Forbes Israel Logo

עכשיו זה מדעי: לילדים עשירים, יש מוח גדול יותר

לילדים להורים עשירים יש הרבה יתרונות. הם הולכים לבתי הספר הטובים ביותר, מקבלים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, מסתובבים עם ילדים ממשפחות עשירות אחרות, ומתקבלים בברכה במועדוני גולף ויאכטות יוקרתיים. בנוסף לכול, בסוף הם גם יורשים הון. נשמע טוב? אז זה עוד לא הכל – עכשיו מסתבר שיש להם גם מוחות גדולים יותר. לפעמים החיים פשוט לא הוגנים.

מחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Nature Neuroscience, מצא התאמה בין עושר ההורים וגודל המוח של ילדיהם. קימברלי נובל מאוניברסיטת קולומביה ועמיתיה, סרקו את מוחם של 1,099 ילדים מתבגרים ובוגרים צעירים מרחבי אמריקה ודווחו כי הקשר בין הכנסה ובין פני השטח של המוח הוא לוגריתמי. זה אומר שלהכנסה יש השפעה גדולה אפילו יותר, על אנשים בקצה התחתון של הסקלה הסוציואקונומית.

למוח אנושי טיפוסי יש שטח פנים של 2,400 סמ"ר, והוא מקופל ויוצר את המבנה האופייני דמוי האגוז של קליפת המוח, בה מתרחשים רוב התהליכי החשיבה המעמיקה. "אצל ילדים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, הבדלים קטנים בהכנסה תאמו להבדלים משמעותיים יחסית בשטח הפנים של המוח, בעוד שאצל ילדים ממשפחות עם הכנסה גבוהה, עליה דומה ברמת ההכנסה, תאמה לשינוי קטן יחסית בשטח הפנים של המוח", אומרים החוקרים.


עשירים וחכמים | צילום: thinkstock

ההשפעה הגדולה ביותר היתה על אזורים התומכים בשפה, קריאה, תפקודים ניהוליים וכישורים מיוחדים. מדענים חשדו זה זמן רב שקיים קשר בין מעמד סוציואקונומי ובין ביצועים אינטלקטואליים, אך זוהי הפעם הראשונה בה הצליחו להצביע על השוני הפיזי במוח.

ילדים ממשפחות עשירות מצליחים יותר במחני IQ, בקריאה, בכישורי שפה, ובתפקודים ניהוליים – מונח שמאגד פיקוח ושליטה על תהליכים קוגניטיביים אחרים, כמו זיכרון, הסקה ותכנון. עד היום, החוקרים לא יודעים להסביר את הקשר. ההיפותזה מדברת על הבדל שנוצר כתוצאה מהשפעה של סביבה ביתית מלחיצה, תזונה לא מספקת, וחשיפה לנזקי זיהום. חוקרי התחום מקווים כי יוכלו למצוא דרכים לצמצום הפערים הללו דרך התערבות בפרמטרים כמו תזונה נכונה וטיפול בילדים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן