Forbes Israel Logo

נשיא חדש באיראן: המועמד המתון חסן רוחאני ניצח בבחירות

המועמד הרפורמיסטי המתון, חסן רוחאני, הוא הנשיא החדש של איראן. משרד הפנים האיראני הודיע לפני זמן קצר על תוצאות הבחירות לנשיאות המדינה. רוחאני, שזכה ב-50.7% מקולות הבוחרים, יחליף את הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד, המסיים קדנציה שנייה ברפובליקה האיסלאמית.

למקום השני, בפער ניכר, הגיע ראש עיריית טהרן, מוחמד באקר קאליבאף עם 3 מיליון ו-495 אלף קולות. אחריו נמצאים מוחסן ריזאי – 2 מיליון ו-723 אלף; הנציג האיראני בשיחות הגרעין, סעיד ג'לילי – 2 מיליון ו-594 אלף; עלי אכבר ולאיתי – מיליון ו-405 אלף קולות, וסייד מוחמד ררזי – כ-277 אלף.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, צייץ היום (שבת), בחשבון הטוויטר שלו בעניין הבחירות ה-11 לנשיאות מאז המהפכה האיסלאמית: "ההצבעה לכל אחד מהמתמודדים היא הצבעת אמון ברפובליקה האיסלאמית, והבעת אמון במשטר".

על פי הפרשנים הפוליטיים באיראן, רוחאני יכול לזכות בנשיאות כבר בסיבוב הראשון עם 55% מהקולות. הם מבססים את הערכותיהם על כך שעד כה לא נספרו הקולות בערים הגדולות – טהרן, איספהאן ושיראז – שבהן מהווים הרפורמיסטים רוב בולט.

חסן רוחאני | צילום: רויטרס

"תקוות השמרנים לסיבוב שני הולכת ונגוזה, לאחר שהתברר כי ההפרש בין רוחאני לקאליבאף שבא אחריו עומד על 34%", אמר הפרשן הפוליטי נור א-דין א-דריר.

עם זאת, פרידה פארחי, מומחית לענייני איראן באוניברסיטת הוואי, הזהירה לא למהר ולסכם דברים לפני פרסום התוצאות הרשמיות ביום שני. "ברור שהרפורמיסטים וקבוצות אחרות שהמשטר האיראני התנכל אליהן התארגנו כדי לצאת ולבחור – למרות החששות מהשיטה והטענות לזיופים המוניים בבחירות הקודמות", אמרה פארחי ל"ניו יורק טיימס" והוסיפה: "חמינאי לא תכנן את התוצאות הללו".

במקביל, עלי ריזא נאדר, מנתח מדיניות במכון המחקר "ראנד", מצנן את ההתלהבות. "ידיו של כל נשיא יהיו כבולות על ידי משמרות המהפכה, אם הם לא יאהבו את מה שהוא עושה", אמר לרשת האמריקאית CNN.

דוגל בבניית אמון עם המערב

חסן פרידון רוחאני (65), נולד בסימנאן ולמד בבית ספר דתי בקום – העיר הקדושה לשיעים. במקביל למד גם לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטת טהרן, ואת הדוקטורט שלו קיבל בבריטניה.

רוחאני ייצג את ארצו במשא ומתן עם המעצמות בעניין תוכנית הגרעין של איראן בין השנים 2003 עד 2005. במהלך השיחות דגל בבניית מערכת אמון עם המערב, והרחיק את הסוגייה מדיון במועצת הביטחון של האו"ם.

בתחילת כהונתו של אחמדינג'אד עמד רוחאני בראש המועצה לביטחון לאומי, אך דרכו לא התאימה לזו של הנשיא הנוכחי והוא התפטר. במקומו נכנס אחד המתמודדים נגדו ומנהל המו"מ האיראני בעניין הגרעין, סעיד ג'לילי.

תומכיו של רוחאני | צילום: רויטרס

חשוב להבהיר: גם רוחאני מאמין ב"גרעין לצורכי שלום", אך בלי שארצו תשלם מחיר יקר על כך, כפי שהיא משלמת כיום. הוא דיפלומט ממולח, מומחה למדיניות חוץ ונחשב לאיש נעים הליכות.

רוחאני זכה לתמיכתם של הרפורמיסטים וכן של שני נשיאים לשעבר: מוחמד חתאמי ועלי אכבר האשמי רפסנג'אני. הוא מכיר מקרוב את המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, מאחר ושימש כנציגו במועצה לביטחון לאומי.

"צדק חברתי", היא הסיסמא שהובילה אותו בבחירות, והצבע שאפיין את הקמפיין שלו היה סגול. "אנחנו מאמינים ברוחאני, כי הוא מוביל רפורמה שכוללת בתוכה את כל בני העם האיראני", אמרה אחת הצעירות התומכות בו.

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן