Forbes Israel Logo

מצעד החברות הלא חברתיות – סלולר: פלאפון אינה עונה

פורבס בדק: מי הן החברות החברתיות בישראל – ומי מצפצפות על האזרחים? לצפייה בשאר הכתבות בסדרה לחצו כאן

מדובר ככל הנראה בענף שהשתנה הכי הרבה בשנים האחרונות, עם שינויי רגולציה וירידה חדה ברווחים של החברות הגדולות שמאלצים אותן להתמודד עם השינויים. פרטנר וסלקום הן חברות ציבוריות שמפרסמות דוחות בבורסה ובנוסף גם דוחות אחריות תאגידית. פלאפון, חברת בת של בזק, לא מפרסמת דוח משלה וגם מהדוח של בזק שהוגש לבורסה במארס האחרון קשה לדלות עליה יותר מדי פרטים מדידים. 

בניגוד לחברות אחרות שלא נסחרות בבורסה, שבחרו כן להעביר נתונים, לא התקבל מהחברה מענה בסיסי לשאלותינו. בחלק זה נעשה שימוש, מעבר לחומרים הרגילים שנבדקו בכל החלקים, בדוח שבוחן תלונות שהתקבלו נגד החברות בארגון אמון הציבור, שהתפרסם בחודש מארס 2012 כמו גם בדוח של משרד התקשורת שהתפרסם באותו חודש.
אף שהפער בינה לבין פרטנר אינו גדול בדירוג שלנו, אפשר לומר שסלקום ניצחה את המתחרה הכתומה בנקודות ספורות ברבים מהפרמטרים, למעט השקיפות – שם נרשם ניצחון לכתומים.

פלאפון (לא מופיעה במדד מעלה. לא מופיעה במדד השקיפות)

צילום: ארטיום דגל

פלאפון לא מפרסמת דוח אחריות תאגידית, ולא העבירה פרטים בהתאם לבקשתנו. בדוחות של אמון הציבור ושל משרד התקשורת היא בולטת במקום הראשון (השלילי) בתלונות צרכנים. בדוח של אמון הציבור, היא זוכה בכ־43.2 אחוז מעוצמת התלונות – שקלול של בעיות טכניות, הבטחות לא ממומשות וכדומה.
נוי קדם, דוברת החברה, מסרה שהחברה לא תוכל להשתתף בכתבה ולא מחוסר רצון. לדבריה, פלאפון נמצאת בתהליכי התארגנות סביב נושא האחריות החברתית. זאת, נכון לעכשיו, מנוהלת בחטיבות שונות ולכן אין יכולת לרכז את המידע. בעוד שהיו חברות אחרות במצב דומה שמצאו את המידע, בחברת פלאפון לא מצאו לנכון להעבירו. על כך אמרה היועצת איילין כהן מחברת ביונדביזנס: "פלאפון לא שקופה, לא מדווחת, לא מספרת. היא חריגה במגזר הזה. בזק מדווחת על הפעילות שלה ולא על פלאפון. בזק ופלאפון חברות נפרדות והחברה מתנהלת בצורה אחרת לגמרי. פלאפון חייבת לעמוד על שתי הרגליים שלה ולהגיד 'אנו חברה שפועלת בתוך מכלול ואם אנו רוצים ליישר קו, אנו צריכים לעשות בשם עצמנו'".
בדוח האחרון שבזק העבירה לבורסה, במהלך חודש מארס, ישנם בכל זאת מספר פרטים אותם אפשר לשאוב על פלאפון. דוח אחריות תאגידית נפרד אמנם אין, אבל מידע מסוים על החברה שמתפרסם באופן גלוי – יש. יש לה 4,041 עובדים, אשר ב־2011 הושקעו 4.9 מיליון שקל בהכשרתם. מעבר לכך, ישנן בדוח בעיקר סיסמאות או מידע לא אמפירי אותו קשה למדוד.

פרטנר (20 נקודות במדד מעלה. 73.5 אחוז במדד השקיפות)

צילום: ארטיום דגל

חברת פרטנר, כמו שאר חברות הסלולר, נמצאת בקשיים לא מעטים בשל התערבות הרגולציה בתחום הסלולר, הפחתת דמי הקישוריות וכניסתן הצפויה של מפעילות נוספות. הדוחות האחרונים של פרטנר מלמדים על צניחה חדה מאוד ברווחים, בנוסף לפגיעה משמעותית בשווי השוק של החברה, שנחתך ב־51 אחוז בשנה שעברה, הנתונים בכתבה זו לא ישפרו כנראה את מאזן החברה וההפסדים הצפויים לאילן בן דב, אבל בעל השליטה בחברה יכול לקחת על עצמו לשפר חלק מהליקויים ולהניח למכירה על המדף חברה טובה יותר.
מדוח האחריות התאגידית שפורסם ב־2010, עולים כמה ממצאים מעניינים. בחברה, לה יש לפי דיווחים שונים בקירוב 7,000 עובדים נכון להיום (בין אוקטובר 2011 לפברואר 2012 הצטמצמה מצבת העובדים שלה ב־1,100), הסתפקו בדוח אחריות תאגידית מצומצם יחסית.
לפי הדוח, מתוך שדרת המנהלים של החברה רק כרבע הן נשים. נתון זה השתפר בשנת 2010 ועלה ל־40 אחוז. אחוז העובדים בחברה פחות משנתיים עומד על כ־60 אחוז.
מבחינת שביעות הרצון של העובדים, הנתונים דומים פחות או יותר לסלקום. מרבית העובדים מועסקים ישירות על ידי החברה, אשר ממעטת להשתמש בהעסקת עובדי קבלן. פרטנר זכתה בדירוג BDI לשנת 2011 כחברת התקשורת שהכי טוב לעבוד בה. באשר למעורבות של החברה בקהילה, במדד מעלה היא קיבלה את הציון החריג של 1 על תרומה ו־4 על מעורבות כללית. הנתונים במדד מעלה הם מ־1 עד 10, כאשר מדובר בציון יחסית חריג. אפשר להסביר אותו למשל, בכך שפרויקטים כמו זה שנעשה עם ריהאנה לא נחשבים בסעיף המעורבות, ובכל זאת – מדובר בציון נמוך למדי. נתון זה לא מופיע בדוח שפרסמה.
לפי נתוני 2010, תקציב התרומות שלה עמד על כ־5 מיליון שקל. 26 מיליון שקל הוקדשו לפרויקט ריהאנה, שתרם 54 אלף שעות התנדבות. עובדי החברה בשנה זאת התנדבו 12,712 שעות (44 אחוז מעובדי החברה), כולל חברי ההנהלה הבכירה. לפי נתוני 2011, שהועברו על ידי החברה, עמד תקציב התרומה לקהילה שלה על כ־6 מיליון שקל. בנוסף שווי שעות עבודה של התנדבות עובדים ושווי שימוש בפלטפורמת sms בפעילות החברה לגיוס תרומות מלקוחות עבור עמותות שונות, עמדו על סך כולל של 778 אלף שקל. החברה השיקה פרויקט לעובדים הנקרא give=get במסגרתו תרמה בשנת 2011 עבור כל עובד שמתנדב לפחות 50 שעות שנתיות בעמותה מוכרת, 4,000 שקל לעמותה בה התנדב.
בנוגע למדד איכות הסביבה שלה, במדד מעלה 2011 זהים הציונים שקיבלה פרטנר לאלה של סלקום. צריכת האנרגיה שלה לפי אלפי קוט"ש עומדת על 101,414 לשנה. מדד אותו אפשר להשוות עם סלקום הוא גזי החממה, שבו היא עומדת על 13,924 טון לעומת 12,943 טון של סלקום. בנתונים שהעבירה החברה היא מציינת כי למעט צריכת מים, חלה ירידה כזאת או אחרת בכל צריכת האנרגיה שלה בין 2010 ל־2011.
נתון משמעותי שעומד לזכות החברה הוא שבדוח של הקליניקה לאחריות תאגידית היא שילמה בתקופת הבדיקה של הדוח (שהתפרסה על פני ארבע שנים) מעט יותר מס ממה שהייתה יכולה לו עשתה תכנוני מס אגרסיביים יותר.
בדוחות של אמון הציבור ושל משרד התקשורת היא בולטת במקום השני בתלונות צרכנים. בדוח של אמון הציבור, היא זוכה בכ־37.4 אחוז מעוצמת התלונות.

סלקום (21 נקודות במדד מעלה. 60.5 אחוז במדד השקיפות)

צילום: יח"צ

מדוחות על שנת 2011 שהתפרסמו בחודש מארס האחרון עולה כי רווחיה של החברה ברבעון הרביעי ירדו בכ־76.2 אחוז, חלק מטלטלת השוק. הירידה נומקה בחברה כחלק מתהליכי התייעלות בעקבות השינויים בשוק.
סביבת העבודה: בדירוג מעלה 2011 בחלק שעוסק בסביבת העבודה קיבלה החברה את הציון 9. בחלק של זכויות אדם קיבלה את הציון 10. את מרב הנתונים אפשר לשאוב מדוח האחריות התאגידית של החברה שפורסם בשנת 2009. לפי דיווחים עדכניים יותר, בחברה עובדים כ־4,700 עובדים – מספר דומה (ומעט גבוה יותר) לזה המופיע בדוח – 4,306 תקני משרה.
בכל הנוגע לשכר ותנאי עבודה, לפי הדוח, השכר בחברה גבוה ב־15 אחוז עד 25 אחוז משכר המינימום במשק (במדרגה הראשונה שלו, וזאת לאחר שקלול תמריצים הניתנים לעובדים). לעובדי שירות הלקוחות אין ביטוח פנסיוני מיומם הראשון (רק לאחר כחצי שנה ישנו ביטוח מסוים, רק לאחר שנתיים ישנו ביטוח מלא). לשאר העובדים יש ביטוח פנסיוני מלא מיומם הראשון. נראה שהעובדים בחברה, לפחות לפי הנתונים היבשים, לא סובלים. הם מחסירים כ־4.2 ימי עבודה בממוצע בשנה. הגיל הממוצע לעובד הינו 28. הגיל הממוצע למנהל – 34. כ־30 אחוז מן העובדים עובדים בחברה פחות משנה.
בכל הנוגע ליחס העבודה בין גברים לנשים, לפי הדוח, כ־61.5 אחוז מן המנהלים בחברה הם גברים. בקרב העובדים, אגב, זה (כמעט) אחוז הנשים. בסלקום העבירו נתונים על שנת 2010, אך לא התייחסו לנושא סביבת העבודה. נקודה שיש לרשום לזכות החברה היא העובדה שהיא נרשמה למערך הרישום והדיווח של פליטת גזי חממה שמופיע באתר המשרד להגנת הסביבה, ובכך הייתה לחברת הסלולר היחידה שעושה זאת.
במעורבות בקהילה, הציון שקיבלה החברה נמוך יחסית לחברות אחרות, 5, אך גבוה לעומת פרטנר שקיבלה ציון נמוך יותר. בדוח שלה היא מפרסמת את מספר העובדים הגבוה שמתנדב מטעמה, קרוב לשליש (בדוח שפרסמה יש כ־2,200. על כך היא גם זוכה לציון גבוה במעלה).
מדיווח של החברה בשנת 2010 עולה כי היא תרמה 6.34 מיליון בכסף ובשווי כסף. באותה שנה היא עשתה רווח נקי של כ־1.3 מיליארד שקל. סכום נמוך למדי ביחס לרווחים. ברבעון האחרון של 2011 עמד הרווח הנקי שלה על כ־76 מיליון בלבד בשל השוק המשתנה, וסביר שתרומתה תפחת.
בתחום הסביבתי זוכה החברה לציון של 7 במדד מעלה. 6 על ביצועים, 8 על מדיניות ו־10 על ניהול. פליטת גזי החממה של החברה נאמדת לפי הדוח האחרון שלה ב־12,943 טון בשנה. צריכת החשמל של החברה עמדה על כ־120,250 קוט"ש בשנה לפי הדוח שלה.
נתון שעומד לרעת החברה הוא שבדוח של הקליניקה לאחריות תאגידית היא שילמה בתקופת הבדיקה של הדוח – שהתפרסה על פני ארבע שנים – מעט פחות מס ממה שהיא צריכה (באופן חוקי, כמובן, תוך תכנוני מס אגרסיביים. זאת לפי הדוח של המרכז האקדמי).
בדוח של אמון הציבור היא זוכה ל־19.4 אחוז מן התלונות – הטובה ביותר בענף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן