Forbes Israel Logo

נטוורקינג על סטרואידים: האמריקאי שביסס רשת עסקית עולמית מובילה – ומביא אותה לארץ

בריאן פלס, צעיר אמריקאי בן 28, היה יכול בקלות להשתלב בעסקי משפחתו הענפים באיטליה. למעשה, ייתכן שזו בדיוק היתה התוכנית כשנרשם ללימודי מינהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. אך כשנכנס למוסד היוקרתי, פלס הבין את חשיבותו של המונח שעד אז רק שמע עליו: נטוורקינג. את השיעור שלמד כבר עם כניסתו לאוניברסיטה, תרגם בשנים האחרונות לעסק משגשג בשווי 100 מיליון דולר, שהולך ומתבסס כרשת עסקית כלל־עולמית מובילה, וכבר מסמן את היעד הבא: ישראל.

הרעיון למיזם, מספר פלס, הגיע מהמועדונים הסגורים של האוניברסיטאות בארה"ב, לרבות באוניברסיטת קולומביה. "זמן קצר אחרי תחילת הלימודים הצטרפתי למועדון סגור שאיגד בנים למשפחות המחזיקות בעסקים משגשגים", הוא מספר. "הבנתי שכל אחד מהחברים במועדון מייצג משפחה ועסק ענק. פתחתי רשימת תפוצה אלקטרונית באמצעות המייל (שהיתה סגורה רק לחברי המועדון) והזמנתי את החברים לשתף בה הצעות עסקיות שאליהן נחשפו. אנשים היו שולחים לי את ההזדמנויות, אני הייתי מפיץ לרשימה, וכל מי שמצא עניין באחת מהן, המשיך את הקשר ישירות מול השולח".

לא עבר זמן רב עד שפלס הבין את הפוטנציאל אשר מונח לו בידיים. עוד ועוד אנשים ביקשו להצטרף לרשימה הסגורה, כשגם מועדונים נוספים עמדו בתור. "המועדון מנה בתחילה כ־70 חברים בלבד, והבנתי שהכמות הזו מגבילה את מימוש הרעיונות שאליהם שאפתי", מספר פלס. "אי אפשר לעשות בטווח הארוך הרבה עם 70 אנשים". וכך, בשלב הראשון הוסיף פלס מועדונים מאוניברסיטאות יוקרתיות אחרות ברחבי העולם, וכשגם השלב הזה הוכתר בהצלחה – הבין שהגיע הזמן לחשוב בקנה מידה רחב הרבה יותר. "מצאתי את עצמי מעודכן על הצעות עסקיות המוערכות במיליארד דולר. אנשים סגרו עסקאות וגרפו 10 ו־20 מיליון דולר, והבנתי שיש לנו משהו ביד".

למצוא את הלקוחות המובילים של הבנקים החזקים בלחיצת כפתור. בריאן פלס | צילום: Opportunity Network

חבר מביא חבר

כיום פלס הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת Opportunity Network, אשר פועלת ב־72 מדינות ברחבי העולם ומוערכת כבר ביותר מ־100 מיליון דולר. הרעיון בבסיס הפעילות פשוט: לשמר ולתחזק רשת סגורה ואקסקלוסיבית של מנהלים ובעלי חברות, אשר יוכלו לסמוך האחד על השני לחלוטין – ולהוציא אל הפועל עסקאות משותפות בהיקפי ענק.

"מנהלים ובעלי חברות מחפשים כל העת אחר שיתופי פעולה שונים עם שותפים ברחבי העולם", מסביר דניאל שאקאני, אשר מנהל את פעילות החברה באירופה. "אבל מנהל שרוצה להתרחב לשוק חדש, למשל, לא יודע על מי הוא יכול לסמוך באותו שוק, ומסע לחיפוש אחרי שותף אמין הוא ארוך, יקר ובמקרים רבים, לא אמין כלל. אנחנו פה כדי לפתור את הבעיה הזו".

כדי לעשות זאת, החלה החברה להרחיב את הרשת באמצעות עיקרון פשוט: שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גורמים בעלי מוניטין בינלאומי (דוגמת בנקים מובילים, בורסות, פירמות רואי חשבון ועוד), כאשר אותן חברות יכולות להזמין את לקוחותיה להיכנס לרשת. כל גורם המוזמן לרשת, נושא עליו את שם הגורם שהזמין אותו – וכך נוצרת המחויבות לעמוד בסטנדרטים הגבוהים אשר דורשת החברה, מסביר שאקאני.

לאחר שמנהל מסוים הוזמן לרשת המדוברת, הוא יכול לעשות שני דברים בלבד: לשתף הזדמנות עסקית, או להגיב להזדמנות שפרסם חבר אחר ברשת. כל הפרסומים הם אנונימיים לחלוטין, ורק במקרה של התעניינות, המערכת מקשרת בין החברים הרלוונטיים. שאקאני מסביר כי ההצעות מועלות לפלטפורמה בפורמט מצומצם ותכליתי במיוחד: "זה לא פייסבוק ולא טוויטר, אין פה מקום להחלפת מחשבות. אנשים מעלים הזדמנויות קונקרטיות, למשל ‘מחפש שותף באפריקה להפצת מערכות השקיה מתקדמות', ומיד מקבלים מענה מגורם שהם יודעים כי ניתן לסמוך עליו לחלוטין".

ביל גייטס ודניאל שאקאני, הנחשב לאחד מאנשי העסקים המקושרים בלונדון | צילום: Opportunity Network

שוק קטן ומשמעותי

כעת, חושף שאקאני, החברה מתעתדת לחדור גם לשוק הישראלי, ואף החלה בשיחות עם גורמים שונים העשויים לשמש כשותף האסטרטגי שלה במדינה. "עד עכשיו דיברנו עם הבורסה בתל אביב, עם פירמת KPMG ועם בנק לאומי", הוא חושף. "כל אחד מהם הוא גוף בעל מוניטין מוצק. אם אחד מהם יזמין את הלקוחות החזקים ביותר שלו לרשת, כל חבר אחר ברשת יוכל להיות בטוח שהם יודעים למה הם הזמינו אותו, שניתן לסמוך עליהם. וזה בדיוק הרעיון: רשת אקסלוסיבית של גורמי מפתח מובילים ברחבי העולם". גם פלס מחזק את הטענה וממשיך: "נניח שאתה לקוח מובחר של בנק HSBC באיטליה, ואתה תר אחרי שותף בברזיל. אני יכול להכיר לך בלחיצת כפתור את הלקוחות המובילים של הבנקים החזקים ביותר בסאו פאולו. הבנקים כבר עשו את הבדיקות שלהם, והמשתתפים במועדון הזה הוכחו כאמינים. בנקים משקיעים בצמיחה של לקוחותיהם, וכאשר לקוח מזהה הזדמנות עסקית טובה, הוא נדרש לתמיכת הבנק כדי להוציאה לפועל. מדובר על אינטרס מסחרי המשותף ללקוח ולבנק", מסביר פלס.

"ישראל היא אולי שוק קטן, אבל מאוד משמעותי", ממשיך שאקאני. "בכל העולם מסתכלים על החדשנות הישראלית, והבנו שאם נצליח להפוך לקונקטור מרכזי בין אומת הסטארט־אפ והחדשנות לשחקנים מובילים בעולם, זו תהיה סיטואציה שבה כולם מרוויחים".

במהלך 17 חודשי פעילות בלבד הצליחה החברה להרחיב את פעילותה ל־72 מדינות ברחבי העולם, כשהיקף העסקאות המוצעות בפלטפורמה מוערך על ידי שאקאני בכ־50 מיליארד דולר. "זה עסק שפועל על טהרת הנטוורקינג", מסכם שאקאני, שבעצמו נחשב לאחד מאנשי העסקים המקושרים ביותר בלונדון ואף נכלל בעבר ברשימה מיוחדת של עיתון הטלגרף על אודות האנשים בעלי הקשרים הטובים ביותר בעיר. "אם תרצה, אפשר להגיד שזה נטוורקינג על סטרואידים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.