Forbes Israel Logo

עדויות ראשונות נחשפו לקיומן של לוחמות ויקינגיות

בסוף המאה ה-19 התגלה קבר עתיק מהמאה העשירית לספירה בעיירה בירקה בשבדיה. בתוך הקבר נמצאו כלי נשק ומשחק, שני סוסים ושלד, שעד לאחרונה נטו החוקרים לחשוב שהיה שייך ללוחם ויקינג. מחקר חדש מגלה באמצעות אנליזת DNA שמדובר בשלד של לוחמת ויקינגית.

הרעיון של לוחמות ויקינגיות אינו חדש. כתבים היסטוריים ויצירות אמנות מימי הביניים המוקדמים מספרים על נשים שלחמו לצד גברים, אך טענות אלו לרוב בוטלו כאגדות שאין להן תפישה במציאות. ברחבי אירופה פזורים אלפי קברי לוחמים ויקינגים, וכיום ישנה האופציה לנתח את השלדים ולבדוק האם אכן המלחמה הייתה נחלתם הבלעדית של הגברים הויקינגים, או שנשים לחמו לצידם.

בבירקה הממוקמת במזרח שבדיה נמצאו עד כה למעלה מ-3,000 קברים ויקינגים, רק שליש מהם נחקרו על ידי ארכיאולוגים. על פי הממצאים, נראה שהאוכלוסייה המקומית כללה לוחמים, אמנים וסוחרים. סגנונות הקבורה המגוונים מעידים על פתיחות תרבותית ואימוץ השפעות זרות.

ממצאים חדשים המרמזים על דרגה צבאית גבוהה | מתוך הסדרה "ויקינגים"

אחד מאותם אלפי קברים מעורר עניין מחודש בחוקרים, והוא עומד בלבו של מאמר חדש של צוות חוקרים מאוניברסיטת שטוקהולם ואוניברסיטת אפסלה, שפורסם בAmerican Journal of Physical Anthropology.

הקבר עורר עניין בחוקרים בשל התכולה הלא שגרתית שלו, שכללה מגוון כלי נשק, מגנים ושני סוסים – כל הציוד הדרוש ללוחם מקצועי, אך גם פיסות משחק שככל הנראה שימשו לתכנונים אסטרטגיים, ומרמזים על הדרגה הגבוהה של הלוחם.

עד כה חשבו החוקרים כי מדובר בקבר של לוחם, בשל ציוד הלחימה העשיר, אך ב-2016 אחת החוקרות – אנה קלסטורם – בחנה מחדש את השלד והעלתה מחדש את ההשערה שמדובר בלוחמת. "זוהי לא העדות הראשונה של ויקינגית שנקברה עם כלי נשק", מסבירים החוקרים. "אך מעולם לא נתקלנו בעדויות להימצאותן של נשים בדרג צבאי גבוה, וחוקרי התרבות הויקינגית היססו עד כה להכיר באפשרות זו".

דגימות ה-DNA שלקחו החוקרים מעצמות שנמצאו באתר הקבורה, חשפו ממצאים ברורים למין של בעלת השלד, ואף העלו השערות לגבי מקום הולדתה של הלוחמת: ניתוח גנטי-גיאוגרפי מצא גנים האופייניים לאנגליה, איסלנד וסקנדינביה. ממצאים נוספים מעלים את האופציה שבגיל צעיר הויקינגית חיה חיי נדודים, עד שלבסוף התמקמה בבירקה.

ממצאים אלו צריכים לעורר ספקות במחקרים ארכיאולוגים קודמים, שהסתמכו על הנחות מוצא שמנעו מהחוקרים לבחון יותר לעומק את המין של הלוחמים.

עד כה, הניחו החוקרים שכלי נשק שנקברו לצד נשים היוו משמעות סמלית, או עברו בירושה מבני משפחה אחרים כסמל למעמד המשפחה כולה. הסבר נוסף שהיה נהוג עד כה הוא שאלו קברים זוגיים, וכלי הנשק היו שייכים לגבר הנקבר לצידה. חוקרים לא הניחו הנחות דומות לגבי קברים של גברים: הימצאות של כלי נשק בקברים אלו הביאו למסקנה מיידית שמדובר בקבר של לוחם.

המחקר החדש מהווה פריצת דרך בהבנת התרבות הויקינגית. על אף שאין כתבים העוסקים ישירות במקומה של האישה בחברה הויקינגית, ואיך היא התקבלה בקרב קהילת הלוחמים, מסכמים החוקרים כי מין ביולוגי, מגדר ותפקידים חברתיים הם נושאים מורכבים שהעסיקו את הויקינגים, כפי שהם מעסיקים אותנו כיום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן