Forbes Israel Logo

עולם הצומח: 25 הסטארט-אפים החדשניים ביותר באגרו-טק 2018

הבעיות שאיתן מתמודדים היום חקלאים מגוונות בדיוק כמו מגוון היבולים שהם מגדלים: מחסור בכוח עבודה, בריאות הקרקע, אורך חיי התוצרת התוצרת, מלחמות סחר ומחסור בנגישות לנתונים כמו תמחורי הזרעים, שיעורי תנובות ואפילו חיזוי עלות הסחורות בהמשך שרשרת האספקה.

הבשורות הטובות? ישנו צבא מגוון מאוד של אנשי טכנולוגיה ויזמים שעובדים קשה בכדי לפתור את הבעיות הללו, וצבא של משקיעים שמבקשים לממן אותם. ב-2017 בלבד, המימון של חברות אגרוטק באמצעות השקעות ורכישות זינק בכ-32% בהשוואה לשנה הקודמת, עליה של 2.6 מיליארד דולר. כמחצית מ-20 העסקאות המובילות בתחום עברו את רף 50 מיליון הדולרים. אחת מנקודות השיא של השנה הייתה כשענקית הכימיקלים והדשנים, ששוויה מאות מיליארדי דולרים, DowDuPont, רכשה את סטארט-אפ התוכנה Granular בכ-300 מיליון דולר.

הבשורות הרעות? כל כך הרבה כסף זורם כרגע אל התחום הזה וכל כך הרבה פתרונות יזמיים נכנסים לשוק, עד שהיום יותר מתמיד קשה לברור את הטובים ביותר מבעד לרעשי הרקע.

בדיוק בגלל זה פורבס לקח על עצמו להרכיב את רשימת 25 הסטארט-אפים החדשניים ביותר בתחום האגרוטק. בדיוק כשם שעשינו בשנה שעברה, סקרנו את תחום הטכנולוגיות החקלאיות באמצעות שיחות עם מומחים, משקיעי הון סיכון ומאיצים טכנולוגיים; לאחר מכן בחנו את המדדים הכלכליים של כל חברה ואת זהותם של מליצי היושר עליה מתחום החקלאות עצמו.

הרשימה של השנה הנוכחית כוללת 12 חברות שממשיכות בה מהשנה שעברה ועוד 13 חברות חדשות; רמת השינוי הגבוהה נגרמה לפחות באופן חלקי בגלל מיזוגים ורכישות רבים בתחום, כמו גם בעקבות העובדה שחלק מהחברות רשמו השנה רווחים משמעותיים מאוד במונחים כספיים וקפיצות מדרגה טכנולוגיות משמעותיות.

הנה, לפי סדר האלפבית האנגלי, הפירות של עמלנו:

AgCode: חברת ניהול הכרמים הזו, שנוסדה ב-2002, מסייעת למגדלי ענבים לעקוב אחרי היבולים שלהם, אחרי תנאי השדה ואחרי בשלות הענב, על מנת למקסם את איכות התנובה ולייעל את העבודה. נוסף לכך, היא גם מפשטת את תשלום המשכורות, התקצוב ותשלום החשבונות. קרדיט: שבעה מתוך עשרת היקבים המובילים בארצות הברית משתמשים בפלטפורמה.

Apeel Sciences: החברה מאריכה את חיי המדף של התנובה החקלאית האמריקאית באמצעות שימוש בליפידים הלקוחים מפירות וירקות, המשמשים אותה ביצירת "קליפה" נוספת לאבוקדו ולפירות הדר. הקליפה מאטה את קצב הקלקול של הפרי, המוביל לחמצון יתר ולבזבוז מים. קרדיט: בתחילת החודש היא השיקה את האבוקדו שלה, ששורד זמן רב יותר, בחנויות של קמעונאיות הענק Costco ו-Harps Food; בין המשקיעים המוקדמים ביותר של החברה נמנית גם קרן ביל ומלינדה גייטס.

Aquabyte: אם תלמדו בנאדם לדוג תוכלו להאכיל אותו לכל החיים; אם תלמדו מחשב לעסוק בחקלאות דגה אתם עשויים להאכיל את כל העולם. זו לפחות התקווה של Aquabyte – היא משתמשת בחומרה של ראייה ממוחשבת ובתוכנות אינטליגנציה מלאכותית בבריכות דגים, על מנת לנטר את צריכת המזון שלהם, ובכך לצמצם את הפחת ולחסוך כסף. קרדיט: גייסה 3.5 מיליון דולר ממשקיעים, ביניהם New Enterprise Associates, אוניברסיטת פרינסטון ו-Costanoa Ventures.

המזון שלנו בידי הטכנולוגיה | צילום: Shutterstock

Bext360: תוכנת הבלוקצ'יין של החברה עוקבת אחרי סחורות כמו קפה, באמצעות זיהוי ויצירה של אסימונים וירטואליים (טוקנים) לכל אחת מהן. תעודת הזהות הייחודית הזו שהיא מעניקה לסחורה, מאפשרת לחברה לעקוב אחריה לאורך כל שרשרת האספקה העולמית. באמצעות זיהוי וירטואלי של הסחורות, החברה מסוגלת גם לשלם לחקלאים מראש בעבור התוצרת שלהם. קרדיט: החברה גייסה 3.35 מיליון דולר נכון להיום ועובדת יחד עם שותפים כמו Coda Coffee ו-Great Lakes Coffee.

Bright Farms: מערכת החקלאות המקורה הזו נועדה לסייע לצרכנים לקנות תוצרת מקומית באמצעות בנייה של חממות בתוך הקהילות שהיא משרתת. עד כה, האסטרטגיה הזו הובילה לגידול עלים ירוקים שצורכים 80% פחות מים, 90% פחות קרקע ו-95% פחות דקלים לשינוע ומשלוחים בהשוואה לחסה שמגודלת במערב ארצות הברית ונשלחת מזרחה. קרדיט: מספקת לכמה מהמכולות הגדולות ביותר של אמריקה כמו Walmart, ACME, ShopRite ו-Giant.

California Safe Soil: הסטארט-אפ, שמימונו עומד על כ-14.8 מיליון דולר, הופך פסולת מזון מסופרמרקטים לדשן בעלות נמוכה, שאותו הוא מוכר לחקלאים. המטרה היא להיאבק בהצטמצמות שטחי הקרקע החקלאית ברחבי העולם. קרדיט: החברה טוענת שהתהליך יעיל יותר פי 720 מיצור קומפוסט, שלוקח בדרך כלל כשלושה חודשים.

CiBO Technologies: ניסויי שדה של טכניקות חקלאיות חדשות הם דבר יקר, גם בכסף וגם בזמן, ו-CiBO הופכת את התהליך הזה לווירטואלי. היא משתמשת בניתוח נתונים, מידול סטטיסטי ואינטליגנציה מלאכותית על מנת לבצע סימולציות של ניסויי שדה ושל האקו-סיסטם החקלאי תחת משתנים שונים, כמו תנאי מזג האוויר, על מנת שחקלאים, מגדלי יבולים ואפילו קובעי מדיניות ציבורית יוכלו לשפר את התהליכים הללו במהירות רבה יותר. קרדיט: גייסה 30 מיליון דולר במסגרת סדרה ב', לפי שווי שוק של 100 מיליון דולר.

Clear Labs: את סטארט-אפ בטיחות המזון הזה השיקו ב-2014 מהנדסי תוכנה ומדעני גנטיקה לשעבר, במטרה לסייע לחברות מזון לוודא שהספקים שלהן מוכרים את מה שהם התחייבו למכור, ובתוך כך גם לבדוק אם המוצרים נקיים מחומרים אלגרניים ומזהמים. קרדיט: יותר מ-24 מיליון דולר ממימון החברה מגיע מצמרת עמק הסיליקון, מקרנות כמו לKhosla Ventures, Menlo Venture ו-GV מבית אלפאבית.

Concentric: החברה מתמקדת ביצירת "קונסורציום מיקרובי" – שילוב של בקטריות ופטריות, שכשהן מחוברות יחד הן משפרות את תנובת היבולים ומצמצמות את הצורך בדשנים ובחומרי הדברה. קרדיט: החברה גייסה למעלה מ-64 מיליון דולר נכון להיום, ממשקיעים כמו Pontifex AgTech ו-TPG Capital.

EIO Diagnostics: תעשיית מוצרי החלב העולמית מפסידה תוצרת בשווי 10 מיליארד דולר מדי שנה בעקבות זיהומים בלתי מזוהים שפוגעים בעטיני הפרות. הסטארט-אפ הצעיר עוזר לתפוס את הזיהום הזה בזמן באמצעות הדמיה רב-ממדית במכשירים דמויי איי-פד, שניתן להשתמש בהם הן בשימוש ידני והן להתקין אותם על גבי מכונות החליבה האוטומטיות. קרדיט: החברה לוקחת חלק במאיץ הסטארט-אפים Yield Lab, שבפורטפוליו שלו ישנן גם חברות כמו Arvergenix ו-AGERpoint.

Farmer's Business Network – FBN: עם רשת של למעלה מ-6,500 חוות שמשלמות על מנת לקבל גישה למאגר הנתונים שלה לגבי מחירי זרעים, תוצרת ומידע שיווקי נוסף, FBN היא אחת מהכוחות הדומיננטיים ביותר בשוק האגרו-טק. החברה הציגה השנה מחזור של 200 מיליון דולר, כמעט פי שלושה מהמחזור שלה ב-2017. קרדיט: GV, T. Rowe Price ו-Kleiner Perkins הם רק כמה מהמשקיעים שנתנו ל-FBN כמעט 200 מיליון דולר במימון הון סיכון.

Farmers Edge: הסטארט-אפ הזה, מוויניפג, אונטריו, מייצר חומרה ותוכנה שמשתמשות בתמונות לוויין וטכנולוגיות דיוק תמונה על מנת לעזור למגדלים לזהות, למפות ולנהל את האדמות החקלאיות המשתנות שלהם. קרדיט: החברה גייסה קרוב ל-100 מיליון דולר.

FarmLead: תעשיית הסחר בתבואה חטפה לאחרונה מכה, כשיותר ויותר חקלאים חתמו על שותפות עם החברה הזו – שוק תבואות מקוון שמייתר את הצורך במתווכים כמו Cargill ו- Archer Daniels Midland. הקניינים והמוכרים יכולים להירשם בחינם, הדיונים על העסקאות מתבצעים בעילום שם ועמלות התיווך מופחתות משמעותית. קרדיט: המימון מגיע לכ-7 מיליון דולר; בין המשקיעים נמצאים Monsanto ו-Growth Ventures.

FoodLogIQ: כ-7,000 חברות מזון מסביב לעולם תלויות ביכולות הניתוח של שרשרת האספקה של החברה הזו, המוודאת כי המוצרים שלהם בטוחים לצריכה. לאחר שהבטיחה 19.8 מיליון דולר טריים ממשקיעים כמו זרוע ההון סיכון של Tyson Foods במארס האחרון, FoodLogIQ הכריזה לאחרונה גם על השקת פיילוט בלוקצ'יין שיעצים אפילו יותר את יכולות המעקב הטכנולוגיות שלה אחרי סחורות. קרדיט: בין לקוחותיה נמנות הרשתות Whole Foods, Chipotle ו-Subway.

Indigo Agriculture: באמצעות טכנולוגיות למידת מכונה וניתוח נתונים, Indigo agriculture בנתה מאגר נתונים של החיידקים הטובים ביותר בשיפור תנובת הגידולים. החברה מוכרת זרעים שהודבקו בחיידקים הללו לחקלאים, על מנת לשפר את בריאות הצמח ולהגדיל את התנובה. קרדיט: החברה גייסה 370 מיליון דולר עד כה.

Pivot Bio: לפני המצאת הדשנים הכימיים מקור החמצן לגידולים היה מגיע מחיידקים בקרקע. באמצעות תהליך קנייני שפיתחה, Pivot מצאה דרך לעורר את הגנים של החיידקים הללו, ובכך היא מאפשרת דישון של היבולים ללא צורך בכימיקלים. קרדיט: בשנה האחרונה החברה הכפילה את מספר העובדים שלה והרחיבה את צוות ההנהלה, שכולל כעת כמה מהדמויות הוותיקות בתעשייה.

Plenty: חברת חקלאות מקוּרה שמנצלת יכולות למידת מכונה, אינטליגנציה מלאכותית ומדעים חקלאיים על מנת לטייב את התנובות ולתת להן את מה שהן צריכות כדי להגיע לרמות הטריוּת והטעם האופטימליות. קרדיט: בין המשקיעים שהעניקו לחברה ולחזון שלה 226 מיליון דולר במסגרת מימון הון סיכון עד כה נמנים Bezos Expeditions, SoftBank Vision Fund ו-Data Collective.

Produce Pay: הסטארט-אפ הזה, שמימונו עומד עד כה על 12.5 מיליון דולר, יצר למעשה שרשרת אספקה שמחברת בין קניינים סיטונאיים ישירות ליצרנים החקלאיים. הפלטפורמה מתקנת בעיות בתזרים המזומנים באמצעות כך שהיא משלמת על המוצרים ביום שלאחר השילוח שלהם, במקום אופן התשלום המסורתי של המתנה בת 30-45 יום. קרדיט: החברה מספקת נזילות ליותר מ-200 חקלאים ו-50 סיטונאים בארצות הברית נכון להיום, ובשלוש שנות פעילותה היא מימנה סחורה בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר.

SWIIM: מערכת "מים ברי קיימא וניהול השקיה חדשני" (SWIIM), שפותחה לפני חמש שנים בשיתוף ה-USDA, מנטרת תקציבי מים וממחשבת נתונים שנועדו לסייע לחוות בסדר גודל גדול לעשות בהם שימוש טוב יותר. קרדיט: ביוני 2018, SWIIM רכשה בעבור סכום לא ידוע את OnFarm Systems המבוססת בפרזנו, קליפורניה – חברה מובילה בתחום ניתוח נתונים ממוצרי האינטרנט של הדברים – דבר שיספק לסטארט-אפ כ-500 לקוחות חדשים.

Soft Robotics: החברה הזו עושה בדיוק את מה שהשם שלה מעיד עליו – מייצרת זרועות רובוטיות בעלות אחיזה רכה שניתן להשתמש בהן כדי לטפל טיפול עדין בפריטים עדינים כמו פירות וירקות במתקני העיבוד שלהם. קרדיט: החברה גייסה מעל ל-50 מיליון דולר עד היום ובין לקוחותיה נמנית גם ענקית הפירות והירקות Taylor Farms.

Taranis: חברת החקלאות המדויקת הישראלית הזו משתמשת במדעי הנתונים ובאלגוריתמים של למידה ממוחשבת כדי לעזור לחקלאים לנהל יותר מ-20 מיליון אקר של אדמה. במאי האחרון הכריזה החברה שהיא רוכשת את Mavrx, ספקית מובילה בתחום ההדמיה מהאוויר בענף החקלאות (וחברה ברשימת 25 חברות האגרו-טק החדשניות מהשנה שעברה). קרדיט: בין המשקיעים שלה נמצא גם האנג'ל מארק בינהוף; משקיעים משלבים מאוחרים יותר שהזרימו אליה כ-10 מיליון דולר כוללים את Vertex Ventures ו-3G Capital.

כששדות הופכים לנתונים | צילום: Shutterstock

Terviva: חברה שיושבת באוקלנד ומטפחת בפלורידה, קליפורניה והוואי את עץ הפונגמיה (ממשפחת הקטניות), הצומח באוסטרליה ובהודו. העץ מספק זרע שממנו מפיקים שמן בכמות גדולה פי עשרה מפולי סויה, ויש לו את הפוטנציאל להפוך לדלק ביולוגי אלטרנטיבי. קרדיט: גייסה למעלה מ-20 מיליון דולר.

TL BioLabs: תחשבו על חברת הגנטיקה בהתאמה אישית 23&Me, רק לפרות: TL BioLabs מספקת בדיקות גנטיות לבקר ולמקנה באמצעות טכנולוגיה קניינית של שימוש בקטעי DNA. היא מספקת גם תוכנת מבוססת ענן לניהול עדרים. קרדיט: המייסדים המשותפים של החברה הם בוגרי רשימת פורבס Under30 והיא גייסה עד כה כמעט 10 מיליון דולר ממימון הון סיכון.

Trace Genomics: הסטארט-אפ הזה מתחום למידת המכונה משתמש בטכנולוגיות ריצוף הגנום כדי לעבוד עם חקלאים על אפיון פתוגנים שעשויים לארוב באדמה שלהם, למקסם את התנובות ולמנוע מחלות יבולים. קרדיט: החברה עבדה עם מגדלים מובילים כמו Driscoll's, ולפי Pitchbook היא גייסה כמעט 20 מיליון דולר עד כה.

Understory: החברה, הממוקמת במדיסון, וויסקונסין, מייצרת חיישני מזג אוויר לחוות שאוספות נתונים כאלו ברמה המקומית, ובמיוחד נתונים על ברד, רוחות, משקעים וטמפרטורות. לחיישנים שלה אין חלקים ניידים והם מונעים באנרגיה סולארית. כמו-כן, היא מספקת גם פלטפורמה להצגת נתוני זמן אמת וערכת API למתכנתים. קרדיט: החברה משתפת פעולה עם Monsanto, שמשתמשת בחיישנים שלה בבדיקות של שדות בארגנטינה והוואי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.