Forbes Israel Logo

עבור מתמודדי הנפש משבר הקורונה הוא הרבה יותר עמוק

אנשים עם מוגבלות נפשית פגיעים יותר להשלכות אירועים טראומטיים. פלטפורמה אינטרנטית הוקמה במהירות בכדי להמשיך את תהליכי התמיכה והליווי השיקומיים גם מרחוק

בחודש מרץ האחרון אורח החיים של כולנו השתנה מקצה לקצה בעקבות מגפת הקורונה העולמית, וכולנו נאלצנו לבצע שינויים והתאמות באורח חיינו על מנת להמשיך ולהתנהל בעולם התעסוקתי, החברתי והמשפחתי. אך יש ישנם כאלו ששינויים אלו היו הרבה יותר מורכבים עבורם.

אנשים עם מוגבלות נפשית מתמודדים עם קשיים רבים יותר בהשתלבות בשוק התעסוקה הטבעי וכן פגיעים יותר להשלכות של אירועים טראומטיים ושינויים רדיקליים במצבם החברתי, התעסוקתי, הנפשי והכלכלי, ולכן השפעת הקורונה היא הרבה יותר משמעותית עבורם.

על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, שיעור אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות המועסקים בשוק העבודה בישראל עומד על 51%, לעומת 79% בקרב אנשים ללא מוגבלות. שיעורי האבטלה בקרב אנשים עם מוגבלות משתנים לפי חומרת המוגבלות – ככל שהמוגבלות חמורה יותר, שיעורי האבטלה גבוהים יותר.

בידוד תעסוקתי וחברתי

טרם משבר הקורונה, קבוצת "שכולו טוב" קיימה תהליכי הכשרה תעסוקתיים ושירותי פנאי וחברה, בעיקר על בסיס מפגשים פרונטליים פרטניים וקבוצתיים, שהתקיימו ביחידות ההכשרה השונות של הקבוצה הפרוסות בכ-120 נקודות ברחבי הארץ. יחידות הכשרה אלו מדמות עסק "רגיל" באופן הקרוב ביותר למציאות – חנויות בקניונים, בתי קפה שכונתיים, ומפעלים בערים שונות בארץ.

המצב החדש הכריח אותנו למצוא פתרונות מחוץ לקופסה. צילום: shutterstock
המצב החדש הכריח אותנו למצוא פתרונות מחוץ לקופסה. צילום: shutterstock

בתחילת המגפה, מקבלי ההכשרות של הקבוצה נכנסו לבידוד חברתי ובהמשך לסגר מלא כמו שאר אזרחי ישראל, ולא יכלו להגיע ליחידות ההכשרה השונות. כמו כן, מקבלי שירות רבים של הקבוצה שהשתלבו כבר בהצלחה במקומות עבודה בשוק הטבעי הוצאו לחל"ת או פוטרו. משמעות הדבר היתה קשה מאוד – בידוד תעסוקתי וחברתי של מקבלי השירות, התמודדות עם השלכות כלכליות ורגשיות של משבר הקורונה ואתגר מהותי ביכולת שלנו להגיע אליהם ולתת להם את הליווי המקצועי אותו נהגו לקבל על בסיס יומי במסגרת תהליך השיקום שלהם.

כמו מנכ"לים רבים במשק, גם לי כמנכ"ל של ארגון חברתי ששם לו למטרה ללוות ולסייע בקידום אנשים עם מוגבלות, משבר הקורונה הציב אתגרים משמעותיים שנגעו לבריאותם הנפשית של למעלה מ-6,000 מקבלי השירות של הארגון. החשש הגדול ביותר שלנו בקבוצה לאור משבר הקורונה היתה התדרדרות נפשית של מקבלי השירות שלנו לאור הבידוד החברתי, הסגר והאבטלה.

פלטפורמה חלופית

במיפוי מקצועי עם כל הגורמים, כולל שותפינו באגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, זיהינו שעל מנת לענות על צרכי השעה עלינו למצוא בדחיפות פלטפורמות חלופיות שתאפשרנה להמשיך בתהליכי השיקום וההכשרה שלנו.

לאור המסקנות שעלו וההבנה שעלינו לפעול במהירות, הקמנו תוך 10 ימים את אתר allgood.org.il – פלטפורמת תוכן ושיקום אונליין. מטרתו להמשיך את תהליכי התמיכה והליווי השיקומיים המקצועיים, תוך שמירה על איכות ורמת התמיכה, גם ובמיוחד כאשר מדובר בתמיכה מרחוק. בלב האתר מאגר תכנים מקצועיים שיקומיים, תכנים כתובים ומשודרים של הכנה להשתלבות בשוק התעסוקה הטבעי ותעסוקה משמעותית, תכנים של פנאי וטיפים במגוון נושאי חיים. האתר כלל לוח שידורים יומי של סדנאות והרצאות אונליין שבוצעו במגוון נושאים והתקיימו בשפה העברית, הערבית והרוסית על מנת להנגיש את התכנים לכלל האוכלוסיות.

כבר לאחר תחילת פעילותו של האתר קיבלנו פידבק חיובי ממקבלי השירות שלנו אודות היקפי הפעילויות והתכנים שהוצעו להם באתר. בנוסף, מקבלי שירות דיווחו שהאתר עוזר להם לשמור על שגרת יום, לשמור על קשר עם חבריהם ליחידה ולהתמודד עם המשבר בצורה טובה יותר.

עפר כהן. הבנו שעלינו לפעול במהירות. צילום: אלי לוי
עולם ומלואו

המצב החדש הכריח אותנו למצוא פתרונות מחוץ לקופסה ולבסוף זה רק חיזק אותנו. אני קורא למעסיקים ולמנהלי ארגונים לחשוב גם על דרכים בהן הם יכולים להמשיך לתת תעסוקה ולקדם את העסק שלהם, כולל העובדים המתמודדים עם מוגבלות, אשר עבורם במיוחד- מדובר בעולם ומלואו. לאבטלה השפעה קשה על כל אדם, ולאוכלוסייה זו קשה אף יותר, ועלינו כחברה לזכור זאת ולפעול לקידום המשך תעסוקה ושילוב של אנשים עם מוגבלות.

לטובת מקבלי השירות שלנו אנו נמשיך לפתח אמצעים דיגיטליים שונים כדי להקל על ההתמודדות ולספק להם את הליווי התעסוקתי השיקומי הטוב ביותר בדרך חזרה להשתלבות בשוק התעסוקה הטבעי ובחיי החברה בקהילה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" העוסקת בשיקום תעסוקתי בישראל

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן