Forbes Israel Logo

משרד רה"מ: יש תוכנית לשיקום נזקי הסופה; הרשויות: לא מכירים כזו

מזג האוויר הסוער שהורגש היטב ברחבי הארץ התחיל להתבהר וכך גם נזקיו: לאחר כ-4 ימים של סופה, ההערכות הן כי עלות הנזקים הכוללת מסתכמת בקרוב ל-2 מיליארד שקל. גם גידולי הירקות, שספגו פגיעה קשה בסערה, יגררו עליית מחירים של עשרות אחוזים בשבועות הקרובים.

מרכז השלטון המקומי העריך את נזקי הסופה במיליארד שקל. "נדרש שיקום תשתיות רציני", כתב יו"ר השלטון המקומי שלמה בוחבוט לראש הממשלה וביקש סיוע כלכלי. בוחבוט הוסיף כי הוא מצפה מנתניהו לנהוג כמו אובמה שהתייצב בפני הציבור ולקח אחריות על מפגעי הטבע הקשים, תוך שיתוף פעולה עם המדינות. "הבעיה היא שלנתניהו אין שום פחד, אין לו מתחרים והוא יודע שהוא ינצח בבחירות, הרי אחרי הבחירות לא ייתנו מיליארד שקל לשיקום השירותים לאזרחים אבל ייתנו מיליארד שקל למפלגה כלשהי בגלל הסכמים קואליציונים".

בתוך כך, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, הודיע אמש בסוף היום כי הוא מגבש מתווה סיוע לתושבים שנפגעו מהסופה וזאת בשיתוף מלא עם הרשויות המקומיות. במסגרת המתווה הודיע לוקר כי יועברו עשרות מיליוני שקלים לרשויות לצורך שיקום מיידי של התשתיות. עם זאת ברשויות קיבלו בפליאה את ההודעה ואמרו כי הם "לא יודעים על שום מתווה שכזה".

שלמה בוחבוט, יו"ר השלטון המקומי | צילום: יח"צ

גם בתחום החקלאות נרשמו פגיעות קשות. "חממות שלמות נשטפו ונזקים קשים הוסבו לתשתיות", אמר מאיר יפרח, יו"ר ארגון מגדלי הירקות. " עדיין קשה לאמוד את הנזק המלא, אבל מדובר בעשרות מיליונים". המכה לגידולי הירקות תביא למחסור בשווקים ויפרח מעריך שתהיה לכך השפעה ישירה על המחיר. " נראה עליית מחירים של 20-30% בפלפלים, בעגבניות, בחסה ובחצילים".

גם ארגון מגדלי הפירות מדווח על פגיעות קשות בתשתיות. יו"ר הארגון אילן אשל אמר אתמול כי עיקר הנזק הוא לפירות ההדר ולאבוקדו. "הנזק לתשתיות הוא עצום, ואני מעריך שהוא יסתכם בעשרות מיליונים". באשר לעליית מחירים, אומר אשל כי ייתכן שהפגיעה בפירות תביא "לעליית מחירים מתונה". ממשרד החקלאות נמסר כי מכיוון שמדובר בנזקים בפריסה ארצית, ייקח מספר שבועות עד שתהיה תמונה מלאה של הערכת הנזקים.

צילום: רויטרס

בהתאחדות התעשיינים העריכו כי ההפסד מהגשמים העזים של יום שלישי בלבד מסתכם ב-300 מיליון שקל ליום. כמחצית מההפסד להערכתם, נובע כתוצאה ישירה של היעדרות העובדים ממקום עבודתם, בשל חסימות הכבישים ברחבי הארץ ובעיקר חסימת נתיבי איילון שמנעה מאלפי עובדים להגיע לעבודה, אם באופן מלא ואם באופן חלקי בעקבות השיבושים הרבים.

בנוסף, מתחשיבי מחלקת המחקר הכלכלי של ההתאחדות עולה כי הפסד התוצר היומי מאתמול באזורים המושלגים בירושלים ובישובי הצפון נאמדת בכ-150-170 מיליון שקל. מנתוני ההתאחדות עולה כי כ-90% מהעובדים לא התייצבו לעבודתם במפעלי התעשייה במרחב ירושלים. שיעורי התייצבות נמוכים נרשמו גם ביתר ענפי המגזר העסקי.
"הכישלון נמצא ברשויות המקומיות, שמעדיפות להשקיע בגינות, בשבילי אופניים ובמקומות נוספים שיזכו אותם ביוקרה מצד התושבים", אמר נשיא לשכות המסחר אוריאל לין. "תוכניות הנדסיות כמו הרחבת כבישים וטיפול ברשת הניקוז הוזנחו, וזה משפיע על כולנו בימים כאלה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.