Forbes Israel Logo

עכשיו זה רשמי: קניה ווסט נכנס לרשימת המיליארדרים של פורבס

לאחר חודשים של בקשות, כוכב ההיפ-הופ שיתף את פורבס בנתונים הפיננסים, וחשף פרטים על אימפריית הסניקרס הפופולרית שלו - Yeezy

כשבדקנו בפעם האחרונה מה קורה עם קניה ווסט, כוכב ההיפ-הופ הבינלאומי שהפך לאימפריית נעליים, נאלצנו ללכת על קצות האצבעות במגרש החניה בתוכו מעגל עצום המורכב ממאות זוגות נעלי הספורט Yeezy שלו. ״אני לא בחור של מספרים״, הסביר ווסט לפני עשרה חודשים. ״לבקש ממני לתרגם את זה איכשהו למספרים זה לשאול את סבתא שלך מה בדיוק היה המתכון של העוגה״.

יש רק מספר אחד שממנו אכפת לו. מיליארד, אבל בדולרים. ואכפת לו מאוד.
כשהצגנו את ווסט על שער פורבס בקיץ שעבר, והתעמקנו בהצלחתו המדהימה עם Yeezy, הוא נראה בתחילה מרוצה. אשתו, כוכבת מפורסמת בעצמה, קים קרדשיאן ווסט, אפילו צייצה את ברכותיה, לתגובות החיוביות של 32,300 מחבריהם הקרובים בטוויטר. אך ללא תיעוד מספק על אחזקותיו במניות, לעומת המילה שלו ותחזיות או הערכות בענף, לא קראנו לו מיליארדר. וזה הציק לו. כעבור שנה הוא מחה בפומבי. (״הראיתי להם קבלה על סך 890 מיליון דולר, והם עדיין לא אמרו 'מיליארדר'״, הוא אמר לפאנל בתעשייה, על משהו שאיש בפורבס לא זוכר). באופן אישי, הוא היה קצת יותר בוטה. (״מאמר לא מכבד״, הוא כתב לאחרונה, הם ״משפילים אותי בכוונה״).

פריצת הדרך

כאשר רשימת המיליארדרים השנתית שלנו פורסמה בתחילת החודש (שוב ווסט נעדר ממנה – עדיין אין תיעוד לגבי ההון שלו, ועכשיו גם המגפה שפרצה) הוא הגיב שוב בכאב ובארס. ״אתם יודעים מה אתם עושים״, הוא כתב. ״אתם משתעשעים בי ואני לא מתכוון לתת לזה לעבור יותר, בשם ישו״. בשלב מסוים הוא כתב כי פורבס היה ״חלק מקבוצת מדיה״ שניסתה לדכא את סיפורו – איך בנה את עצמו ואת האימפריה שבבעלותו – בגלל גזעו. גיסתו, קיילי ג'נר, שנכנסה לרשימה בשנה שעברה, אכן גרמה למצב להיות הרבה יותר קשה עבורו.

ואז, בימים האחרונים, הגיעה פריצת דרך: ווסט הנחה את הצוות שלו לספק את מה שאנחנו מבקשים – מבט אותנטי לתוך המספרים של .Kanya Inc.

שלושה דברים התבררו מהתרגיל הזה. ראשית, זה מחזק את הסיבה שבגללה הצגנו אותו על השער מלכתחילה – ווסט, תוך מספר שנים בלבד, יצר מותג שמאתגר את אייר ג'ורדן של נייקי בהצלחה עולמית. זה אחד הסיפורים הקמעונאיים הגדולים של המאה.

שנית, זה חיזק את העובדה שווסט, שטוען גם במילים וגם בניירת שהציג כי הוא שווה יותר משלושה מיליארד דולר, מתפאר בצורה מוגזמת כמו האליל הפוליטי שלו, הנשיא דונלד טראמפ. לא בחור של מספרים? אנחנו מסכימים.

קצת יותר ממיליארד

לבסוף – ואולי גם מבחינה ביקורתית ביותר לווסט – הוא אכן מאשר, על סמך הערכותינו, כי חלקו ב-Yeezy אכן הופך אותו למיליארדר. למעשה, קצת יותר ממיליארד דולר.

עשיו אנחנו יכולים לחלוק פרטים נוספים על Yeezy, יותר משנחשפו אי פעם – כמו גם תובנה כלשהי לגבי מה שמניע את האמן היצירתי, האניגמטי, ששווה כעת עשר ספרות.

קניה ווסט ואשתו קים קרדשיאן ווסט | צילום: shutterstock
ווסט עם אישתו, קים קרדשיאן | צילום: shutterstock

Yeezy הוא נכס מורכב. ווסט הוא הבעלים של 100% ממנו. אבל הוא קשור פונקציונלית – לפחות למשך חמש שנים, על סמך המסמכים שראינו – לאדידס, המייצרת, המשווקת והמפיצה של הנעליים. יש גם מחלקת לבוש נפרדת שאנו לא מאמינים שהיא ריווחית. בשנה שעברה העריכו המקורות שלנו שהנעליים יסיימו את שנת 2019 עם הכנסות צפויות של 1.5 מיליארד דולר (אדידס לא הגיבה אז, או עכשיו). לפי השיחות האחרונות והמסמכים הפנימיים, אנו מאמינים שסכום ההכנסות הסופי יהיה קרוב יותר ל-1.3 מיליארד דולר.

המקורות שלנו עדכנו בשנה שעברה כי ההסכם של ווסט מאפשר לו לקבל תמלוגים בסך 15% מההכנסות של אדידס מ-Yeezy. בבדיקה מדוקדקת יותר, נראה כי כמה הוצאות מגולמות מאותה פרוסה, ומקרבות את התמלוגים בפועל ל-11%. בשיעור זה, הוא היה מקבל תמלוגים של יותר מ-140 מיליון דולר ממכירות Yeezy בשנה שעברה.

לא ניתנות להפרדה

ההערכה העצמית והאגרסיבית של 3 מיליארד דולר של ווסט מבוססת בבירור על הרעיון שהעסק ניתן לניתוק מוחלט מאדידס ויכול לעמוד בפני עצמו. הוא לא. הוצאתו של Yeezy מאדידס נראית מסורבלת, אם לא בלתי אפשרית מבחינה חוזית. דרך בטוחה יותר להעריך את הנתח שלו בחברה היא להתייחס אליו כאל זרם תמלוגים, בדומה לדרך שמוערכות הפקות של מוזיקה או סרטים. לפי נתוני רויאלטי אקסצ׳יינג׳ וכן ממעקב אחר עסקאות פרטיות גדולות, המכפילים יכולים לנוע בין 3 ל-17.

קומץ מומחים שנשאלו בנושא חשו שהנתח של ווסט ישיג מכפלה אי שם באמצע הטווח, לו יהיה אי פעם זמין למשקיעים חיצוניים. הנוחות של תוכנית השותפות של אדידס גוברת על הקטלוגים של הפרסום, שם על הבעלים לגבות באופן פעיל תשלומים מרשת מקורות מורכבת – או להעביר את העבודה הזו למישהו אחר תמורת דמי ניהול. ״המקום שלו בערימת ההון הוא מקום טוב להיות בו״, אומר מנכ״ל חברת רויאלטי אקסצ׳יינג׳, מאט סמית׳, שקבע את המכפלה בין 10 ל-12, לפי מדד החברה.

נעלי Yeezy. צילום: david lezcano Gikm aEAIaE unsplash
נעלי Yeezy. נכס מורכב | צילום: david lezcano Gikm aEAIaE unsplash

באופן שמרני – כמקובל במספרים כאלה – מכפיל של פי 10, שהוחל על הנתח של ווסט ב-Yeezy בסך 140 מיליון דולר, הופך את חלקו לשווי של כ-1.4 מיליארד דולר. אבל מדובר ב-1.4 מיליארד דולר פרטיים, שאינם נזילים מאוד; כלל האצבע שלנו לגבי נכסים פרטיים כאלה הוא לצמצם לפחות 10%. זה 1.26 מיליארד דולר.

במשך שנים היה בפורבס "כלל טראמפ" לא רשמי – קח את מה שטראמפ מתעקש שיש לו, חלק בשלוש ומשם תתחיל לחדד את המספר. כמו המנטור, כך התלמיד

האם ווסט לא היה צריך לצבור מאות מיליונים נוספים, בהתחשב בקריירת המוזיקה המצליחה להפליא שלו ובדיווידנדים של Yeezy? אם אתה חי כמו סופרסטאר, לאו דווקא. (הבחור הוא הבעלים של טנק). הצהרת הנכסים שסופקה על ידי הצוות שלו השבוע מונה רק 17 מיליון דולר במזומן ו-35 מיליון דולר במניות.

נדל״ן בהתאמה אישית

הפריטים הגדולים ביותר, לדברי הצוות שלו, הם 81 מיליון דולר ב״בניינים ושיפורים״ ו-21 מיליון דולר בקרקעות. הבתים שלו הם ללא ספק רוב או כל הסכום הזה. האחוזה שלו בלוס אנג'לס, שקניה ווסט חולק עם אשתו וארבעת ילדיו היא בעצם יצירת אמנות – עד הרצפות, עשויות טיח בלגי מיוחד ואפשר לתקן אותו אם ניזוק, רק באמצעות זימון צוות מאירופה. ״הבית זה הכל קניה״, אמרה לי קרדשיאן ווסט בשנה שעברה. ״מעולם לא ראיתי מישהו שמקדיש תשומת לב כזו לפרטים הקטנים״. שתי חוות בוויומינג בשווי של 14 מיליון דולר – כמעט 10,000 דונם בין שתיהן – תופסות גם חלק נכבד מהכסף המזומן.

נדל"ן בהתאמה אישית נמכר לעתים קרובות בפחות כסף מאשר הסכום שמושקע בהן (קונים בתחום הזה נוטים לרצות תכונות משלהם, כמו המרצפות הבלגיות של קניה). אם אתם רוצים להכנס לפרטים, ישנם 3,845,162 דולר עבור "רכבים", 297,050 דולר עבור "בעלי חיים״. ואז זה העניין של המוזיקה שלו. מסמכים שסקרנו מראים שהלייבל הפרטי של ווסט, G.O.O.D, וזכויות המוזיקה וההפצה על ההקלטות שלו, שווים לפחות 90 מיליון דולר.

ווסט על שער פורבס
ווסט על שער פורבס. מיליארדר, אבל לא עשיר כמו שהוא טוען

אנו נוטים להסתכל על הערכות עצמיות באופן סקפטי במקצת. מלבד המוזיקה, מחצית מכל זה שייך, ככל הנראה, לאשתו, אם כי היא לא מרוששת והמתמטיקה הזו פועלת לשני הכיוונים. בהתחשב בחוסר הנזילות של הנכסים הללו והיעדר גיבוי עצמאי, אנו מקצצים מכל זה 50%, ומשאירים נכסים בסך 125 מיליון דולר מחוץ ל-Yeezy. ואז יש חובות: בין משכנתאות, למקדמות והתחייבויות אחרות, ראינו כ-100 מיליון דולר שווסט עוד לא פענח.

בסך הכל, הערכת השווי הנקי הנוכחי שלנו עבור קניה ווסט: 1.3 מיליארד דולר, והוא ישמח לציין שזה 300 מיליון דולר יותר מהאחות הקטנה קיילי.

כמו המנטור

במהלך 40 השנה האחרונות, רק שני אנשים התעקשו על קיבוע ההון שלהם בסכום שהם טוענים שיש להם, ובניגוד להערכת פורבס: הנסיך הסעודי אל-וליד בן טלאל והנשיא דונלד טראמפ. השנה קניה ווסט מצטרף לשילוש השחצני.

לאורך החודשים האחרונים הוא העביר את התלונות שלו באופן קבוע לפורבס ("אתם משפילים אותי ונמנעים מהאמת בכל מחיר") בזמן שהוא מתמהמה עם הצגת התיקופים הרשמיים לטענותיו. "כשאנשים אומרים שזה דבר גס לקרוא לעצמך מיליארדר – אני אולי אשנה את השם שלי ל- Christian Genius Billionaire Kanye West, למשך שנה, עד שכולכם תבינו בדיוק מה זה אומר", הוא הסביר בנובמבר.  

המקורות של החשיבות העצמית המוגזמת הזו מגיעים עד תקופת התיכון של ווסט בשיקגו, אז המורים היו נוזפים בו כשהיה משרטט עיצובי נעלי סניקרס בכיתה במקום ללמוד. אחר כך הוא הפיק שירים לג'יי זי, אבל הרגיש שהכוכב הבוגר יותר לא ראה בו מישהו רציני מספיק בשביל להיות בעצמו כוכב. במהלך העשור האחרון ווסט הציג לא מעט אפיזודות של נרקיסיזם, כולל סיבוב הופעות, אלבום וכינוי תואם שהצמיד לעצמו – Yeezus (יותר מרמז לכך שהוא רואה עצמו כישו מודרני, בלי יותר מידי אירוניה). שיר טיפוסי באלבום: "אני אלוהים".

כשמסתכלים על זה מבעד לעדשות האלה, ההערצה המוכרת שלו לנשיא טראמפ נראית פתאום הגיונית מאוד (אחד הטקסטים שהוא שיגר בשבועות האחרונים לעורכי פורבס מסתיים ב"טראמפ 2020" ואימוג'י של אגרוף מורם). גם מכבש הלחצים שהוא מפעיל לגבי שוויו הוא אמנות שטראמפ עוסק בה בהנאה רבה כבר עשורים.

"זה לא מיליארד", כתב ווסט לפורבס, "זה 3.3 מיליארד דולר, מאחר שאף אחד בפורבס לא יודע לספור".

במשך שנים היה בפורבס "כלל טראמפ" לא רשמי – קח את מה שטראמפ מתעקש שיש לו, חלק בשלוש ומשם תתחיל לחדד את המספר. כמו המנטור, כך התלמיד. ברוך הבא למועדון 10 הספרות, קניה. אתה אולי לא אוהב את המספר שלנו, אבל הצטרפת לחברה המכובדת ביותר עם ההרגשה הזו.

צילום תמונת קאבר: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.