Forbes Israel Logo

מעריב: ההנהלה ביקשה לפטר 10% מהעובדים – ולעבור לירושלים

וועד עובדי מעריב שלח היום הודעה לעובדי העיתון, בה עידכן אותם כי ההנהלה פנתה אליו דרך ארגון העיתונאים וההסתדרות, והודיעה כי היא נמצאת במצוקה כלכלית משמעותית. על פי הוועד, ההנהלה הודיעה שהיא שוקלת להעביר את המערכת לירושלים, וביקשה ממנו להסכים לקיצוץ של יותר מ-10% מהעובדים שנקלטו ממעריב הישן, בעוד כחודש מהיום.

"אם יש צורך להתגייס ולסייע בתקופה הקשה הזאת – נהיה מוכנים לקיים דיאלוג מהיר, מעמיק וענייני", נכתב בהודעת הוועד לעובדים. "שני הצדדים הסכימו להיכנס למו"מ אינטנסיבי, שיתקיים בשבועיים הקרובים".

עם זאת, בנושא המעבר מבית מעריב לירושלים, הבהיר הוועד להנהלה כי לטעמו לא ניתן להעביר מערכת שלמה שבה למעלה מ-100 עיתונאים (בנוסף לעובדי מנהלה), שרובם המכריע גר באזור המרכז, לאתר מרוחק. "מבחינת רוב העובדים מדובר בגזירה שלא יוכלו לעמוד בה", טוען הוועד, "לא נאפשר לה לעבור ללא התנגדות".

בכל הנוגע לפיטורים הודיעו בוועד להנהלה שמתוך הבנה למצב הכלכלי הקשה יוכלו לשאת בהגדלה מסוימת וחלקית של היקף הקיצוץ, בתנאים מסוימים מאוד, וכן שכל המהלכים המתוכננים יצאו לפועל רק לאחר שיחתם הסכם קיבוצי חדש וכולל.

בתוך כך, בית הדין האזורי לענייני עבודה קבע היום כי אי העסקתו של חגי מטר במעריב לא נועדה לפגוע בפעילותו בוועד העובדים. על פי פסיקת השופטים, החלטת החברה שלא לקלוט את מטר מחדש לעיתון לא נבעה משיקולים זרים. על כן הוחלט כי פיטוריו יוותרו בתוקף. 

בפסיקה נכתב כי "אי קליטתו של מר מטר, היתה מעוגנת לכאורה בשיקולים כלכליים עסקיים סבירים בנסיבות העניין". בכך למעשה דחה בית הדין את טענותיו של מטר של ההסתדרות נגד הבעלים החדש של מעריב שלמה בן צבי על כך שההחלטה שלא להעסיקו נבעה מחברותו בוועד עיתונאי מעריב והיותו "הרוח החיה" מאחורי מאבק העובדים. לטענת עורכי הדין, "נראה כי מטרת המשיבה הינה ליצור עובדות מוגמרות בשטח, ולפגוע במנהיג ההתארגנות באופן פרטני, למען יראו שאר העובדים מה יעשה למי שעמד בראש מאבק עובדים – וייראו". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לטענת מטר, אי קבלתו לעבודה של מטר במעריב, מהווה הפרה של חוק הסכמים קיבוציים וכן הפרה של הוראות חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. 

חגי מטר | צילום: אהוד כהנים

בתגובה לטענות אלה אמרו השופטים כי "לא הונחה בפנינו תשתית ראייתית לכך שהיה תקן ספציפי פנוי, שהתאים למידותיו של מר מטר, ולא הוצע לו בכוונת מכוון רק בשל היותו יו"ר ועד העובדים". בנוגע להחלטה של ההנהלה להעסיק את הכתבת עינת טורס במקומו של מטר, אמרו השופטים: "שביחס לעמיתתו הותיקה יותר, הגב' טורס, הוא עבד כשנתיים ימים וכתב רק עבור מקומון "זמן תל אביב" ולכן הוחלט להעדיף אותה על פניו והוצע לה להיקלט כפרילנסרית". 

בנוגע לסוגיית האסטרטגיה של הנהלת העיתון להעסיק מחדש את העובדים כפרילנסרים, אמרו השופטים כי הם אינם הסמכות להכריע האם מדובר בהחלטה חוקית או לא וכי אין הוא יכול להתערב בכך כל עוד לא הוכח כי החלטות, הנוגעות לזכויות עובדים ולתנאי עבודתם, התקבלו בניגוד לחוק.

מטר היה בעבר כתב מוניציפלי במקומון "זמן תל אביב" וכיהן גם כיו"ר ועד עובדי מעריב. במסגרת תפקידו הוביל מטר את מאבק עובדי העיתון נגד מכירתו לשלמה בן צבי ונגד פיטוריהם של כ-2,000 אנשים. 

בתגובה להחלטת השופטים מסרו מארגון העיתונאים: "מארגון העיתונאים נמסר: בכוונתנו לערער על הפסיקה בביה"ד הארצי לעבודה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן