Forbes Israel Logo

משולש בעייתי: סין מתקרבת לפקיסטן ורוצה שכולם ידעו

משלחת בת 90 חברים בצבא השחרור העממי של סין לקחה חלק באירועי יום הרפובליקה השנתי של פקיסטן ביום חמישי האחרון, ולא רק כמחווה דיפלומטית שגרתית. משמר הכבוד של הנציגים הצבאיים ציין את ההשתתפות הראשונה שלו בחג לכבוד אבן הדרך הפוליטית של המדינה. הוא הראה לעולם עד כמה שתי השכנות האסייתיות הפכו לקרובות ועד כמה סין רוצה פתאום שכולם ידעו.

השאלה הנשאלת היא – מה לשתיהן יש במשותף?, התשובה היא – הרצון ללחוץ על הודו.

השיתוף הפעולה הצבאי בין סין ופקיסטן גובר, והופך לראוותני יותר, מאחר שהן חוברות ללא בושה נגד המדינה המאוכלסת השנייה בגודלה בעולם.

ההתנגדות נבנתה במשך עשורים. לסין יש ויכוח על שני שטחי אדמה לאורך הגבול ההודי, כאשר כל צד מחזיק באחד. כוחות הודים רבים מוצבים קרוב לשניהם, והצבא שלהם מדורג במקום הרביעי מבחינת חוזק, מקום אחד מתחת לסין. לפקיסטן והודו יש ויכוח משלהן על שליטה באזור ג'אמו וקשמיר שנמצא ביניהם. השליטה המעשית מפוצלת, ואלפים מתו בהתכתשויות שקשורות לכך במהלך 70 השנה האחרונות.

"התפקיד המסורתי שפקיסטן שיחקה עבור סין הוא כמשקל נגד והסחת דעת עבור הודו, בעצם קישורה לגבול המערבי ולחיבור שלה אחורה לדרום אסיה", מסביר אנדרו שמאל, עמית טרנס אטלנטי בכיר בתכנית אסיה, בארגון המחקר והמענקים German Marshall Fund. "סין סייעה לספק לפקיסטן יכולות שהיא צריכה כדי לשחק את התפקיד הזה באופן אפקטיבי, מאמצעים בסיסיים מאוד ועד לטילים בליסטיים וטכנולוגיה גרעינית. אפשר לטעון שזה הגביר את החשיבות לסין ככל שהודו עולה ושהיחסים בין הודו לארה"ב מתהדקים".

סין משתמשת בפקיסטן כהסחת דעת עבור הודו | צילום: fotolia

פקיסטן התיידדה עם סין בכך שהכירה בה דיפלומטית כבר ב-1950. הופעת משמר הכבוד בשבוע שעבר משלימה עשורים של יחסי גומלין. ב-1960, סין החלה לספק לפקיסטן "סיוע צבאי, טכני וכלכלי עיקרי, כולל העברת ציוד וטכנולוגיה גרעינית רגישה", לפי מכון המחקר Council on Foreign Relations. תוסיפו לכך את הטילים הבליסטיים בטווח בינוני. סין הפכה לספקית כוחות צבאיים ראשית לאחר שארה"ב הטילה סנקציות על פקיסטן ב-1990. שגריר פקיסטני בוושינגטון קרא פעם למדינה שלו "גורם שמרתיע את הודו בעלות נמוכה".

ההודים רואים את התמיכה הסינית בפקיסטן כ"היבט מפתח במדיניות של 'כיתור' או 'אילוץ' הודו כאמצעי למניעה או דחיית היכולת של ניו דלהי לאתגר את ההשפעה האזורית הרחבה של בייג'ינג", לפי דוח של שירות המחקר של הקונגרס האמריקאי ב-2009. הודו התקרבה יותר צבאית לארה"ב לאחר שנת 2000, כאשר השיא היה בהסכם באוגוסט 2016 לקידום חילופי צבאות, בנוסף לשיתוף פעולה בטכנולוגית הגנה. אנשי הממשל בארה"ב מקווים להשתמש בעמדה של הודו ובגודל שלה כדי להדוף את סין ולבודד את האינטרסים שלה במזרח התיכון, לפי קבוצת המחקר Eastasiaforum.org.

צבא השחרור העממי של סין אולי בחר בהופעה ביום הרפובליקה הפקיסטני בשבוע שעבר כאשר הודו בראשו, או לפחות באופן סימבולי. ב-23 במרץ, 1940, הפקיסטנים החליטו לדרוש הפרדה עבור כל המוסלמים שחיו תחת האימפריה ההודית-בריטית. שבע שנים לאחר מכן, הודו ופקיסטן הופרדו.

"פקיסטן היא ללא ספק השותפה הצבאית הקרובה ביותר של סין, אבל שני הצדדים נטו להיות דיסקרטיים לגבי זה", מציין שמאל. "בשנים האחרונות, היה יותר רצון מצד סין להראות בציבור את האלמנט הזה של היחסים שלהן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.