Forbes Israel Logo

נשיא ליום אחד: מדוע המועמד לנשיאות ארה"ב מבטיח להתפטר מיד אחרי שיעביר את החוק הראשון שלו?

בעוד מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב הולכת וצוברת תאוצה, נשואות עיני העולם כולו אל המתמודדים המובילים במפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית – מהם, סביר להניח, יגיע נשיאה (או נשיאתה) הבא של ארה"ב. אך בין הילארי קלינטון, ג'ב בוש, דונלד טראמפ ברני סנדרס ואחרים ניתן למצוא גם מועמד נוסף, מוכר הרבה פחות – אך לא פחות מסקרן. לורנס לסיג, אשר השיק השבוע קמפיין יוצא דופן, רוצה להיבחר לתפקיד נשיא ארה"ב, להיכנס לחדר הסגלגל, לעבוד "כמה זמן שיידרש" בכדי להעביר חוק אחד בלבד – ואז להתפטר, ולחזור לתפקידו כפרופסור באוניברסיטת הרווארד היוקרתית.

"המערכת התקלקלה"

בסרטון הווידאו שהפיץ לסיג לרגל השקת הקמפיין, הוא מסביר כי "המערכת הדמוקרטית בארה"ב התקלקלה". לדבריו, חוסר השוויון בין אזרחי המדינה צמח לממדים מפלצתיים לאורך השנים – והגיע לנקודת רתיחה כיום, נקודה בה "הטיפול בסוגיה הפך הכרחי לכל אחד ואחת מאיתנו". אך המערכת הפוליטית האמריקאית בצורתה הנוכחית, לראייתו, פשוט לא יכולה לטפל בסוגיה המורכבת כל כך. "אני משוכנע שאם היינו מעלים את הסוגיה למשאל עם, היינו רואים רוב אדיר של תומכים ברפורמה שאנחנו מציעים", הוא אומר בראיון מיוחד. "אבל אין לנו את היכולת להעלות את הנושא למשאל עם ייעודי, אז חשבנו על דרך לעקוף את המערכת".

והדרך הזו, כאמור, כוללת את זכייתו של לסיג במרוץ לנשיאות ארה"ב – ואת התפטרותו מיד לאחר שיעביר את הרפורמה המבוקשת. "המועמד צריך להישאר בתפקידו כמה זמן שיידרש בכדי להעביר את הרפורמה – ולא יום אחד יותר", הוא אומר. ומה יקרה לאחר ההתפטרות? "מיד לאחר שנעביר את הרפורמה ואתפטר ייכנס סגן הנשיא לתפקיד, ויוכל להמשיך ולנהל את ענייני המדינה. אבל זה יקרה רק אחרי שנטפל בבעיות הבוערות באמת שלנו".

צפו בסרטון שהשיק לסיג:

"המוטיבציה שלי מגיעה מכך שאני רואה מועמדים עם רעיונות טובים ונועזים, אבל אין להם סיכוי ליישם אותם", הוא ממשיך. "זה מה שמתסכל אותי. המערכת מסורבלת וסבוכה מדי, וצריך להתיר אותה. כשמועמד נבחר עם 7 או 8 אג'נדות במגוון נושאים – מביטחון ויחסי חוץ דרך כלכלה ומדיניות מוניטרית ועד לנושאי פנים, קשה להקדיש את מלוא תשומת הלב לנושא אחד בלבד, גם אם הוא החשוב ביותר".

הסוגיה השנייה בגינה יתר המועמדים פשוט לא מסוגלים לטפל בסוגיות החברתיות, לראייתו, היא הכסף. בשיטת הבחירות האמריקאית המועמדים מגייסים סכומי כסף אדירים משורה ארוכה של תורמים – לרבות כמה מהאנשים העשירים ביותר בארה"ב. התוצאה, לראייתו, היא מערכת "מושחתת ובעייתית".

"המועמדים לא חושבים על הקהל הרחב", הוא מסביר, "אלא רק על העשירים, אלו שנמצאים בקדמת הבמה. הם אלה שממנים אותם ויממנו בעתיד, ושאר הסוגיות נדחקות לאחור". לכן, לסיג מתחייב שלא לגייס תרומות מגופים מסחריים או מאנשים פרטיים בעלי ממון. את הכסף הדרוש למימון הקמפיין הוא רוצה לגייס מהאזרח הפשוט – ולשם כך השיק קמפיין מימון המונים מיוחד, אשר מבקש מהאזרחים תרומות צנועות בלבד.

אז מה יעד הגיוס שיביא אותך להצטרף רשמית למרוץ? "המטרה שלנו היא לגייס מיליון דולר עד ל'יום העבודה' (אשר יחול בשביעי בספטמבר – א.ט). אם נצליח לגייס את הסכום ואף אחד משאר המועמדים לא יכריז על נכונותו להעביר את הרפורמה בעצמו – אני אצטרף רשמית למרוץ לנשיאות", הוא מתחייב.

אז האם לפרופסור החביב יש סיכוי של ממש להצליח בתכניתו להגיע לחדר הסגלגל? בינתיים, הסקרים עדיין לא מתייחסים אליו כלל כאל מועמד, אך לסיג מבטיח כי המצב עומד להשתנות. "הקמפיין שלנו יקום ויפול על האופן בו קהילת האינטרנט תאמץ אותו", הוא מבין. לכן הוא מתכוון להוסיף הופעות תקשורתיות, מפגשים, ומנסה להשתחל גם לעימותים המתוקשרים בין המועמדים השונים כיום. "אם הציבור ייתן לי את המנדט, הקונגרס לא יוכל להתעלם מכך", הוא מאמין. "חברי הקונגרס לא יוכלו להצביע נגד רפורמה שרוב העם יצביע בעד נשיא שכל האג'נדה שלו מסתכמת בהעברתה. אני מקווה שגם הקונגרס יבין את זה, ונוכל להעביר את הרפורמה תוך ימים ספורים". ומה יקרה אז? "אז אוכל להתפטר מהתפקיד, ולחזור למסצ'וסטס ולאוניברסיטת הרווארד. זו התכנית שלי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.