Forbes Israel Logo

מי בכלל צריך בעלי חיים? כך תשפיע הכחדת חיות הבר על האנושות

כשמדברים על המשבר הסביבתי הגלובלי, בדרך כלל מתכוונים לאקלים. בשנים האחרונות מדעני האקלים, פעם ציבור מאופק ומנומס שנהג לדבר בזהירות ובלשון המעטה, מצלצלים בכל פעמוני האזעקה – אך לשווא. הם מסבירים שבעולם, שבו הטמפרטורה תהיה גבוהה ב־4 מעלות מהיום ופני הים יעלו בכמה עשרות סנטימטרים, יהיה קשה מאוד לבני האדם לקיים על פני הכדור את החיים כפי שאנחנו מכירים אותם. האנושות מקשיבה, מהנהנת ועוברת למה שתמיד נתפס כמו חדשות בוערות יותר – למשל הציוץ האחרון של דונלד טראמפ.

הדוח שפורסם לאחרונה על ידי הקרן העולמית לשימור חיות הבר, ושהוא פרי עבודה משותפת של 60 מדענים, הוא דוח יוצא דופן: בראש הכותרות שלו אין מילה אחת על אקלים. הוא גם לא עוסק בעתיד מעורפל, אי שם במשמרת של הנינים שלנו, אלא במה שקורה עכשיו ולמעשה, מה שכבר קרה. הדוח המדהים והמטלטל מניח על השולחן נתון שהיה אמור לעורר רעידת אדמה עולמית: לפי הדוח, מאז 1970 האנושות הכחידה 60% מחיות הבר על פני כדור הארץ. בהקבלה לבני אדם המשמעות היא שבמשך פחות מחצי מאה יבשות שלמות יתרוקנו מיושביהן, ציוויליזציות יימחקו.


מכחידים בעלי חיים כדי להאכיל בעלי חיים | צילום: shutterstock

מעבר לטרגדיה האיומה של בעלי החיים (יצחק בשביס זינגר, חתן פרס נובל לספרות שהיה גם צמחוני, כבר אמר שעבורם, "כל יום הוא טרבלינקה"), ברור שבלי המשך קיומו של המארג העדין והמורכב שבעלי החיים הם חלק ממנו, לא ימשיכו להתקיים על פני כדור הארץ גם התנאים הבסיסיים למחייתו של המין האנושי – מים ראויים לשתייה, אוויר נקי, קרקעות פוריות ומניבות. המשך קיומן ורווחתן של חיות הבר הוא אינטרס קיומי עליון של בני האדם, אבל נדמה שרובנו עיוורים מכדי לראות את הקשר. אחד ממחברי הדוח סיכם היטב את המצב: "אנחנו הדור הראשון שיודע שאנחנו מחריבים את הכוכב שלנו, והאחרון שעוד יוכל לעשות משהו בנדון".

האירוניה היא שלהפחית משמעותית את קצב הכחדת בעלי החיים זה לא מסובך במיוחד, ובכל אופן זה הרבה יותר פשוט מאשר לעצור את ההתחממות הגלובלית. צריך, לפני הכל, להפסיק לאכול בעלי חיים או לפחות להפחית משמעותית את כמות החיות שאנחנו אוכלים. הסיבה: חלק ניכר מהכחדת עולם החי היא תוצאה של בירוא יערות והמרה של שטחים טבעיים פתוחים לחלקות חקלאיות, שבהן מגדלים מזון לבעלי החיים שאנחנו אוכלים. שרשרת המזון הזו – מכחידים בעלי חיים כדי להאכיל בעלי חיים שאותם האדם אוכל – היא שרשרת הרסנית שהופכת את האנושות ליישות שמכלה את הפלנטה.

לפני יותר מעשור פרסם האו"ם דוח מהדהד תחת הכותרת: "צילו הארוך של משק החי" – שהתייחסה להשפעות הדרמטיות של תעשיית הבשר בפרט והמזון מהחי בכלל על כילוי המשאבים הסביבתיים. מתברר, שהצל הזה אפילו ארוך יותר משחשבנו.

הכותב הוא מגיש התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל
[email protected]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.