Forbes Israel Logo

משלוח מיוחד: כך החל השימוש במזל”טים להציל חיי אדם

באוקטובר 2016 החלה חברת Zipline להשתמש במזל"טים כדי לשלוח אספקה רפואית למרפאות ברואנדה. החברה, שבסיסה בסן פרנסיסקו, היא סטארט-אפ המשלב ייצור מזל"טים, שירות אספקה לוגיסטית ויעוץ למערכת הבריאות הציבורית.

וויל הצלר, המייסד השותף של זיפליין ומנהל התפעול מספר על הקמתה של החברה ועל העובדה שהם היו צריכים להיות יותר מאשר רק ספקית מזל"ט כדי להצליח במשימתם. חלק מההצלחה הייתה כרוכה ביצירת שיתופי פעולה עם משרדי הבריאות. זיפליין השתמשה בשירותיה של חברת LLamasoft על מנת לנתח את רשתות האספקה הרפואיות ברואנדה ובטנזניה.

המזל"טים מפותחים ומעוצבים בצורה כזאת שתשרת את המטרה לה הם נועדו. "מההתחלה, המנכ"ל ואני בילינו חודשים בטיולים באזורים רבים ככל שיכולנו. המנכ"ל שלנו נסע לאמריקה הלטינית ולאסיה, ואני הלכתי לאפריקה. התחלנו ברמה הנמוכה ביותר של שרשרת האספקה ונפגשנו עם אנשי צוותי הרפואה במרכזי בריאות כפריים. הם סיפרו לנו על המוצרים שהם זקוקים להם ושקשה להשיגם, על האתגרים שעמדו בפניהם, והסיבות לאתגרים אלה. השלב הבא במעלה שרשרת האספקה, היה לבקר במחסני האספקה האזוריים, ולנהל את אותן שיחות", מספר הצלר. כך הם המשיכו לאסוף מידע ולדבר עם כל הגרומים הרלוונטיים והם הצליחו לספק שירות טוב בהרבה מזה שהיה קודם לכן.

מזל"ט. מצוין להעברת משלוח במצבי חירום | צילום: unsplash

"בשלב שבו אנחנו נכנסים", מספר הצלר, "למערכת הבריאות יש תקציב ותפקידנו לעזור להם למקסם את ההשפעה של שרשרת האספקה שלהם". היעוץ מתמקד בקביעת האופן שבו הסחורה צריכה להגיע לחולים, היכן היא צריכה להיות מאוחסנת, וכמה ממנה צריך להיות מאוחסן בכל צומת בשרשרת האספקה. לדוגמה, בטנזניה, זיפליין מתכננת להוציא מזל"טים מתוך ארבעה מחסנים רפואיים, הראשון שבהם יהיה בדודומה, עיר הבירה.

מדובר בהחלטות מתמטיות המבוססות על רצון להשיג את רמת השירות הרצויה, תוך התחשבות בשונות הביקושים, עלויות הנפקת המלאי, עלויות ההובלה והאילוצים הקיימים במתקנים השונים. באופן לא מפתיע, האילוצים כוללים את הבנת טווח המטוסים, את מהירותם, ואת המשקל והמימדים של הסחורה. אבל האילוצים גם כוללים כמה אספקה כל מחסן יכול להכיל יש והאם קיים במקום אחסון לציוד מיוחד הדרוש עבור תרופות מסוימות.

אין מודל שיכול ללכוד במדויק את כל הפרטים, ולא הכל קשור למתמטיקה. "הביקורת האיכותית היא קריטית", מתעקש הצלר. "ללא שיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע על הקרקע, המודל לא יוכל לתפקד בצורה טובה".

אז איך הדגם השפיע על אסטרטגיית שרשרת האספקה? לפני המזל"טים, כל המשלוחים היו מבוססים על הקרקע. משלוחים מבוססי קרקע עדיין לוקחים חלק, אך ורק מהמחסן המרכזי למחסנים האזוריים. אבל מן המחסנים האזוריים למרפאות, אספקה רפואית מועברת כעת על ידי המזל"טים. מצבי חירום במקרים רבים דורשים גם הם משלוחים אוויריים.

"אנשים מבינים באופן אינטואיטיבי, שאם אישה יולדת וזקוקה לעירוי של סוג דם נדיר, אז מזל"ט הוא פתרון ברור", מסביר הצלר, "ישנם מצבים בהם אנשים זקוקים לטיפול דחוף ואין דבר שהרפואה המודרנית יכולה לעשות למענם".

ציוד רפואי יקר ומוצרים שיש להם חיי מדף קצרים, הם כולם מועמדים טובים עבור משלוחי מזל"ט. אם למרפאה אין אחסון מיוחד עבור תרופה מסוימת, היא גם תועבר באמצעות מזל"ט.

ברשתות האספקה עולה כי עלויות ההובלה גבוהות יותר, אך החיסכון במלאי נמוך ומוצרים מחזיקים זמן רב יותר. הסיפור של זיפליין הוא יותר מאשר פיתוח ושימוש במזל"ט, זה סיפור על הצלחתו של שיתוף פעולה יעיל, שמלמד מתי כדאי להשתמש במזל"ט ולמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.