Forbes Israel Logo

מעורר מחלוקת נוספת: דונלד טראמפ רוצה לסגור לכולנו את האינטרנט

דונלד טראמפ נתן לעולם סיבה נוספת לפקפק ברצינות שלו, כאשר הציע בנאומו בדרום קרולינה ביום שני, כי "ייתכן ונצטרך לסגור את האינטרנט בצורה כלשהי", כדי להיאבק ברשת בהתפשטותן של קבוצות טרוריסטיות כמו דאעש.

זה היה רגע שהלך לאיבוד בתוך דבריו האחרים של טרמאפ שזכו לתשומת לב רבה יותר – על איסור הכניסה של מוסלמים לארה"ב, כולל תיירים וכפי שנראה גם כולל חיילי ארה"ב שחוזרים הביתה מתפקידם מחוץ למדינה. כיצד טראמפ יסגור את האינטרנט "במקומות מסוימים אולי?" הוא אמר לקהל שעליו "ללכת לראות את ביל גייטס ואנשים אחרים רבים שבאמת מבינים מה קורה".

למעשה, מטרת המדינה האסלאמית היא לבסס שלטון ח'ליפות, בו פונקציות בחיינו דומות לימי הביניים, סגירת כל חלקי ארה"ב מפני עולם האינטרנט תהווה בוודאי ניצחון עבורם. אם מניחים בצד את העובדה הזו, ההצעה של טראמפ ביסודה מראה התעלמות גורפת מהדרך בה האינטרנט עובד, ואף מהדרך בה ביל גייטס פועל. וזאת מבלי לצלול כלל לעומקו של התיקון הראשון לחוקה האמריקאית, שאוסר על חקיקת חוקים המגבילים למשל את חופש העיתונות וחופש הדיבור, או לחשוב מה חסימת הגישה לאינטרנט תעשה לכלכלה האמריקאית.

האינטרנט שואב חלק מכוחו מהעובדה שהוא מייתר מעט, או לא נמצא תחת שליטתה של ישות ממשלתית או גוף יחיד שעומד בפני עצמו. בעוד שמתג לכיבוי האינטרנט הוא דבר שהקונגרס דן בו, זה עדיין רק רעיון תיאורטי בנקודה זו, וחסימת הגישה לאינטרנט תחייב את כל סוגי ספקי שירותי הרשת או הגישה לאינטרנט לפעול למען המשימה הזו בהתנדבות, מה שיהיה פופולרי כמו בקשה מעסק מסוים ל'עשות טובה' ולסגור את עצמו בהתנדבות. בנוסף, ביל גייטס עשה את המיליארדרים שלו על תוכנה, לא על האינטרנט והרשת.

מבין את המדיה היטב. טראמפ | צילום: ויקיפדיה

אם להיות הוגנים, טראמפ לא היחיד שחושב על הכיוון הזה. הילרי קלינטון העלתה מהאוב את רוח הרפאים של הצנזורה ברשת כדי להתמודד עם שיתוף פעולה בין מחבלים ברחבי האינטרנט.

"אנחנו צריכים עזרה מפייסבוק, יוטיוב וטוויטר", אמרה קלינטון בראיון לתכנית "השבוע" של רשת ABC. "הם לא יכולים לאפשר את גיוס הטרוריסטים ואת הנתיב בו הם הולכים – של התקפות או חגיגת האלימות על ידי משתמשי אינטרנט מתוחכמים".

בקשה מרשתות חברתיות ואתרים אחרים "למנוע מרחב ברשת" לקבוצות טרוריסטיות היא פעולה ששמות רבים בעמק הסיליקון כבר ביטאו בעבר נכונות לעשות כן. יחד עם זאת, שימוש ביד המגושמת של הממשלה כדי להוציא שיתוף פעולה מפייסבוק ודומותיה, הוא דבר מעט שונה מהפעלת מתג כיבוי האינטרנט התיאורטי.

אבל, באופן אירוני, לא בטוח שטראמפ אכן מתעלם מכל אלו כפי שהיה נראה ביום שני. למעשה, הדבר היחיד שהוא אולי מבין לחלוטין הוא עבודת המדיה (ובסיס התומכים שלו נראה ככזה שחי בעולם חופשי מניואנסים). בנוסף, בכל יום שעובר נראה סביר יותר שטראמפ מצליח לבצע את ההטרלה (הצקה לגולשים אחרים ברשתות החברתיות) הגדולה ביותר בהיסטוריה, לא רק באמריקה, אלא גם בעולם.

האיש הזה אולי מעמיד פנים שהוא מבין כיצד האינטרנט פועל, אבל אין ספק שהוא אכן יודע זאת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.