Forbes Israel Logo

מלחמה. קום: האם החל מאבק הטיטאנים?

השנה צפויים ממשל אובמה והקונגרס להחריף את התגובה למתקפה הנמשכת של סין על רשתות המידע בארה״ב. אמנם מומחי קהילת המודיעין סבורים שאת החדירות המתוחכמות ביותר מבצע קומץ סוכנים המקושר להנהגת צבא השחרור העממי של סין, אך הנזק שהן מסבות לביטחונה של ארה״ב ולתחרותיות הכלכלית שלה הוא נרחב. 

עד כה, נסובו פעולותיה של סין במרחב האינטרנטי בעיקר סביב ריגול שמטרתו גניבת סודות צבאיים וקניין רוחני. אולם הגנרל קית׳ אלכסנדר, ראש מפקדת הסייבר של הפנטגון, שנוסדה כדי להתמודד בדיוק עם אירועים מסוג זה, אמר בנובמבר האחרון כי הם "רואים מסלול מדאיג – מניצול לשיבוש, ומשיבוש להרס״.

אלכסנדר לא דיבר רק על הסינים, אבל מומחי מודיעין אינם מטילים ספק בכך שבייג׳ינג היא המבצעת הגדולה והעיקשת ביותר של פשעי אינטרנט. השאלה היא מה עושים בנוגע לכך. עד היום, עיקר המאמצים בתחום היו בעיקר הגנתיים.

סוכנות הביטחון הלאומית וארגוני ביטחון אמריקאיים אחרים כבר פיתחו יכולות משלהם למתקפות דרך הרשת, אולם היועץ לשעבר של הבית הלבן בענייני ביטחון קיברנטי ריצ׳רד קלארק, טען כי אל לה לארה״ב לפעול נגד רשתות סיניות, בזמן שההגנות שלה כנגד פעולות תגמול הן כה חלשות.

 ללא עקבות

תחת הנהגתם של כמה קובעי מדיניות שחושבים לטווח הרחוק, חיזקו משרד ההגנה וקהילת המודיעין בצורה משמעותית את הגנות המידע והחלו לסייע לתעשייה להגן על התשתיות הקריטיות.

עם זאת, טוענים יודעי דבר, כי חוסר הסימטריה בין ארה״ב לבין סין מקשה על ההתמודדות עם המתקפה הקיברנטית מצדה של האחרונה. לא רק שאמריקה היא מקום פתוח וחדיר יותר, אלא שלסוכנויות האמריקאיות ולחברות הפרטיות יש הרבה יותר מידע שכדאי לגנוב.

נוסף לכך, ארה״ב מקדימה בהרבה את רוב המדינות בהעברת מנגנוני הביטחון וכלכלת המסחר שלה לאינטרנט, והתהליך, כך נראה, לא לווה במחשבה קדימה על נושאי אבטחה.

מומחי סייבר אומרים שפעולות באינטרנט פגיעות למתקפות מצדם של סוכנים מיומנים מהסוג שמעסיקה ממשלת סין, בעיה שיכולה להחמיר ככל שהכוחות הכלכליים ילחצו את הסוכנויות הפדרליות ואת התאגידים להוציא משאבי מידע אל ״הענן״.

לא רק שקל להסוות את מקור המתקפות הללו, האינטרנט גם חוצה גבולות פוליטיים באופן שמצמצם את יעילותן של השיטות המסורתיות לאכיפת החוק. כפי שמסביר זאת סוכן מודיעין לשעבר, ״אם אני חושב שסין תוקפת אותי, אבל היא משתמשת בשרת של בית החולים העירוני בשיקגו, מה אני אמור בדיוק לעשות? להוריד את השרת?״

גורמים רשמיים בארה״ב מדברים על טרה־בייטים של מידע שנגנב בטרם ניתן להבחין שבוצעה חדירה כלשהי, וללא כל סימן לאן הוא נעלם או כיצד עלולים לנצל אותו. קשה מאוד לקשור פשיעות מסוג זה לגורם סיני מסוים, ומצד שני קשה שלא להסיק מסקנות מהעובדה שבמהלך חופשת ראש השנה הסינית צונח היקף המתקפות הללו.

 זמן להשיב מלחמה

חרף המכשולים, הוול סטריט ג׳ורנל דיווח בדצמבר כי הסוכנות לביטחון לאומי בטוחה יותר ויותר ביכולתה לזהות כמה מגורמי המפתח במסע הקיברנטי של הסינים. שנים של חקירה מאומצת ומאבק ממוחשב (שלא לדבר על החיטוט שלה עצמה ברשת הסינית), אפשרו לסוכנות הריגול להרכיב גלריה של חשודים סינים.

לממשל אובמה יש כעת את המידע לו הוא זקוק כדי להתעמת עם סין, וגם יש לו התמריצים הפוליטיים לעשות זאת. מיט רומני, שכנראה יהיה המועמד הרפובליקאי לנשיאות, ממקד חלק גדול מנאומי מדיניות החוץ שלו בהפרות הכלכליות של סין כגון התערבות במטבע וגניבת קניין רוחני. הן מסיבות של מדיניות והן מסיבות פוליטיות, עכשיו הזמן המתאים עבור נשיא ארה״ב להפנות את האש לסין.

אובמה לא פעל עד כה למרות דיונים עם יועצים שדחקו בו להיות תקיף יותר כלפי סין. עובדה זו עולה בקנה אחד עם אופן הפעולה של הנשיא הכולל ויסות זהיר של התקשורת עם סין, מה שגרם לכך שבייג׳ינג לא תויגה כמתערבת במטבע (למרות שהיא בבירור כזאת) ולכך שלטיוואן לא נמכרו מטוסי קרב חדשים (למרות שהיא בבירור צריכה אותם). זה לא שהבית הלבן פוחד מסין, הוא פשוט מטיל ספק בכך שטקטיקות של עימות יניבו תוצאות חיוביות.

בינתיים, היקף ועוצמת מתקפות הסייבר הסיניות הפכו גדולים מכדי שוושינגטון תוכל להמשיך להתעלם מהם. גורמים סינים רשמיים פוטרים מצדם את כל ההאשמות בנוגע לעבירות המיוחסות למדינה בתואנה שהן חסרות בסיס, ומתעקשים שסין היא הקורבן הגדול ביותר של פשעי אינטרנט.

בין אם הטענה האחרונה נכונה ובין אם לאו, מומחים מעריכים כי ערך המידע הכלכלי של ארה״ב שמגיע לידי הסינים בחדירות הללו בכל שנה, נאמד בעשרות מיליארדי דולרים, וכי מספר הכניסות הלא־חוקיות לאתרי הממשל האמריקאי שמקורן בכתובות אינטרנט סיניות, מגיע למיליונים מדי חודש. כך שלמרות זהירותו וגינוניו המתונים, כמעט ודאי שאובמה יפעל ביתר תקיפות במהלך השנה הקרובה.

 גורם ההרתעה

מאחורי האמונה לפיה יש להתעמת עם סין, מסתתר הפחד שאם בייג׳ינג תורשה להמשיך במסע הקיברנטי שלה ללא השלכות שליליות חמורות, עשוי הדבר לעודד אותה לערוך מתקפות גרועות בהרבה.

וירוס סטאקסנט שהוכנס לתוכנת העיבוד התעשייתי של תוכנית הנשק הגרעיני של איראן הוא דוגמה פוקחת עיניים לגבי המקום שאליו תוקפנות קיברנטית עלולה להתפתח.

סטאקסנט קרוב יותר לאמצעי חבלה בתשתית שהושמה כמטרה, מאשר לאמצעי ריגול. הווירוס עושה זאת באופן שמקשה על גילויו תוך שימוש בתוכנה מסחרית שמשתמשים בה ברחבי העולם.

אם ארה״ב לא תצליח להרתיע את סין והאקרים פוטנציאליים אחרים, היא עשויה להתמודד עם יסודות מקרטעים של ביטחון וכלכלה במקרה של עימות עתידי, שישפיעו באופן הרסני על יכולתה לנצח בו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן