Forbes Israel Logo

נתניהו: "מצדיעים לנופלים. מי שמנסה להכחידנו לא יצליח לעולם"

לאחר אתמול נאם ראש הממשלה בטקס הפתיחה בבית יד לבנים בירושלים, בו הוא הוקיר את תרומתם העצומה של כל הנופלים, המשיך היום (ג') נתניהו כאשר נאם בטקס בהר הרצל, לזכרם של 23,085 חללי מערכות ישראל שנפלו במלחמות ישראל ובפעולות האיבה לאורך השנים.

נתניהו, שנפגש בשבוע שעבר עם קבוצת יתומים שאיבדו את אבותיהם שנפלו בקרב בעת מילוי תפקידם ובפעולות טרור, סיפר על המפגש: "צעירים נפלאים אלה ייצגו בעיניי את כל משפחתנו, משפחת השכול, שבט שחוצה את כל שדרות החברה הישראלית. הסתכלתי על הילדים וחשבתי בליבי, הם כל כך צעירים! בטרם הספיקו להזדקף מלוא קומתם נחתה עליהם הגדיעה הנוראה של חרב השכול. אחד הילדים אף לא זכה שאביו ייגע בו כי היה בבטן אמו כשאביו נפל. לא הייתה להם הזדמנות להצטייד בעצותיו של אבא ובחום אבהי, שישמשו אותם בהמשך חייהם".

"אחד הנערים שאל אותי – 'איך אתה מתמודד עם אובדן אחיך?' השבתי בכנות: 'אינני יודע איך לייעץ למישהו כיצד להתמודד עם אובדן כזה'. 'אמא אומרת שצריך להמשיך הלאה', אמר מישהו אחר. נזכרתי בגבורתה של אמי, שאיבדה את בנה הבכור, ואמרתי לו: 'אמך גיבורה'. ועוד אחד שאל: 'האם זה חישל אותך?' עצרתי לרגע, חשבתי, ואחר-כך אמרתי: 'במובן מסוים כן. כי אין כמעט דבר שיכול להשתוות לכאב כזה'".בצל הזיכרון, הדגיש נתניהו את כוחה של ישראל נוכח האיומים שמסביבה: "חיי המדינה שלנו הם דבר מופלא, שאינו מובן מאליו. מיום לידתה של ישראל, כוחות רבים נערכו להכחידנו. הם לא צלחו במזימתם. הם לא יצליחו לעולם".

צילום: מרק ישראל סלם

"הסתכלו סביבכם על הפלא שנקרא מדינת ישראל: ירושלים הבנויה לתלפיות, תל אביב התוססת, חיפה הפורחת, הנגב והגליל שנמצאים בתנופה חדשה, ומדינת ישראל כולה, שהיא אי שטוף-אור של יציבות וקידמה במרחב אפל, רוחש וגועש. ההצלחה שלנו הושגה בזכותכם, אזרחי ישראל. מדור המייסדים, דרך הדורות שהמשיכו לבנות וליצור, ועד דורנו אנו. מול צבר האיומים שנערם סביבנו, צה"ל היום חזק מאי פעם. נמשיך לבצר את כוחנו, נמשיך לייחל ולפעול להשגת שלום עם שכנינו, ונמשיך להגן על מדינתנו", אמר ראש הממשלה.

את נאומו, חתם נתניהו בהזכרת חשיבותם של לוחמי ישראל, שלא תסולא בפז: "אנו יודעים שלא היינו כאן בלי נכונותם של לוחמינו להיאבק על קיומנו, וללא המחיר קורע הלב של אובדן טובי בנינו ובנותינו. תמיד נזכור – יום העצמאות שאנו חוגגים מדי שנה הושג בזכות לוחמינו – אלה ששרדו את הקרבות ואלה שנתנו את חייהם. בעיניים דומעות ובלב מלא גאווה, אנו מצדיעים לנופלים, יקירינו גיבורי ישראל".

ריבלין בהר הזיתים: "מי שהיום לא בונה בירושלים, עלול מחר להביא לחלוקתה"

במקביל, נאם חבר הכנסת רובי ריבלין בטקס האזכרה הממלכתי לחללי הרובע היהודי בהר הזיתים, ואמר: "מי שרגלו לא הילכה בין הקברים הללו לא ידע עד כמה עמוקים שורשינו, עד כמה נטועה ירושלים בליבנו". ריבלין גם ציין את עמדתו בנוגע לירושלים, והתריע: "מי שמונע מירושלים להמשיך ולהיפרש לכל עבר בגלל לחץ בינלאומי ומחוות שווא – מועל בחזון הדורות ובזכר המערכה לשחרור ירושלים".

ריבלין גם דיבר על הדאגה שאחזה בתושביה בזמן שארץ ישראל וירושלים היו תחת מצור וקרבות: "אנחנו חרדנו יותר מכל לגורל הרובע היהודי, לגורל תושביו ולוחמיו שנלחמו על חייהם, בית אחר בית, עמדה אחר עמדה. לא חרדנו לגורלן של רחביה ובית ישראל, כפי שחרדנו לגורלם של ההר הזה והר המוריה הנשקף ממנו. כילדים רצינו כולנו לקחת חלק במערכה, ואילולא הורינו שעצרו בעדינו בוודאי היינו עושים זאת".

 רובי ריבלין | צילום: מרק ישראל סלם

ריבלין הוסיף: "אוהבי ירושלים ולוחמיה, לא פעלו על פי הוראות מוכתבות מראש. היה זה הלב, שהורה להם כיצד לנהוג. היה זה חלום הדורות שהטיל אותם למערכה".

יעלון: "כל נופל הוא עולם ומלואו. האיומים אינם פוחתים – הם רק משתנים"

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון נאם בטקס הזיכרון שנערך בבית העלמין בקרית שאול, ודיבר אל המשפחות השכולות שנכחו בטקס: "בלתי אפשרי להבין את עומקם של ייסורי הפרידה והגעגוע. כל נופל הוא עולם ומלואו, וכל משפחה שכולה היא עולם ומלואו. הפצע שלכן, לעולם יתקשה להגליד. כאב חד, קבוע, ילווה אתכן כל ימיכן. המחיר ששילמתן למען המשך קיומה של מדינת ישראל הוא כבד מנשוא, בלתי נתפס".

"בגבורתכן, משפחות יקרות, אתן מהוות סמל ליכולת העמידה של החברה הישראלית, אשר עומדת במבחן פעם אחר פעם אל מול האתגרים הניצבים בפניה. הצער והיגון, אשר מלווים אתכם יום יום ושעה שעה, הופכים נחלת הכלל".

יעלון ציין את רצונה של ישראל בשלום, אך גם הדגיש כי יש להסתכל בראייה מפוכחת על המציאות: "עם רודף שלום אנחנו. ידנו לעולם תהיה מושטת, ונחתור בכל מאודנו להשלמה עם שכנינו. איננו רוצים לאבד את בנינו ובנותינו. אך לצערנו, ישנם עדיין לא מעט גורמים אשר מסרבים להכיר בזכותנו לבית לאומי יהודי בארץ ישראל באיזשהו גבול, ומאלצים אותנו להשיב מלחמה שערה כדי לגדוע את כוונותיהם. הם מנסים לפגוע בנו באופנים שונים ומאתגרים את כושר העמידה שלנו כחברה. האיומים אינם פוחתים – הם רק משתנים".

משה (בוגי) יעלון | צילום: מרק ישראל סלם

על האיום האיראני והטלטלה שבאזור, אמר שר הביטחון: "תוכנית גרעין של מדינה אשר מקדשת את שנאת היהודים והשמדת ישראל קורמת בימים אלו עור וגידים, ואם לא תטופל באופן הראוי, היא תאיים על ישראל, על המזרח התיכון ועל העולם כולו: אל לו לעולם לטאטא אל מתחת לשטיח את בעיית הגרעין האיראני, שכן ההיסטוריה הקרובה והרחוקה מוכיחה כי ויתור וחוסר נחישות עכשיו הם מתכון לחוסר שליטה ואסון בשנים הבאות".

"האזור נתון בטלטלה שכמותה לא חווינו. חוסר הוודאות גדול, מורכב וחלקו מגיע אל גבולותינו. עלינו לזהות את הסיכויים ולעמוד נחושים אל מול הסיכונים, מתוך ראייה מפוכחת, אחריות ושיקול דעת".

לידיעה באתר הפוסט

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.