Forbes Israel Logo

עלות הקורונה: כמה הוציאו מדינות המזרח התיכון כדי להתמודד עם הנגיף?

ממשלת ישראל הוציאה כידוע 100 מיליון שקל על תוכנית הסיוע לתמיכה במשק. זה מה שעשו השכנות הערביות כדי להציל את כלכלותיהן

התפרצות נגיף הקורונה השנה דחפה ממשלות רבות בעולם לנקוט בצעדים לא שגרתיים במטרה לבלום את התפשטות הווירוס ולהקל על ההשלכות ההרסניות של המגפה על הכלכלה המקומית. על פי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, סך ההוצאה המצרפית של המדינות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הסתכמה בכ-11.7 טריליון דולר – כ-12% מהתמ"ג העולמי. שווה ערך לתוצר השנתי של סין  – הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

ממשלת ישראל מיהרה אף היא לגבש תוכנית חירום לסיוע – "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021", שעלותה על הנייר הסתכמה בכ-100 מיליארד שקל (כ-30 מיליארד דולר). כידוע התוכנית מוכוונת לסיוע בארבעה סגמנטים עיקריים: תמיכה במערכת הבריאות, פריסת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים, תמיכה בעסקים ועצמאיים ותוכנית להאצה כלכלית ועידוד הפיריון. במסגרת התוכנית התחייבה הממשלה לתשלום מענקים לעסקים ולעצמאיים, בעוד שלשכירים הובטחו דמי אבטלה עד יוני 2021.

במקביל לפעילות הממשלה, השיק בנק ישראל תוכנית הרחבה כמותית בסך של כ-50 מיליארדי שקל – במטרה להקל על תנאי האשראי במשק ולתמוך בפעילות הכלכלית וביציבות הפיננסית. לאחרונה הודיע הבנק המרכזי על הרחבת התוכנית ב-35 מיליארד שקל נוספים.

המשבר הבריאותי והכלכלי החמור לא פסח כמובן גם על שכונותינו באזור. אלו הן 10 המדינות שהשיקו תוכניות סיוע לתמרוץ השווקים – ישראל, אגב, מתברגת שלא במפתיע בשלישייה הראשונה, אחרי איחוד האמירויות וסעודיה.

1. איחוד האמירויות
היקף תוכניות הסיוע: 79 מיליארד דולר

איחוד האמירויות הודיעה עד כה על סיוע בהיקף של כ-8.7 מיליארד דולר או 2.8% מהתוצר, בצורה של מגוון צעדים פיסקליים. אלה כוללים 4.4 מיליארד דולר שאושרו על ידי הממשלה לתמיכה במגזר הפרטי; הקלות מס בשווי של 400 מיליון דולר, הענקת סובסידיות מים וחשמל ותוכנית תמריצים פיסקלית בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר, עליה הכריזה ממשלת אבו דאבי במסגרת יישום תוכנית "Ghadan-21". הבנק המרכזי של איחוד האמירויות הודיע גם על תוכניות רכישה של 70 מיליארד דולר, או 20% מהתמ"ג, לתמיכה בתנאי האשראי במשק והגברת הנזילות הפיננסית של העסקים.

2. ערב הסעודית
היקף תוכניות הסיוע: 71 מיליארד דולר

תוכנית הסיוע של ממשלת סעודיה הסתכמה עד כה ב-34.2 מיליארד דולר – זו נועדה לתמוך במגזר הפרטי ובמערכת הבריאות. התוכנית כוללת את הקצאתם מחדש של 12.6 מיליארד דולר מתוך התקציב הממשלתי להגדלת המשאבים העומדים לרשות משרד הבריאות בכדי לסייע במאבק בנגיף. בנוסף אישר הממשל בריאד שימוש של 2.4 מיליארד דולר מתוך קרן ביטוח האבטלה (SANED) לתמיכה בהטבות שכר עבור חברות בסקטור הפרטי – במטרה לעודד אותן לשמור על העובדים. הבנק המרכזי של סעודיה סיפק חבילות נזילות בשווי של 37 מיליארד דולר לבנקים מסחריים בכדי להגדיל את האשראי למגזר הפרטי, במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים.

3. עומאן
היקף תוכניות הסיוע: 21 מיליארד דולר

ממשלת עומאן הודיעה על מספר צעדים לתמיכה במשק מיד עם פרוץ המשבר. צעדים אלו כללו דחיית מיסים מוניציפליים, אגרות ממשלתיות, תשלומי שכר דירה לחברות באזורי תעשייה והפחתת דמי הובלה אווירית. בנוסף, הבנק המרכזי של עומאן הכריז על יישום אמצעי מדיניות לתמיכה במגזר הפיננסי, בהיקף של כ-21 מיליארד דולר.

4. מרוקו
היקף תוכניות הסיוע: 21 מיליארד דולר

מרוקו הקימה קרן מיוחדת עבור ניהול המגפה והתמודדות עם השלכותיה בהיקף של כ-3 מיליארד דולר או כ-3% מהתמ"ג – התוכנית מומנה על ידי הממשלה אשר נעזרה גם מתרומות של גופים ציבוריים ופרטיים. באוגוסט העמידו הרשויות כ-13 מיליארד דולר בערבויות אשראי עבור החברות במשק. בנוסף הקימה הממשלה קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, במסגרתן הוענקה הלוואה לכ-30 אלף עסקים בריבית מסובסדת. הבנק המרכזי דחה את תשלומי ההלוואות עבור חברות קטנות ובינוניות ועצמאיים עד 30 ביוני והפחית את שיעורי הריבית במטרה להגדיל את נזילות הבנקים המסחריים והאשראי למשקי בית.

5. מצרים
היקף תוכניות הסיוע: 14 מיליארד דולר

הממשלה הודיעה על חבילות תמריצים בשווי של כ-6 מיליארד דולר, הכוללות בין השאר תוכנית להגדלת הפנסיות, עידוד הצריכה הפרטית וגידול בהוצאה על מגזר הבריאות.

מנסים להותיר את ענף התיירות בחיים. מצרים | צילום: shutterstock

ענף התיירות – סקטור חשוב בהנעת כלכלתה של מצרים – זכה לתוכנית תמיכה מיוחדת בהיקף של 3.2 מיליארד דולר מצד הממשלה, אשר כללה גם ערבויות בסך 192 מיליון דולר שניתנו על ידי הבנק המרכזי עבור הלוואות בריבית נמוכה לענף התיירות. הבנק המרכזי אישר גם ערבות של 6.1 מיליארד דולר לכיסוי הלוואות בשיעורים מועדפים לענפי הייצור, החקלאות והבנייה – והשיק תוכנית לרכישת מניות בשווי 1.2 מיליארד דולר.

6. בחריין
היקף תוכניות הסיוע: 12 מיליארד דולר

ממשלת בחריין הודיעה על חבילת תמריצים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, או 4.2% מהתמ"ג. 470 מיליון דולר נוספים, המהווים 1.3% מהתמ"ג, הוקצו להוצאות נוספות במגזר הבריאות, ו-15 מיליון דולר הוקצו לחיזוק ההטבות הסוציאליות למשפחות בעלות הכנסה נמוכה. הבנק המרכזי הרחיב את היקף ההלוואות לבנקים בעשרה מיליארד דולר, או 28% מהתוצר, כדי להקל על תשלומי חובות נדחים ולהאריך אשראי נוסף.

7. ירדן
היקף תוכניות הסיוע: 2 מיליארד דולר

ירדן הקצתה כ-70 מיליון דולר להתמודדות ישירה עם נזקי הקורונה אשר יועדו בעיקר לרכישת ציוד רפואי וציוד והשכרת מלונות לאוכלוסייה בהסגר. בנוסף יזמה הממשלה תוכנית העברת מזומנים זמנית עבור מובטלים ועצמאים בשווי של 114 מיליון דולר. הבנק המרכזי הודיע על חבילת צעדים כוללת בהיקף של כ-1.6 מיליארד דולר, אשר כללה בין היתר הפחתת יחס רזרבת החובה על פיקדונות והרחבת כיסוי הערבויות בהלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, כולל מתן אשראי שהועמד לרשות מגזר התיירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.