Forbes Israel Logo

מלחמה קרה? כן, אבל בין חברות האיחוד האירופי

הקרב הפנימי באיחוד האירופי סביב הנחתו של צינור הגז Nord Stream II, שאמור להוביל גז טבעי מרוסיה לגרמניה, תחת הים הבלטי, מציב שתי מדינות באיחוד זו מול זו.
האחת היא פולין, שסבורה, כמו וושינגטון, שהצינור הוא ניסיון רוסי להוציא את אוקראינה מ"המשחק" כמובילת גז ולהגדיל את התלות של האיחוד האירופי באנרגיה הרוסית.

השנייה היא גרמניה, שטוענת כי הגז יעזור להבטיח הספקה שוטפת לאירופה ויצמצם את הסיכון לשיבושים, כמו אלה שמתרחשים לעיתים בקו ההובלה הקיים, שעובר דרך דרום אוקראינה.

התומכים בהנחת הצינור טוענים שאין לערב פוליטיקה בדיון, שאמור לסוב סביב כלכלה בלבד. מדינות האיחוד התייצבו כמעט שווה בשווה לצד גרמניה ופולין, כשמדינות צפון היבשת מצדדות בגרמניה ואילו המדינות המזרחיות בפולין.

המצב הזה הוביל למבוי סתום. אך כעת, לאחר ביקורו של נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בגרמניה, מאותת הקנצלרית מרקל, שיתכן כי ממשלתה החדשה שהושבעה בחודש שעבר, תשנה כיוון. "זה לא רק עניין כלכלי, יש גם שיקולים פוליטיים", אמרה מרקל במסיבת עיתונאים משותפת עם פרושנקו. "הבהרתי שהפרויקט לא יתאפשר בלי שיובהר תפקידה העתידי של אוקראינה בשינוע הגז", היא ציינה והוסיפה כי הבהירה זאת גם לנשיא פוטין בשיחת טלפון שניהלה עימו.


מרקל ופורושנקו. אינטרסים מנוגדים | צילום: shutterstock

בקצרה: על מנת שפרויקט הצינור הרוסי יאושר על ידי האיחוד האירופי, על רוסיה יהיה לתת ערבויות לכך שהיא לא תנסה ליצור מסלול עוקף אוקראינה. אם יושלם הפרויקט הוא יעבור במסלול של צינור קיים בין רוסיה לגרמניה (שעובר דרך פינלנד שבדיה ודנמרק) – שכבר היום נחשב לארוך בעולם. הצינור החדש צפוי להכפיל את ההספק השנתי ל-110 מיליארד מטר מעוקב.

גם ההספק של הצינור הקיים גדול בהרבה מזה שהוא מספק בפועל. למעשה, עוברת בו רק כמחצית מכמות הגז שהוא יכול להכיל בשל הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה לאחר הפלישה לחצי האי קרים.

סולידריות כלפי חוץ

השינוי בנימה שמגיעה מברלין אינה קשורה רק לממשלתה החדשה של מרקל – היא מגיעה על רקע התגברות המתח בין רוסיה והמערב לאחר הרעלתו של המרגל הרוסי וביתו על אדמת בריטניה – צעד שגרר סילוק מתואם של דיפלמטים רוסיים משורה של מדינות במערב (כולל 4 מגרמניה).


פוטין. במערב רבים והוא מרוויח | צילום: shutterstock

גרמניה ספגה ביקורת על כך שהיא ממשיכה לדחוף להשלמת הפרויקט הרוסי, בד בבד עם הבעת סולידריות עם בריטניה. יום בלבד לאחר סילוק ארבעת הדיפלומטים הרוסים מאדמתה, העניקה גרמניה אישור לבניית הצינור, צעד שבבריטניה כינו "ניצחון גדול לקרמלין, שמבסס את התלות האירופית בגז הרוסי והופך את אוקראינה לפגיעה יותר".

נראה שכעת, עם עליית רמת המתח, כשתקיפה מערבית בסוריה נמצאת על השולחן, יהיה קשה עד בלתי אפשרי לקדם הפרויקט. בסוף, הפוליטיקה גוברת על הכלכלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן