Forbes Israel Logo

סוכר? סוכרזית? מחקר: ממתיקים מלאכותיים יכולים לשגע את המוח

ממתיקים מלאכותיים עמדו במרכזם של דיונים מדעיים רבים בשנים האחרונות, בין היתר בשל העובדה שלא נראה כי הם עוזרים בהורדה במשקל. למעשה, הם עלולים לתרום דווקא לעלייה במשקל: מחקר שנערך לפני שנתיים הציע כי אחת הסיבות האפשריות לכך שהם עושים זאת היא שהם משנים את הבקטריות הידידותיות שבמעיים שלנו, וגורמת לחוסר סבילות של הגוף לגלוקוז. על אף שסביר להניח כי זה באמת חלק מההסבר, מחקר חדש מצא לאחרונה דרך אחרת בה יתכן וממתיקים מלאכותיים משבשים את מערכות גופנו – הפעם באמצעות המוח שלנו. לפחות אם אתם זבוב פירות, או עכבר. אבל המחשבה היא כי התופעה מתרחשת קרוב לוודאי גם בקרב בני אדם.

במחקר החדש, שנערך באוניברסיטת סידני ופורסם בכתב העת Cell Metabolism, החוקרים נתנו לזבובי פירות דיאטה המומתקת או על ידי סוכר, או על ידי סוכרזית. כאשר צריכת הדיאטה התארכה (כלומר עלתה על משך של 5 ימים), זבובי הפירות אכלו כ-30% קלוריות יותר כשמזונם היה מומתק באופן מלאכותי בהשוואה לתקופות בהן הוא הומתק באופן טבעי על ידי סוכר.

כאשר החוקרים נתנו לשתי קבוצות של עכברים שעברו ניסוי דומה סוכר אמיתי בהמשך הדרך, הם הבחינו בהבדלים באופן שבו המוח שלהם הגיב לכך. העכברים שהורגלו לצריכת סוכרזית הפגינו פעילות מוחית רבה יותר בתגובה לסוכר אמתי. הדבר מצביע על כך שיתכן והסוכר הרגיש להם מתוק יותר אחרי שהתרגלו להמתקה מלאכותית.

Fotolia :ממתיקים בלי סוכר, אבל דווקא צורכים יותר קלוריות | צילום

"לאחר חשיפה כרונית לדיאטה שכללה את הממתיק המלאכותי ראינו שבעלי החיים התחילו לאכול הרבה יותר", אומר מחבר המחקר Greg Neely. "באמצעות חקירה שיטתית של ההשפעה הזו עליהם, גילינו שבתוך מרכזי התגמול שבמוח, תחושת המתוק נקשרת עם תכולה אנרגטית. כאשר מופר האיזון בין המתיקות לכמות האנרגיה הטמונה במזון למשך תקופת זמן מסוימת, המוח מבצע כיול מחדש ומגביר את סך הקלוריות הכללי שעל הגוף לצרוך".

במילים אחרות, כאשר המוח תופס מתיקות שמגיעה ללא קלוריות – ויש לזכור שהשניים הולכים יחד במזונות טבעיים – הוא מתחרפן מעט ומכייל את עצמו מחדש לפי האיזון המוזר בו הוא נתקל, או חוסר האיזון ליתר דיוק. "הנתיב שגילינו הוא חלק מתגובה השמורה להרעבה, והיא הופכת מאכלים מזינים לטעימים יותר כשנתונים תחת רעב", אומר נילי. הזבובים הציגו גם סימפטומים נוספים, כמו היפראקטיביות, אינסומניה וחוסר סבילות לגלוקוז.

תופעה דומה נמצאה כשהמחקר שוחזר על עכברים כאמור, מה שמצביע על כך שהיא מתקיימת בקרב מינים שונים, מחרקים ועד ליונקים. ויתר על כן ניתן להניח, שאם התופעה קיימת אצל עכברים, יתכן שהיא גם קיימת אצל בני אדם – לפחות כך סביר שיהיה, בהתחשב במה שמצאו חוקרים שבחנו בני אדם שצורכים ממתיקים מלאכותיים במחקרים אחרים.

"הממצאים הללו מדגישים עוד יותר את הרעיון לפיו סוגי המזונות והמשקאות המעובדים שהם 'ללא סוכר' עשויים שלא להיות ניטראליים, או לא מזיקים, כפי שחשבנו", אומר אחד ממחברי המחקר, הרברט הרצוג, שהוציא אל הפועל את חלקו של הניסוי שעסק בעכברים. "ממתיקים מלאכותיים יכולים לשנות הלכה למעשה את האופן שבו בעלי חיים תופסים את המתיקות של מזונם, כשישנה אי התאמה בין המתיקות לבין רמת האנרגיה, מה שמוביל לעלייה בצריכת הקלוריות".

לא ברור עדיין אם התוצאות תהיינה תקפות גם לסוגים אחרים של ממתיקים, כך שסוגיה זו תצטרך לקבל מענה בעתיד. אבל זה בהחלט נראה הגיוני שאם יוצרים חוסר התאמה בין המתיקות לבין האנרגיה, שצריכים להיות שלובים זה בזה בצורה הדוקה היות שהאחד יכול לספק מידע לגבי השני, הדבר יצור כמה בעיות במוח. אם אתם רוצם לנסות את ניסוי הממתיקים הזה על עצמכם אז היזהרו: אתם עשויים לסבך את המח שלכם, שלא לדבר על מערכות אחרות בגוף. אפשרות טובה יותר היא אולי לבחור בנתיב ההפוך ולקצץ בכמות הממתיקים שאתם צורכים, או אפילו לחדול מהם לחלוטין. לרוע המזל, לא נראה שישנה דרך לעקוף את הנטייה של כולנו לאהוב מתוקים, כך שממש כמו בחומרים רבים אחרים – מתינות עשויה להיות הדרך הטובה ביותר ללכת בה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן