Forbes Israel Logo

ממשלת מצרים מתפוררת: שר החוץ המצרי הגיש את התפטרותו

ההמון במצרים פוקד את רחובות המדינה ונראה נחוש מתמיד, ובד בבד גם השלטון המצרי אינו משדר משילות או יציבות, ולמעשה מתפורר נוכח הנסיבות.

לאחר שבפרק הזמן האחרון התפטרו חמישה שרים בממשלת מורסי, הצטרף הבוקר (ג') לגל הנטישה גם שר החוץ המצרי, מוחמד קאמל עאמר, שהגיש את התפטרותו, כך דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות המצרית.

עאמר הוא השר השישי שמגיש את התפטרותו, והבכיר ביותר שעוזב את תפקידו מאז פרוץ המהומות האחרונות, שהתגלעו במטרה להביא להפלת השלטון ולהתפטרות הנשיא מוחמד מורסי.

אתמול התפטרו עוד חמישה שרים: שר התקשורת עאטף חילמי, שר המשפטים חאתם בגאטו, שר התיירות הישאם זעזוע, שר הסביבה חאלד פהמי עבד אל-עאל ושר התשתיות עבד אל-קווי חליפה.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

סיסי | צילום: רויטרס

תוך כך, הודיע היום הבית הלבן כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יצר קשר עם הנשיא מורסי והביע באוזניו דאגה נוכח ההפגנות ההמוניות נגד משטרו. הוא אף דחק בו להיענות לדרישות של המפגינים. "הנשיא הודיע למורסי, כי וושינגטון מחוייבת לתהליך הדמוקרטי במצרים, ואינה תומכת באף מפלגה או קבוצה", נמסר מהבית הלבן.

הבוקר חשף העיתון "אל-פאג'ר" המתנגד למשטר האחים המוסלמים, כי רופאים מלווים את הנשיא מורסי, כדי לטפל בו ממצב הדיכאון והלחץ בו הוא שרוי. במקביל, הודיע מוסד הנשיאות כי הנשיא אינו מעוניין להיענות לדרישת הצבא מאמש, להתפטר מתפקידו. "גם אם מורסי יתפטר, אנחנו לא נרשה לו", הודיעו תומכי התנועה השלטת במדינה.

הדברים התפרסמו, כשברקע הודיע שר החוץ, מוחמד כמאל עמרו, על התפטרותו, וכך עולה לשישה מספר השרים המתפטרים ממשלתו של הישאם קנדיל.

מקורות ביטחוניים במדינה מסרו לאתר ENN, כי שלטונות הצבא הודיעו לרשויות שדה התעופה בקהיר לאבטח את מטוס הנשיא, ולא לאפשר לו תנועה בלי אישור צבאי. על פי המקורות, כל בכירי הממשל המצרי לא יורשו לצאת מהמדינה, אלא באישור מיוחד של כוחות הצבא. לידיעה אין אישור מאף גורם אחר.

אחמד שפיק, המתמודד לנשיאות בסבב השני מול הנשיא המצרי מוחמד מורסי, אמר כי "שלטון האחים המוסלמים במצרים יסתיים תוך שבוע".

בפוסט שהעלה בדף הפייסבוק שלו, הוסיף שפיק כי "אנחנו עוברים תקופה צפויה. הכישלון של משטר האחים לא ניתן לסבול אותו, והביא אותנו לאסונות בכל הכיוונים. אני סבור שמשטר זה יסיים את הקשר שלו למצרים ולכל האזור".

לאחרונה הציב הצבא אולטימטום בן 48 שעות לשלטונות ולתנועות המחאה נגד הנשיא מוחמד מורסי, כדי להיענות לדרישות העם המצרי ולהידבר, אחרת "ניאלץ להכריז על מפה עתידית, בשילוב כל בני העם, ובהשתתפות כל הסיעות והמפלגות, כולל הצעירים המובילים את המהפכה".

מאוחר יותר הודיע הצבא כי האולטימטום שהציב אחר הצהריים שר ההגנה עבד אל-פתח א-סיסי לנשיא מורסי איננו מהווה הפיכה, אלא נועד להניע את הפוליטיקאים לעבר פתרון. בהודעה שפרסם הצבא נאמר כי הוא הגיב ל"רחשי הרחוב המצרי", במטרה להביא לשיתוף פעולה בין המנהיגים הפוליטיים.

נשיא מצרים מוחמד מורסי דחה הבוקר את האולטימטום שהציב לו הצבא. מורסי ציין כי הוא לא מתכוון להתחשב באולטימטום, והוא צפוי לנקוט בתוכניות אותן ימצא לנכון כדי להביא לפיוס לאומי.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.