Forbes Israel Logo

ספרד מוכיחה: מדיניות צנע יכולה להציל את הכלכלה

מנהיגי ספרד עמלים בתקופה האחרונה על כתיבת סיפור מהפך דרמטי: ממצב של כמעט פשיטת רגל לפני שנה למודל יציב של צנע ורפורמות שעובדות כהלכה.

הכלי החזק ביותר של הנהגת ספרד הוא הסטטיסטיקה היבשה. החוב הספרדי צומצם מ-11.2% מהתמ"ג ב-2009 ל-6.8% בשנה שעברה. במהלך צמצום הגירעון קיצצה ספרד כ-375 אלף משרות במגזר הציבורי והשכר במדינה חזר לרמות של שנת 2005.

צמצום העלויות במגזר הציבורי נעשה באמצעות שינוי דרסטי בחוקי התעסוקה הספרדים. החקיקה החדשה איפשרה למעסיקים לצמצם באופן משמעותי את מצבת העובדים ולהנהיג מהלכי התייעלות אינטנסיביים בכל ענפי המשק.

כך למשל, חברת התשתיות הספרדית FCC צמצמה את צוות ההנהלה הבכיר שלה ל-5 אנשים בלבד, המנהלים את שבעת מפעלי הבטון שלה. המנהלים נוסעים מדי יום מאות קילומטרים על מנת לבקר בכל אחד מאתרי החברה. "ההסתגלות של ספרד לחוקים החדשים עדיין לא הושלמה", אומר פרננדו פרננדז, מרצה למנהל עסקים במכון אמפרסס. "ישנה נכונות רבה להפעלת רפורמות, אולם יעדי הצמיחה והתעסוקה של הממשלה טרם הושגו במלואם". 

צילום: רויטרס

אחת הסיבות העיקריות להצלחת הרפורמות הכלכליות בספרד היא חוזקה המוחלט של ממשלת השלטון. למפלגתו של ראש הממשלה מריאנו ראחוי יש רוב מוחלט בפרלמנט הספרדי, והוא צפוי להישאר בשלטון עד שנת 2015. היציבות השלטונית של ראחוי מעניקה לו כוח שאין לקואליציות השבריריות ביוון ובאיטליה, למשל.

יתרה מכך, למרות מחאה ציבורית חריפה נגד מדיניות הצנע של הממשלה, מפלגתו של ראחוי היא עדיין הפופולרית ביותר במדינה. על פי הסקרים האחרונים, המפלגה זוכה לתמיכה של 28%-29% מהאוכלוסיה.

בנוסף לכך, ראחוי זוכה לתמיכה חזקה מידידתו הקרובה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – מנהיגת הכלכלה החזקה ביותר בגוש היורו. בתמורה, ראחוי מונע התפשטותן של עמדות המנוגדות לאלה של גרמניה ומשתיק את הציבור המוחה על מדיניות הצנע אותה כופים הגרמנים על ספרד כחלק מתנאי התמיכה הכלכלית שהם הציבו למדינה.

במסגרת התמיכה הגרמנית, הסכים שר האוצר וולפגנג שויבלה על הקמת קרן השקעות משותפת שמטרתה היא לסייע לספרד בגיוס 5 מיליארד יורו להצלת העסקים הקטנים במדינה.

אולם, בפני ספרד עומדים מספר אתגרים שעלולים למוטט את הכלכלה במדינה ולהרוס את ההתקדמות המרשימה שעשתה בשנים האחרונות, כשהראשון שבהם הוא שיעור האבטלה במדינה, שהגיע לשיא חדש של 27%. 

מנהיגי ספרד מתעלמים מגודל המשבר בשוק העבודה וטוענים שוב ושוב כי הבעיה אינה רצינית כפי שהיא נראית. לטענתם, שיעור האבטלה הנוכחי במדינה דומה לזה שהיה בשנת 2001. הגידול באבטלה נובע משינוי באוכלוסיית המדינה. מיליוני המהגרים שהגיעו לספרד הם עובדים ללא השכלה ו/או הכשרה. המהגרים הגדילו את אוכלוסיית ספרד ב-7 מיליון אנשים בתשע השנים האחרונות. רוב המהגרים השתלבו בתחום הבנייה וכשבועת הנדל"ן בספרד התפוצצה, למעלה מ-8 מיליון בני אדם נותרו מחוסרי עבודה. כתוצאה מכך, רבים החליטו לעזוב את המדינה ובשנה שעברה ירדה אוכלוסיית ספרד בכ-1%. 

מנגד, ספרדים רבים מעדיפים לספוג ירידה חדה בשכרם ולא להיפלט אל מחוץ לשוק העבודה. עובדים אלה, שלא נכנסים לתוך הסטטיסטיקה העגומה של האבטלה, משמשים את ממשלת ספרד כהוכחה לעמדותיה האופטימיות. 

מריאנו ראחוי | צילום: רויטרס

על מנת לצמצם את הגירעון, החליט ראחוי על קיצוץ של 18.9 מיליארד יורו מהתקציב בשנה שעברה. אולם צעדים אלה אינם מספיקים. על מנת להיחלץ באמת מהמשבר צריכה ספרד לחזור למצב של צמיחה.

כעת גם המדינאים וגם בכירי עולם העסקים בספרד מסכימים על כך שהפתרון האמיתי למשבר במדינה הוא חיזוק היצוא. בשעה שהסקטור הציבורי מצמצם עלויות והחברות הפרטיות עסוקות מדי בלשלם חובות, הדבר היחיד שיכול להציל את הכלכלה במדינה הוא הגברת מכירות הסחורה המקומית בחו"ל. 

בממשלה מביעים אופטימיות בנוגע לשיפור נתוני היצוא. המחירים בספרד עולים בקצב איטי יותר מאשר בשאר מדינות גוש היורו, עובדה המהווה יתרון עבורה בתחרות על הלקוחות מעבר לים. את הניצנים הראשונים לשינוי החיובי ביצוא ניתן כבר לראות בשטח. בשנה שעברה עלו ההכנסות מיצוא בספרד ל-33% מהתמ"ג, זאת בהשוואה ל23% ב-2009. 

ספרד אמנם מתפארת בחיזוק קשרי המסחר שלה בדרום אמריקה ובאסיה, אולם חשוב לזכור שחלק הארי של הצמיחה במדינה תלוי עדיין במצב הכלכלי בגוש היורו. וככל שההאטה בעולם תימשך, גם התוצאות שהשיגה המדינה בעבודה קשה בשנים האחרונות עלולות להתפורר. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.