להפוך ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם – ממש על חוט השערה. האויבת החשובה ביותר של פולקסווגן היא טויוטה, יצרנית הרכב מספר אחת בעולם מאז שיפן התאוששה מרעידת האדמה שהכתה בטוקיו, והיא עתידה לפרסם את נתוניה לשנת 2016 עד לסוף החודש. אולם, החברה אמרה לי כבר ב-15 בדצמבר כי היא מתכוונת לייצר 10.366 מיליון יחידות עד לסוף השנה, ובטויוטה כמעט אף פעם לא מחטיאים את ההערכות שלהם, במיוחד כשיודעים שם בדיוק כמה מכוניות עוד מתוכננות להיות מורכבות בתוך שבועיים.

פולקסווגן אמרה שהיא מסרה בדיוק 10,312,400 יחידות ב-2016, מספר נמוך ב-53,600 יחידות בלבד מה-10.366 מיליון של טויוטה.

בשנה שבה פולקסווגן הייתה לכאורה על הברכיים, בעקבות שערוריית דיזלגייט המתמשכת, החברה הוסיפה בכל זאת 3.8% למספר המסירות שלה ב-2015. מנוע הצמיחה הגדול ביותר שלה הוא סין, שבה מכירות הקבוצה עלו ב-12.2% על גבם של תמריצי המס הסיניים לרכבים קטנים. לא סביר שהמראות הללו יחזרו על עצמם ב-2017, וכל חולשה בסין תפגע קשות בנכסיה הגלובליים של פולקסווגן. כמות המשלוחים של החברה לצפון אמריקה הייתה נמוכה למדי, בארצות הברית היא ירדה מעט – ב-2.6%.

כשפרצה שערוריית דיזלגייט של פולקסווגן, התחזיות טענו כי היא תספוג הפסדי ענק מירידה במכירות, אלא שזה פשוט מעולם לא קרה. מנהלי יצרניות רכב מאפירים מרחבי העולם כבר למדו, שערורייה אחרי שערורייה, שהלקוחות בדרך כלל לא מושפעים מהסערות הללו, או, כפי שאמר לי מנהל בפולקסווגן לפני כשנה, כשפרשת דיזלגייט עוד הייתה במלוא עוצמתה: "למרבה המזל, חלק הארי של הלקוחות לא שמים (קללה שנמחקה) על השערוריות האלו". הוא צדק כרגיל.

כ-53 אלף רכבים עשויים להיות הפער בין שתי יצרניות הרכב המובילות בעולם | Fotolia

ככל שהמרוץ הצמוד לכתר תעשיית הרכב העולמית נמשך, הוא לא קרוב להסתיים, אפילו רשמית, עם ההכרזה של טויוטה על מספריה לשנת 2016 בסוף החודש. הדירוג הרשמי נערך על ידי ארגון הגג העולמי של יצרניות הרכב, ה-OICA, ועד שמשם ייצאו מספרים עוד יכולים לחלוף חודשים רבים. מסיבות שאני מנסה לחדור לעומקן ללא הצלחה במשך כל שנות עיסוקי בתחום הזה, המספרים שמוצגים ברשימה של OICA (כשהם כבר מוצגים) יכולים להיות שונים מאוד ממה שיצרניות הרכב מדווחות עליו בעצמן בסוף השנה. ב-2015, למשל, פולקסווגן דיווחה על 9,930,600 רכבים שהיא מסרה לאורך השנה, אבל ברשימה של ארגון הגג המספר הזה התכווץ ל-9,872,424 יחידות. ההבדלים הללו בדרך כלל חולפים באין משים, אבל השנה – הם עשויים להיות מה שישנה את הדירוג כולו.

שימו לב: הניתוח הזה מתייחס לייצור רכבים ולא למכירות, משום שכך מדרג את יצרניות הרכב ארגון הגג העולמי OICA. בגלל ההבדל המתודולוגי באופנים השונים שניתן למדוד אותן, מכירות הוכחו בעבר כנתון לא אמין ומועד לעיוות, כמו שהוכח כבר במספר שערוריות שפרצו לאחרונה בארצות הברית ובמספר "רישומים עצמיים" פרועים שנעשו באיחוד האירופי.

טויוטה מדווחת הן על מכירות והן על ייצור, והדירוג מתייחס לייצור. פולקסווגן מדווחת על משלוחים לסיטונאים – שהוא נתון, לפחות לצורך הדירוג הזה, קרוב דיו לנתוני הייצור.

כתר היצרנית הבכירה בעולם הוא לכאורה תואר שיש לו ערך שיווקי ויוקרתי בלבד, ואין לו השפעה על המכירות (משום שהוא נגזר מהן ולא להפך). אבל אפילו אם נתעלם מההפריה ההדדית של יוקרה בשנה אחת על מכירות בשנה העוקבת, שבוודאי לא מזיקה לאף חברה, אין ספק ששליטה בענף שעומד בפני מהפכה של ממש (עם ההתקדמות העקבית במישור הרכב האוטונומי) היא דבר חשוב מאוד. כשטכנולוגיות מהפכניות עומדות לחדור אל התעשייה התחרותית הזו, מי שתשלוט בשוק תוכל להכתיב גם את הסדר החדש שלו, ולהתמודד טוב יותר עם השינויים שיחולו בו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן