Forbes Israel Logo

מי בלט, מי אכזב? תשואות קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בתשע"ו

רגע אחרי פתיחתה של שנת תשע"ז, סקרנו את ביצועי קופות הגמל, קרנות ההשתלמות והפנסיה בשנה העברית החולפת וסיכמנו אותם עבורכם. בכל אחד מהענפים, גמל, השתלמות ופנסיה התמקדנו בקופה/קרן הגדולה ביותר של כל חברה (לפי יתרת הנכסים המנוהלים בה נכון ליום 31 באוגוסט השנה), ואלו התוצאות.

מבין קופות הגמל המנהלות למעלה ממיליארד שקלים, בולטת במיוחד השנה ילין לפידות, ובפער ניכר מיתר הקופות. בתקופת הזמן ספטמבר 2015-אוגוסט 2016 רשמה הקופה תשואה חיובית של 4.97%, ולאור אופייה כבעלת סיכון גבוה יחסית (מסלול אג"ח של 25% מניות), אין ספק שהצלחתה לאורך פרקי זמן ארוכים מעידה באופן ברור על הכישורים של מנהלי ילין-לפידות, המיטיבים ככל הנראה לבחור, או "להמר", על השקעותיהם בשוק המניות. הבנה זו, אגב, מתחדדת כאשר בוחנים את ביצועי הקופות לאורך 5 שנים, גם שם מובילה ילין לפידות על יתר הקופות בפער משמעותי כשהיא מציגה תשואה מצטברת של 40.59%.

עוד בלטה השנה קופת הגמל של הראל, שהשיגה בשנת תשע"ו 2.96 אחוזי תשואה. מאז שהחלה שנת 2016 (8 חודשים) רשמה הקופה תשואה של 3.15%, מה שמעיד כי ביצועיה לאורך שנת תשע"ו הלכו והשתפרו. יש לזכור גם כי מדובר באחת משתי הקופות הגדולות בארץ, המנהלת כמעט 12 מיליארד שקלים.

קופה קטנה יותר, אך בולטת מאוד, היא "גמל ישראל" של בית ההשקעות אנליסט, שרשמה השנה למעלה מ-7.6% תשואה – הנתון הגבוה ביותר בענף. מאז תחילת 2016 הנתון אף גבוה יותר ועומד על 7.88%. גם במבט רחב יותר אנליסט מנהלת את קופת הגמל המניבה ביותר, כשבחמש השנים האחרונות תשואתה המצטברת עומדת על 47.37%. גם קופת הגמל לבני 50 ומטה של הפניקס, בה מנוהלים כ-308.5 מיליון שקלים, סיימה את השנה עם תשואה גבוהה, 4.28%, שלישית בסך הכל.

בית ההשקעות ילין לפידות מוביל גם את שוק קרנות ההשתלמות, כשהוא מסכם את השנה העברית החולפת עם 6.2% של תשואה נצברת. לא זאת בלבד, אלא שבנוסף לתשואה הגבוהה שמספקת הקרן, נראה שהיא גם מספקת יציבות – דבר המשתקף בהבדל המזערי שבין שיעור תשואותיה ב-12 החודשים האחרונים לבין שיעור זה ב-8 החודשים הראשונים של שנת 2016.

כמו בשוק הגמל, גם בענף קרנות ההשתלמות בית ההשקעות אנליסט מתברג בראש טבלת הביצועים, כשהקרן שלו, המנהלת למעלה מ-2.5 מיליארד שקל, השיאה בשנה האחרונה תשואה של כמעט 5% למושקעים בה. שיעור כמעט זהה לחלוטין מניבה הקרן של אנליסט גם מאז תחילת 2016, דבר שמעיד על יציבותה.

בית ההשקעות אלטושלר שחם, המנהל את קרן ההשתלמות הגדולה במשק (למעלה מ-12.5 מיליארד שקל) מסיים גם הוא את שנת תשע"ו עם ביצועים יפים, כשהוא מספק בסיומה תשואה של כ-3.4% לציבור החוסכים. בטווח הארוך עומדים שלושת בתי ההשקעות הללו בראש טבלת המוסדות המנהלים קרנות השתלמות בשווי גבוה ממיליארד שקלים: ילין לפידות צבר תשואה של 46.93% ב-5 השנים האחרונות, אלטשולר שחם 43.9% ואנליסט 40.36%.

97% מכספי החוסכים לפנסיה בישראל מנוהלים בקרנות של 5 החברות הגדולות – מנורה, מגדל מקפת, כלל, הראל והפניקס. קרן הפנסיה הקטנה מכולן, זו של הפניקס, המנהלת כ-8.6 מיליארד שקלים, רושמת בסיכום 12 החודשים האחרונים תשואה של 4.6%. גם מסלול גילעד הכללי של חברת הביטוח הראל הציג תשואה יפה בסיכום שנת תשע"ו, 3.93%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.