Forbes Israel Logo

נוירוטי, בעל הערכה עצמית נמוכה או נרקיסיסט: איזה מידע חושף פרופיל הפייסבוק שלנו בפני המעסיק?

כל יום עמוד הפייסבוק שואל אותנו "מה אתה חושב?" וכ-400 מיליון בני אדם מגיבים בכתיבת סטטוס. בזמן שישנם אנשים שמנצלים את הפלטפורמה בכדי לחלוק עם העולם את מצרכי ארוחתם האחרונה, אחרים מפרסמים תמונות או מעלים מסרים מעוררי השראה. בשנים האחרונות, חוקרים גילו כי הדרך שבה אנשים בוחרים להציג עצמם בפייסבוק משקפת את האישיות והדימוי העצמי שלהם.

חקירת ההתנהגות שלנו במדיה החברתית יכולה לספק לנו תובנות עמוקות הנוגעות לאישיות שלנו, כמו גם את היכולת להבין איך אנשים אחרים רואים אותנו. אך בנוסף לתובנות והמסקנות האישיות שלנו, לפייסבוק יתרונות רבים גם בעולם העסקי. כך יכול מנהל גיוס לקרוא את אופיו של המרואיין, על ידי הצצה די מהירה בפרופיל הפייסבוק שלו. או למשל, איש מכירות יכול, באותה הצורה, לקבל מושג לגבי גישת הלקוח שלו לנושאים מסוימים וכך להשיג יתרון תחרותי בסגירת העסקה.

הנה שבעה דברים שהאינטרקאציות שלנו בפייסבוק חושפות לגבינו:

1. האנשים בעלי כמות חברי הפייסבוק הגדולה ביותר נוטים להיות בעלי הערכה עצמית נמוכה

מחקר שהתפרסם ב-2012 מצא כי לאנשים עם הערכה עצמית נמוכה, אשר חששו מאיך שהסביבה תופסת אותם הייתה כמות חברי הפייסבוק הגבוהה ביותר. החוקרים הגיעו למסקנה כי אנשים עם מודעות עצמית ניסו לפצות על ההערכה העצמית הנמוכה שהרגישו על ידי ניסיון להיראות פופולאריים בפייסבוק.

צילום: thinkstock

2. אנשים מוחצנים מעלים יותר תמונות וסטטוסים מאנשים בעלי אופי מופנם

כמו בחיים האמיתיים אנשים מוחצנים מתרועעים יותר גם במדיה החברתית, כך עולה ממחקר שנערך השנה. המחקר מצא כי אנשים מוחצנים נטו לעשות יותר לייקים ולעדכן את הסטטוס שלהם בתדירות גבוהה יותר מאנשים שהגדירו עצמם כמופנמים.

3. אנשים ערכיים מארגנים תמונותיהם בזהירות רבה יותר

אנשים ערכיים הם אלו העובדים קשה, בעלי המשמעת העצמית הגבוהה ואלו הנמצאים הכי פחות זמן בפייסבוק. ממחקר שנערך ב-2014 עולה כי כאשר אנשים כאלו משתמשים בפייסבוק הם עושים זאת בצורה מאוד מאורגנת. לדוגמא, הם עשויים ליצור תיקיות תמונות מסודרות במיוחד על מנת שיהיה קל ונוח יותר לחבריהם לצפות ולשתף את התמונות.

4. אנשים פתוחים יותר צפויים למלא את הפרופיל האישי שלהם בצורה מעמיקה יותר 

לפי מחקר שנערך ב-2010 אנשים פתוחים, המתוארים כאומנותיים, יצירתיים ובעלי דמיון מפותח משתמשים ביותר מתכונות הפייסבוק והם ככל הנראה ישתפו יותר מידע על עצמם. הם גם נוטים יותר לפרסם הודעות ציבוריות על עמוד הפייסבוק של האנשים שהם מתקשרים איתם.

5. נרקיסיסטים מפרסמים אודות עצמם גילויים עצמיים עמוקים וחיוביים יותר

נרקיסיסטים- אנשים בעלי תחושת עליונות ייחודית וחזקה, מחפשים אחר תשומת לב ואישור בפייסבוק. מחקר מ-2014 מצא כי נרקסיסטים העלו פוסטים רבים אודות עצמם לעיתים תכופות בניסיון למשוך לייקים ותגובות אשר יזינו את האהבה העצמית הנטועה בהם. מחקרים אחרים מצאו כי נרקיסיסטים אוהבים סלפיז והם מעלים את אלו בהם הם חושבים שהם נראים הכי אטרקטיביים בתקווה לצבור הערצה.

6. אנשים נוירוטיים מעלים בעיקר תמונות

מחקר חדש מוכיח כי אנשים מתוחים וחרדים נוטים לבקש אישור מהסביבה על ידי העלאת תמונות. מאחר ואנשים נוירוטיים מתקשים במיומנויות חברתיות ותקשורתיות, החוקרים מאמינים כי הם משתמשים בתמונות הפייסבוק לצורך הבעה עצמית. בנוסף, תמונות הן פחות שנויות במחלוקות מאשר תגובות, אשר עלולות להוביל לחרדה רבה בזמן הציפייה לתגובותיהם של אחרים.

במשך הזמן נראה כי התנהגות הרשת של אנשים נוירוטים נוטה להשתנות ולהתאים עצמה להתנהגות של חבריהם, זאת בניסיון לחפש אישור מהם ולהקטין את תחושת הבדידות.

7. אנשים נעימים ומהנים יותר מתויגים ביותר תמונות של אחרים

ככל שאדם מתואר יותר על ידי חבריו כנעים ומהנה, כך סביר יותר שאותו אדם יהיה מתויג בתמונות של אחרים בפייסבוק. מאחר ואנשים נעימים נוטים להיות חמים וידידותיים אין זה מפתיע כי חבריהם נהנים להצטלם איתם ולשתף זאת בפייסבוק.

אז למרות שאנו חושבים כי אנו מסתירים את חוסר הביטחון שלנו ומציגים את עצמנו באור חיובי, ההתנהגות שלנו במדיה החברתית חושפת יותר ממה שאנו חושבים. זה לא רק מה שאנו מפרסמים בפייסבוק אשר חושף מידע על האישיות שלנו – אלא מה שאנו לא מפרסמים שיכול לספר עלינו דברים רבים לאחרים. סביר להניח כי הפרופילים שלנו ימשיכו לשחק תפקיד מרכזי באופן שבו מפרסמים פונים אלינו וביכולת שלנו להתקבל לעבודה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.