Forbes Israel Logo

נתניהו: לא נפקיר עצמנו בידי אחרים, גם לא בידי הטובים שבידידינו

העצרת המרכזית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, נערכה הערב ברחבת הזיכרון ביד ושם בירושלים, בסימן 70 שנה למרד גטו ורשה. בטקס נאמו נשיא המדינה, שמעון פרס, וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

192,000 ניצולים חיים כיום ברחבי ישראל, מחציתם בני 80 ויותר. שש משואות הודלקו הערב על ידי ניצולי השואה אוטו דב פרסבוגר, דינה אוסטרובר, אליעזר אייזנשמיט, מרים ליפשטר וברוך קופלד. סימה, אלמנתו של פרץ הוכמן ז"ל, שהשתתף במרד הפולני בוורשה ונפטר לפני ימים אחדים, תדליק בשמו את המשואה הראשונה.

את אבוקת הזיכרון העלה יו"ר יד ושם, אבנר שלו, ואת דבר נציג הניצולים נשאה ניצולת השואה, עליזה שומרון ויטיס. בעצרת נערכה גם האזכרה המסורתית בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, הראשון לציון – הרב שלמה עמאר, והרב האשכנזי הראשי, יונה מצגר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מחר בשעה 10:00 צפויה להישמע צפירת זיכרון, ולאחר מכן צפויים להיות מוקראים שמות הקורבנות באוהל יזכור ביד ושם. בהמשך היום, יתקיימו אירועים זיכרון נוספים.

את הטקס פתח הנשיא פרס. "השואה לא תשקע בחורהּ הפעור של ההיסטוריה. היא כאן עמנו. לוהטת, ממשית", אמר הנשיא. "היא מהדהדת בדורכֵנו על מרצפות האבן שבגטאות. היא רוחפת כרוח רפאים בצריפי המחנות. היא זועקת מהטליתות, מהשערות, מהנעליים, שניתן לראותן מול עינינו. היא לוחשת מהדמעות שיבשו טרם פרידה. היא נשקפת מהתמונות של תינוקות בזרועות אימותיהם".

"רעש רכבות-הרצח שנדם והוא עודנו הומה באוזנינו. עשן הכבשנים נבלע אבל לא נמוג ברקיע שמעליהם. בקרבנו מתהלכים ניצולים, שהשואה וזוועותיה מפכים בהווייתם היומיומית. דמם בדמנו הומה. גבורתם טבועה על כל צעד ושעל של חיינו. לא הייתה כזוועה הזו בתולדות האדם", אמר הנשיא.

פרס גם התייחס לזמן שעבר ולפצע שנותר עדיין פעור: "דבר אין בכוחו להרחיקנו מימי החשיכה הגדולה ביותר שידע המין האנושי. 74 השנים שחלפו הם יותר ביוגרפיה מאשר היסטוריה. עדיין חסרים מיליוני שמות. אין תחליף לתרבות, לערכים, לכישרונות העילויים, שהיו ואינם. הם כפצע פתוח. לא נפסיק לחפש אחרי כל שביב מידע, אחרי שֶם שלא זוהה, אחרי תמונה שטושטשה. שליש מעמנו, שישה מיליונים נרצחו על לא עוול בכפם. קטנו במספר, אבל לא פחתנו ברוחנו".

Sהנשיא התייחס בדאגה לאנטישמיות שממשיכה להרים את ראשה: "עדיין נותרו על מפת אירופה כתמים אנטישמים מקוממים. לבושתינו, נותרו כאלה שלא למדו דבר. צעירים גלוחי ראש. אנשי מדע כביכול חנוטים בחליפות מדומות. כן! נותרו עדיין שוכחי שואה, ומכחישי שואה. לא כל לועי הגעש כבו".

"העולם הנאור חייב לשאול את עצמו כיצד זה קורה שזמן כה קצר אחרי שכבו המשרפות, אחרי מחיר הדמים הנורא שבעלות הברית שילמו כדי להכניע את השטן הנאצי. עדיין יכולה להתהלך בריש גלי הנהגה כמו ההנהגה האיראנית, ולהכחיש שואה. ולאיים בשואה. מי שמתעלם מאיום בשואה לעם אחד, חייב לדעת שאיום בשואה על עם אחר מהווה איום בשואה על כל העמים. העם היהודי הוא עם קטן במספרו וגדול ברוחו. את הרוח אי אפשר לשרוף בכבשני אש. מהשואה בקעה תקומה רוחנית ומדינית. נגדענו, והקימונו מדינה משלנו".

בסיום נאומו, התייחס פרס למרד גטו ורשה, שהעצרת המרכזית נערכת השנה בסימנו: " לא היה כמרד הזה. הם היו מעטים וגבורתם נותרה כמופת לרבים. מעתה ועד עולם! היום אנו מצדיעים לגבורתם בדגלינו המתנוססים ברוח חופשית. אלה הם דגלי גאון, לא רק יגון. כי קו ישר עובר בין גילויי ההתנגדות בגטאות".

נתניהו: אנחנו מחוייבים לבטחונם וכבודם של אזרחינו הקשישים

לאחר מכן נשא דברים ראש הממשלה נתניהו, שפתח את נאומו בהתייחסות לאלימות נגד קשישים ניצולי שואה. "אין דבר שנוגד יותר מזה את המורשת היהודית ואת המוסר האנושי הבסיסי. לא נסבול זאת, ואני רואה כחובתי להפעיל את כל משקלה של ממשלת ישראל כדי להעניש בחומרה את הפורעים, וכך הנחיתי", אמר נתניהו.

"אנחנו מחוייבים לבטחונם וכבודם של אזרחינו הקשישים בכלל ודואגים במיוחד לרווחתם של ניצולי השואה. הוספנו כספים ונוסיף עוד ככל שיידרש ובנפש חפצה. ניצולי השואה הם סלע התקומה. הם – שעברו את מאורעות השואה, ראויים לחיות את שארית ימיהם בנחת ובשלווה, ברווחה ובכבוד".אחר מכן נשא דברים ראש הממשלה נתניהו, שפתח את נאומו בהתייחסות לאלימות נגד קשישים ניצולי שואה. "אין דבר שנוגד יותר מזה את המורשת היהודית ואת המוסר האנושי הבסיסי. לא נסבול זאת, ואני רואה כחובתי להפעיל את כל משקלה של ממשלת ישראל כדי להעניש בחומרה את הפורעים, וכך הנחיתי", אמר נתניהו.

"אנחנו מחוייבים לבטחונם וכבודם של אזרחינו הקשישים בכלל ודואגים במיוחד לרווחתם של ניצולי השואה. הוספנו כספים ונוסיף עוד ככל שיידרש ובנפש חפצה. ניצולי השואה הם סלע התקומה. הם – שעברו את מאורעות השואה, ראויים לחיות את שארית ימיהם בנחת ובשלווה, ברווחה ובכבוד".

נתניהו הדגיש כמה חשובה היא מניעת שואה נוספת: "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו. בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו שרד את השואה והקים את המדינה. בכל דור ודור אנו מצווים להבטיח שלא תהיה שואה נוספת. בדור השואה לא יכולנו למנוע את החורבן. רבים לא זיהו את הסכנה בזמן ומשזיהו אותה כבר היה מאוחר מדי. הפח נטמן והמלכודת נסגרה. שארי הארץ ננעלו בפני הפליטים, וכך גם שערי שאר המדינות, כולל הנאורות שבהן. בכלל הייתה קלה הדרך להשמדת אחינו ואחיותנו ששת המיליונים. כל הגורמים חברו יחד והביאו לאסון השואה".

"ועם זאת, במעמקי החשיכה התחוללה תפנית חדה. במחנות ובגטאות, השתנתה ההיסטוריה היהודית. שם קמה מחדש ההתנגדות היהודית. שם התגלתה מחדש רוח המכבים, שם הונף נס המרד. צעירים יהודים גייסו את כושר ההתנגדות והגבורה היהודים והשיבו לחימה באויב הנאצי".

"העובדה שניגפו לא המעיטה במהפך הגדול שחוללו. מקורבנות חסרי ישע הפכו ללוחמים עזי נפש, אשר עמדו בפני הצבא הגרמני במשך כמעט חודש ימים. מעטים מול רבים, אקדחים מול טנקים – מעטים מול רבים. חמש שנים לאחר מכן, עם אותה רוח, הביסו חיילי צה"ל, מעטים מול רבים, את צבאות ערב שבאו להשמיד את אזרחי ישראל ועימם שארית הפליטה".

נתניהו התייחס גם לאיום האיראני, ואמר: "יש מי שמבקש לכבות את האור הזה שלנו. איראן מצהירה בגלוי על כך, ופועלת בכל האמצעים כדי להשיג יעד זה. הם אומרים ש'הציונים הם מיקרובים ובקטריות. היהודים הם אנשים מזוהמים שמפיצים מחלות'. זה לא נאמר רק אז, זה נאמר היום. לישראל אומר היום שליט איראן, היא גידול סרטני שיש לעקור מן המזרח התיכון".

"השנאה הרצחנית נגד היהודים שמלווה את תולדות עמנו לא נעלמה מן העולם. היא פשוט הוחלפה בשנאה רצחנית נגד מדינת היהודים. מה שהשתנה מאז השואה היא יכולתנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. אנו מעריכים את מאמצי הקהילה הבינ"ל לעצור את תוכנית הגרעין של איראן, אבל בשום שלב לא נפקיר עצמנו בידי אחרים, אפילו בידי הטובים שבידידנו".

מוקדם יותר נשא דברים הרמטכ"ל בני גנץ, שיצא היום בראש משלחת לפולין, שתיקח חלק במצעד החיים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה. "צבא ההגנה לישראל הוא חומת המגן של הבית הלאומי – מקום מבטחים לכל העם היהודי. אני גאה לעמוד בראש הצבא ובראש המשלחת המבקשת בצנעה רבה להרכין ראש לזכר הנספים, ומתוך כבוד לשורדים, לשאת באחריות ללימוד לקחי העבר ולהבטחת ביטחון העתיד", אמר גנץ.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן