Forbes Israel Logo

נשות הרודנים: הכירו את נשותיהם של המנהיגים המפוקפקים בעולם

אומרים שמאחורי כל גבר, עומדת אישה שבאמת מכוונת את החוטים. מי הן הנשים שעומדות מאחורי הדיקטטורים הגדולים של העולם? בזמנים טובים ובזמנים רעים, מועדון נשות הרודנים עמדו ועומדות לצד הגברים שלהן ויש להן לא מעט סיבות לדאגה, החל ממרד שמתקרב לאיטו, דרך שחיתות וכלה בנשים אחרות. ישנן נשים שמשתמשות במעמדן כדי להוביל לשינוי כמו ג'נט קאגמה, אשת נשיא רואנדה ב-14 שנים האחרונות שפועלת למען ארגוני צדקה שונים באזור. אחרות, כמו אשתו של נשיא סוריה, אסמה אל-אסד, מעדיפה להיות יפה ולחייך למצלמה בזמן שבעלה טובח בתושבי המדינה. הנה עשר נשות הדיקטטורים על פי רשימה שפורסמה ב- Business Insider. הרי תודו שתמיד רציתם להבין קצת יותר איך אפשר להיות עד כדי כך אדישות לסבל של אחרים כמו הנשים האלה.

אנה פאולה דוס סנטוס – אשתו של נשיא אנגולה

האישה הראשונה: אנה פאולה הייתה בעברה דוגמנית והכירה את בעלה, חוסה אדוארדו דוס סנטוס, עוד כשעבדה בתור דיילת. כיום יש לה תואר ראשון בחינוך ומשפטים והיא חברה בועדת היגוי הבינלאומית. דיפלומט פעם תיאר את הנשיא ואת אשתו בתור "זוג יפה, אלגנטי שלבוש למשעי, אשר מביטים בעולם כאילו היו חיים בדרום קליפורניה". אנה פאולה זכתה ללא מעט ביקורת כשהודיעה שבנה ילמד בבית הספר הפורטוגזי בלואנדה בשל ה"איכות הרעה" של מערכת החינוך במדינתה, משהו שרבים מאשימים את בעלה בו.

מי הוא בעלה: דוס סנטוס נמצא לא פחות מאשר 34 שנים בתפקיד נשיא המדינה והוא גיבש את כל השליטה הפוליטית תחת שליטתו. במהלך מלחמת האזרחים, שנמשכה 27 שנים במדינה, אי אפשר לתאר את מספר הרציחות ההמוניות וההתעללויות שחוו אנשים רבים תחת שלטונו. עדיין יש לא מעט דיווחים על דיכוי והתעללות במיעוטים אתניים אשר מתגוררים באנגולה כיום.

הזוג דוס סנטוס | צילום: רויטרס

סביקה בינט איברהים אל חליפה – אשתו של מלך בחריין

האישה הראשונה: סביקה הינה האישה הראשונה (מתוך 4) של המלך חמד ומלבד היותה אם נאמנה לארבעת ילדיהם, כשאחד מהם עתיד לרשת את העצר, סביקה הינה דוברת אקטיביסטית למען זכויות נשים וילדים, הן בבחריין וכן בעולם כולו ואף נאמה באו"ם בנושא. היא משמשת בתור היועצת הראשית לנשים בבחריין ומעודדת נשים להצביע במדינה. כמו כן, היא הפטרון המרכזי של האגודה של נשים וילדים בבחריין.

מי הוא בעלה: שושלת אל חליפה שולטת בבחריין מאז שנת 1783 ובשנת 2002 הכתיר עצמו חמד למלך, זאת אחרי שהיה מוגדר כ"שליט" או אמיר. אחרי מרד נגדו בשנת 2011, אמנסטי אינטרנשיונל גינה את כישלונה של הממשל הבחרייני בתוך "דיכוי מתפתל", שכלל איסור על מפגשים ועצרות ציבוריים, שלילת אזרחותם של אלה שמדברים נגד השלטון ועינוי ילדים ומבוגרים. למרות זאת, בחריין נשאר מגובה על ידי תמיכה מארה"ב (מישהו אמר נפט?).

הזוג אל קאליפה הראשון | צילום: רויטרס

קונסטנסיה מנגו – אשתו של שליט רפובליקת גינאה המשוונית

האישה הראשונה: מנגו, האישה הראשונה של גינאה המשוונית זכתה בפרסים על פעילותה לקידום זכויות נשים וילדים דרך ארגון NGO שהקימה, הוועדה לסיוע לילדי גינאה המשוונית. מנגו היא אימו של תאודורו נגאמה אובינג מנגו, הבן הבכור של השליט שעתיד לרשת את השלטון.

מי הוא בעלה: תאודורו אוביאנג נגאמה מבאסוגו שירת בעבר כראש המשמר הלאומי תחת שלטונו העקוב מדם האחרון של הרודן הקודם, הנשיא מבאסוגו תפס את השלטון בהפיכה צבאית לפני כ-35 שנים. הוא הואשם בשנים הללו בקניבליזם על כך שאכל חלקי גוף של מתנגדיו כדי לצבור כוח. לא היה באפריקה שליט ששלט זמן רב כמותו, למרות שישנן שמועות שהוא חולה בסרטן ערמונית סופני. אולם, לטענת האתר הרשמי של המדינה נכתב, "למרות השמועות שמשוחררות מחוץ לגינה, הוא במצב בריאותי מצוין ועוסק בספורט מדי יום". נחיה ונראה.

הזוג מס' 1 של גינאה המשוונית עם הזוג אובמה | צילום: רויטרס

זיינב סומה – אשתו של נשיא גמביה

האישה הראשונה: רוב הדיווחים לגבי זיינב סומה, האישה הראשונה "הרשמית" של גמביה, הינם ברובם שליליים. רבים מכנים אותה "תאוות בצע", "השטן" ו"מי שאוהבת לראות את תושבי גמביה סובלים". בעלה נשא לאישה אישה שנייה בשנת 2010, מה שגרם לסומה למחות ולעבור לארצות הברית ולאיים עליו בגירושין עד שיתרגש מאשתו החדשה. סומה הינה אימו של שני ילדיו של הנשיא.

מי הוא בעלה: הנשיא יחיא ג'מה השיג יציבות בגמביה על חשבון זכויות אדם וחופש העיתונות. על פי רויטרס, שליטתו של יחיא זכתה לביקורות על פרנויה ואמונה תפילה והוא אסר מספר אנשים מהמעגל הפנימי שלו משום שלטענתו הם רצו להדיחו מהשלטון. הנשיא זכה לביקורות שליליות נוספות כשטען שיוכל לרפא איידס עם תבלינים שונים. ישנם מקורות הטוענים שהוא מקבל טיפול להפרעה דו-קוטבית.

צילום: מתוך אתר freedomnewspaper.com

ראניה אל עבדאללה – אשתו של מלך ירדן

האישה הראשונה: המלכה ראניה הינה אחת הנשים היפות ביותר מבין נשות הרודנים. היא נולדה בכווית למשפחה פלסטינית ויש לה השכלה רבה כמו גם עבודה בשיווק ואף עבודה עם "אפל" בעמאן. מאז נישואיה, ראניה השתמשה במעמדה על מנת לקדם נושאים חברתיים שונים בירדן ומעבר לה. היא נבחרה למלכה והאישה הראשונה היפה ביותר על ידי מגזין "הרפר וקווין" בשנת 2011.

מי הוא בעלה: המלך עבדאללה השני עימו לארצות הברית יש יחסים טובים, ירש את השלטון מאביו חוסיין. למרות שהוא נחשב לשליט מתקדם במזרח התיכון הוא אוחז ברוב הכוח הפוליטי של מדינתו. ישנם לא מעט מקרים של מעצרים שרירותיים, עינויים, והתערבות ממשלתית בתקשורת רבים דווחו בירדן.

המשפחה המלכותית שמעבר לנהר | צילום: רויטרס

ריל סול-ג'ו – אשתו של השליט העליון של צפון קוריאה

האישה הראשונה: האישה שזכתה לכינוי "קייט מידלטון של צפון קוריאה". רק בשנה שעברה התגלה ששריל סו-ג'ו נישאה לקים ג'ונג און, זאת אחרי שנהגה לעמוד לצידו בתמונות באופן אנונימי. אין פרטים רבים לגביה פרט לעובדה שהיא כבת 30 ומגיעה ממשפחה צפון קוריאנית מיוחסת. אולם, שמועות מייחסות לה חיים סוערים שכוללים צילום סרט פורנו ביתי. דיווחים נוספים טענו שבעלה הוציא להורג 9 מוסיקאים שהיו אחראים להפצת השמועה, זאת על פי ה-NBC. קודם לכך היו שמועות שג'ונג און בכלל הוציא להורג את אשתו עד שתמונות פורסמו בה נראתה שוב לצידו.

מי הוא בעלה: קים ג'ונג און תפס את השלטון בתור שליט עליון כשמדינתו כבר שקועה בצרות ועם שיעורי עוני ורעב גבוהים במיוחד, מה שכמובן לא מפריע לג'ונג און לנהל אורח חיים עשיר במיוחד. מאז שהחליף את אביו בשליטה על מדינתו הוא המיר כ-40% מהמנהיגים הצבאיים במדינה ונחשב לאחד המצביאים הקיצוניים ביותר בעולם.

אייקון אופנה | צילום: רויטרס

ג'נט קגאמה – אשתו של נשיא רואנדה

האישה הראשונה: ג'נט קגאמה חזרה לשורשיה ברואנדה אחרי רצח העם של שנת 1994 ומאז עוסקת בקידום זכויות נשים וילדים. עבודתה בתור האישה הראשונה התמקדה בצמצום מגיפת האיידס ובשיפור חייהם של נפגעים. תודות לעבודתה יחד עם מנהיגי עולם אחרים, מספר החולים במחלה הצטמצם בחצי.

מי הוא בעלה: הנשיא פול קגאמה זכה להוקרה על התאוששותו מהמלחמה ומרצח העם, חקיקת זכויות נשים ומהפיכה כלכלית שחולל במדינה. אולם, הממשלה שלו ביצעה את השינויים הללו בעזרת הגבלות קשות על חופש הביטוי. בבחירות האחרונות, השלטונות אסרו על רוב המפלגות המתנגדות להצביע, סגרו מספר עיתונים עצמאיים ואפילו הואשמו ברצח וגירוש של עיתונאים, מאמצים שגרמו לקגאמה לנצח ברוב קולות מחשיד של 93% מהקולות.

צילום: רויטרס

מעל 30 הנשים של מלך ערב הסעודית

הנשים הראשונות: למלך עבדאללה בן עבד אל עזיז אאל סעוד יש יותר מ-30 נשים ומעט מאד ידוע על כל אחת מהנשים באופן אינדבדואלי. הנישואין וחשוב מכך, הצאצאים, נועדו לסמן בריתות. אביו של עבדאללה, המלך עבד אל-עזיז נישא לבת של כל ראש שבט בשטח שלטונו. למלך עבדאללה יש לפחות 35 ילדים והוא אף ממשיך להביא ילדים לעולם גם בגיל 70 בעזרת הזרקות הורמונים ושימוש משמעותי בויאגרה. לאורך ההיסטוריה, נשות מלך ערב הסעודית גילמו תפקיד ראשי בפוליטיקה ומאחורי קירות הארמון ניהלו עם המלך פגישות קבועות כדי להסביר לו את התפיסות שלהן בנושאים שונים.

מי הוא הבעל שלהן: בית משפחת סעוד שולט בממלכה מאז הקמתה בשנת 1932. המלך עבדאללה ירש את העצר מאחיו בשנת 2005 בעזרת גיבוי אמריקאי. לאזרחי המדינה אין אמצעים חוקיים כדי להחליף את ממשלתם, שקיפות ברשות השופטת כמעט לא קיימת וישנם עונשים חמורים כמו עריפת ידיים על עבירות קלות.

צילום: רויטרס

אסמה אל אסד, אשתו של נשיא סוריה

האישה הראשונה: היפהפיה הבריטית אסמה אסד עמדה לצידו של בעלה, בשאר, כשהונו נסק למעל ביליון דולר ובזמן שמלחמת האזרחים התנהלה במדינה. הזוג אסד נפגשו בסוריה שם עבדה בתור בנקאית השקעות ואסד למד להיות מנתח עיניים. הם נישאו וזמן קצר אחר כך, בשנת 2000, הוא ירש את הנשיאות מאביו הדיקטטור. השניים צברו הכרה על חייהם בעלי האופי החילוני. האם לשלושה הפכה לשנויה במחלוקת על קניותיה המוגזמות, פרסומים מזויפים של פעילות הצדקה שלה והפרופיל המחמיא והמוגזם שהוקדש לה באתר ווג.

מי הוא בעלה: ממשלות מערב האשימו את ממשלתו של בשאר אסד על כליאת מתנגדי משטר, צנזור אמצעי התקשורת ושימוש בנשק כימי נגד אנשיו, מה שגרם לנשיא אובמה לבקש אישור קונגרס לפעולה צבאית בתחילת השנה. יותר מ 126,000 אזרחים סורים מתו מאז החלה מלחמת האזרחים ב-2011.

הזוג אסד | צילום: רויטרס

סיליה פלורס – אשתו של נשיא ונצואלה

האישה הראשונה: פלורס ומאדורו נפגשו לפני 19 שנים בעזרת חבר משותף: הוגו צ'אבס. מאדורו היה היה שומר הראש שלו ופלורס, עורכת דין נמרצת שעלתה מעוני, הייתה חברה בצוות ההגנה של צ'אבס שזכה לחופש שלו לאחר ניסיון הפיכה כושלת. פלורס המכונה על ידי בעלה "הלוחמת הראשונה" ירשה את מקומו בתור הנשיאה הראשונה של האסיפה הלאומית, ובשנה שעברה התמנתה ליועצת המשפטית לממשלה. מאז היא הכחישה ההאשמות של נפוטיזם, למרות שמינתה בערך 40 בני משפחה בתפקידים מנהליים.

מי הוא בעלה: הנשיא ניקולאס מאדורו, שעלה לשלטון בחודש אפריל, ניסה להתמודד עם המשבר ההכלכלי של ונצואלה במחיר אגירת מוצרי צריכה, הזמנת מעצרים המוניים של אנשי עסקים "בורגניים", והנצחת תאוריות הקונספירציה המבקשות להפיל את מתנגדי המשטר הסוציאליסטי שלו.

צילום: רויטרס


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן