Forbes Israel Logo

משנה את פניה: דובאי שואפת להפוך למובילה הטכנולוגית של העולם

אם אתם לא מתרשמים מהאופי ההייטקיסטי של דובאי היום, חכו עשר שנים: זה בוודאי ישתנה. יש הרבה מקומות בעולם שמנסים להפוך את עצמם לחממות יזמות, עם שילוב של הטבות מס, רפורמות ממשלתיות ומימון. כוויית, לדוגמא, הקצתה 7 מיליארד דולר כדי לפתח כלכלת עסקים קטנה.

דובאי כבר החליטה לבצע שינוי כיוון ברור: היא שמה את עצמה בחזית העסקים, המדע והמימון הציבורי. כעת היא ממשיכה בכך עם תכנית האצה שמתכוונת למשוך אליה 30 מהסטארט-אפים הטובים ביותר מרחבי העולם, כדי להתמודד עם הבעיות הציבוריות החשובות ביותר שלה.

המטרה היא לקבוע את הגבול בתהליך החדשנות – כך שדובאי תוכל להיות המובילה בתעשייה בעתיד. "אנחנו רוצים ליצור נקודת אינטראקציה עבור יזמים וחדשנות גלובלית", ציין סאיף אל אללי, מנכ"ל קרן העתיד של דובאי. "אנחנו חיים בעתיד בו נתיב השינוי הוא יוצא מן הכלל".

כדי להשקיע בסטארט-אפים, הוקצב מימון בגובה 275 מיליון דולר על ידי קרן העתיד של דובאי, שהיא הכלי העיקרי לעידוד תרבות של יזמות. בנוסף, דובאי מעניקה לסטארט-אפים חוזים ממשלתיים בשווי של 30 מיליון דולר.

דובאי אירחה קבוצה של 19 סטארט-אפים מתוך 2,000 מועמדים. חדשנות היא הקריטריון העיקרי, לא גודל החברה, אבל רוב החברות הן בשלב הראשון. הזוכים כוללים חברות כמו Honeywell, Medativ, Hyperloop – חברת הדפסת תלת ממד שעובדת על בעיות תחבורה המונית, Grow – שמגדלת מזון שזקוק למעט מים ודשן, ו-Comae Tecnologies – שרוצה להשתמש באינטליגנציה מלאכותית כדי לפתור בעיות. לאחר שחברי הצוות עבדו בדובאי, 14 מהסטארט-אפים עברו אליה, לפי הקרן.

דובאי. משקיעה בבניית הגל השלישי של הכלכלה שלה | צילום: fotolia

דובאי לא מסתירה את השאפתנות שלה. "זו מלחמה כלכלית", אמר אל אללי. הוא הצביע על ההיקף של החדשנות שתפסה כבר מקום בתרבות של דובאי: יש צוות מאיחוד האמירויות שמתכוון להגיע למאדים תוך ארבע או חמש שנים.

אל אללי מקווה גם שהיוזמה הממשלתית תדרבן משקיעים אחרים. "האם אנחנו מתחייבים להשקיע 20 מיליארד דולר במשך חמש השנים הבאות?", הוא איתגר אותם בראיון בוושינגטון.

הוא ציין כי המכשול הגדול ביותר לשאיפות היזמות של דובאי הוא הפחד מכישלון. כמובן, זה השוני התרבותי שאנשים רבים מאמינים כי נמצא מאחורי עלייתו של עמק הסיליקון: מכשול לא זוכה לגינוי שם, אלא נראה כנקודת ציון בנתיב ההצלחה. "בתרבות הערבית, כישלון מקושר עם כך שאנשים לא עובדים מספיק קשה", הסביר אל אללי. "אנשים לא מכירים את הבעיה הזו".

הוא עשה את חלקו בעידוד לקיחת סיכונים. משרדה של קרן העתיד של דובאי נבנה לחלוטין מחומרים שהודפסו בתלת ממד. המדפסת היתה בגודל של חדר ענק, לדבריו: היא יצרה 17 יחידות, שאחר כך חוברו יחדיו.

אל אללי, הוגה אבסטרקטי מרשים שנראה ככוכב עולה בממשלת דובאי, אמר כי הוא מאמין שדובאי תבנה את הגל השלישי של הכלכלה שלה. "בשנות ה-70, היתה לה זהות כלכלית שהתבססה על מסחר", הוא הסביר. "בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, הבנו שאנחנו טובים בשירותים ויכולים להיות מרכז עסקים עבור האזור כולו. הגל השלישי מבוסס על העתיד. דובאי צריכה לייצר מערכת עבורה, בה היא תגלה מחדש תעשיות חדשות באופן שיטתי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.