Forbes Israel Logo

משכילות ומובטלות: הסטארט-אפ שמסייע לנשים הודיות להיכנס לכוח העבודה במדינה

בהודו, אחוז הנשים שמסיימות תואר גבוה יותר מאשר אחוז גברים, אבל כוח העבודה במדינה לא משקף את הנתון הזה. הסיבה לכך היא לא שהן לא רוצות להישאר מאחור, לדברי מייסדת הסטארט-אפ Sheroes, סיירי צ'הל.

"אנחנו מדינה של חתונות גדולות, משפחות גדולות, 45 פסטיבלים בשנה – נשים תרומות לכלכלה הזו, לכל אישה מובטלת יש כבר עבודה בעצם", אומרת צ'הל, אשר הקימה את פורטל הקריירה לנשים Sheroes ב-2014.

תמונה שכיחה של מבנה המשפחה ההודית המסורתית יכולה מאוד להיות של "הורה יחיד", בו גברים יוצאים החוצה ועובדים, בעוד שאנשים מנהלות את משק הבית, מטפלות בילדים ובהורים המבוגרים. לכן, אומרת צ'הל, היא רצתה ליצור משהו שיתאים לכל אורח חיים של אישה.

לפי פורום הכלכלה העולמי, להודו יש כ-24% נשים בכוח העבודה, נתון שמדרג אותה במקום ה-114 מתוך 131 מדינות בהשתתפות נשים בכוח העבודה. למעשה, זו אחת המדינות בה ההשתתפות הולכת ויורדת. לפי דוח Sheroes מ-2014 על נשים עובדות בהודו, קרוב ל-48% נשרו מכוח העבודה לפני שהן הגיעו למחצית הקריירה שלהן.

"הנשים ההודיות בערים השתנו". מייסדת Sheroes, סיירי צ'הל | צילום: יח"צ

הסטטיסטיקות העגומות ממשיכות עוד ועוד, אבל מעניין יותר לשאול מדוע זה קורה, במיוחד במדינה בה הנשים משכילות מאוד. לפי Sheroes, מתוך 85% מהסטודנטים שלומדים לתארים בהודו, 42% מהם הם נשים, אשר נוטות להיות מדורגות גבוה יותר בסולם הניקוד האקדמי.

"כל מה שאנחנו רואים באינטרנט בהקשר של נשים הודיות הוא קניות, יופי, הורות ובוליווד", אומרת צ'הל. "הנשים ההודיות בערים השתנו, יש לנו את מאגר הנשים עם תואר הגדול בעולם, ויש להם סדרי עדיפויות ושאיפות שהן מאוד שונות".

כאשר הבינה שהיא רואה תוכן מיושן מ-1990 בכל הנוגע לאפשרויות קריירה עבור נשים הודיות, צ'הל ראתה כי לנשים הודיות פשוט אין גישה למידע שיאפשר להן לבצע בחירות ולמצוא אפשרויות שיתאימו להן.

נקודת המוצא של Sheroes היא לספק לנשים אפשרויות עבודה – בין אם הן מחפשות רק משהו שהן יכולות לעשות, משהו שמתאים לחיים הגמישים שלהן כאלו שדואגות למשפחה, או קריירה בחברה גדולה. המיזם אף מספק להן אקו סיסטם של מידע, תמיכה, ייעוץ והזדמנויות גמישות ומגוונות. בכך, מסבירה צ'הל, המטרה היא לא רק לספק קריירה אלא להיות משהו שכל אחד עם ההתלבטות הקטנה ביותר של שאלת הקריירה יכול להשתמש בו.

חצי מיליון נשים נרשמו לפורטל, והשאיפה היא שמיליונים יושפעו ממנו | צילום: fotolia

"הגישה שלנו כמדינה צריכה להיות ממוקדת קריירה, 'בואו נבנה פורטל תעסוקה', אבל אתה יכול לקבל עבודה רק אם אתה יודע מה אתה רוצה, אומרת צ'הל. "בהקשר הרחב של הודו, אנחנו צריכים את זה משום שהקריירות של נשים לא נמצאות על המפה".

היא מציינת את ההשתתפות בשיעור 17% בלבד של נשים במגזר הציבורי, ואת העובדה שנשים יזמיות מקבלות פחות מ-2% מהזדמנויות המימון שניתנות לגברים בהודו.

מגבלות הקריירה בהודו, בהנחה שיש תמיכה מהבעל ומהמשפחה, יכולות לכלול זמן הגעה ארוך לעבודה בסביבה לא בטוחה. זו אחת הסיבות שבגללה צ'הל, בעצמה אם לילד קטן, פתחה קודם לכן את Fleximoms, פלטפורמה מבוססת קהילה שמספקת פתרונות לאימהות שרוצות להיות מעורבות בשוק העבודה באופן גמיש יותר.

צ'הל מסבירה כי המטרה של Sheroes היא לחבר מיליון נשים להזדמנויות עבודה תוך שלוש שנים, ולהשפיע על יותר ממאה מיליון נשים בעשור הקרוב, ולתת להן את התמיכה שאולי לא היה להן לפני כן. "הוא נועד עבור כל אישה עם שאיפות, לא משנה אם הן גדולות או קטנות", אומרת צ'הל.

התוכניות האלה עשויות להצליח, לאור העבודה שבפורטל יש כבר 6000 חברות כיום, כולל אוניברסיטאות, וחצי מיליון נשים נרשמו אליו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.