Forbes Israel Logo

עלתה על הכביש: אינטל כובשת את עולם הרכבים האוטונמיים

בחודש שעבר נכחתי בסדנה הראשונה של אינטל בתחום הנהיגה האוטונומית, בסן חוזה קליפורניה. עיתונאים ואנליסטים נהנו שם מהדגמות ומשיחות, הן עם נציגי אינטל והן עם נציגים של שותפותיה – BMW, דלפי, אריקסון ו-HERE.

החדשה הממשית הבולטת ביותר באירוע היתה, כנראה, חשיפתה של מעבדת הרכב המתקדמת החדשה של אינטל בעמק הסיליקון. זוהי מעבדת הרכב האוטומטי הרביעית שמפעילה החברה (נוסף לאלו שבאריזונה, באורגון ובגרמניה), והיא הוקמה באופן מפורש כדי לחקור מגוון רחב של תחומים – אינטליגנציה מלאכותית, קישוריות, חישה, מחשוב תוך-רכבי ועוד – המהווים כולם דרישות בולטות כיום לרכב האוטונומי של העתיד.

ראיתי כבר רבים מהדגמים הייחודיים שאינטל מחזיקה במעבדותיה, אך זו היתה הפעם הראשונה שבה החברה ריכזה את כל מה שהיא עושה בתחום הרכב במקום אחד, ליום של העמקה.
הפלירטוט של אינטל עם עולם הנהיגה האוטונומית נמשך כבר מספר שנים – רק לאחרונה, למשל, פורסמו השותפויות שלה עם BMW ועם הרכש החדש מובילאיי.

"אינטל כבר לא מסתפקת בשולי העשייה של עולם הנהיגה האוטונומית" 

אני לא החשבתי את החברה כשחקנית בעולם הרכב העתידי עד להכרזה ההיא, ולמען האמת – הופתעתי ממנה מאוד. ההכרזה היתה ניצחון גדול עבור אינטל, ויחד עם החדשות שיצאו מהסדנה לנהיגה אוטונומית, נראה כי ישנה כאן תמונה רחבה יותר, שמתחילה להתחבר: אינטל כבר לא מסתפקת בשולי העשייה של עולם הנהיגה האוטונומית. יש לה אסטרטגיית קצה לקצה ברורה בתחום, והיא תהיה שחקנית רצינית בשוק הטכנולוגיה האוטונומית.

מתיחת פנים

אסטרטגיית הרכב של אינטל פשוטה למדי להבנה, מאתגרת יחסית ליישום, אבל שייכת לסוג האסטרטגיות שבאופן היסטורי היא מצליחה עמן מאוד. אין ספק שהיא במיטבה, כשבליבת הפעילות נמצא נושא המחשוב, כשערך מוסף ואיכות ממוקמים במדרג החשיבות מעל התמחור, וכשהמגרש רחב וגבוה יותר מייצור פתרונות נקודתיים ושבבים בודדים.

איש לא אמור להיות מופתע, אם כך, מהעובדה שהאסטרטגיה של אינטל מתמקדת במחשוב ובטכנולוגיית קצה לקצה, המחברת בין הרכב לבין מרכז הנתונים באמצעות מערכות ופתרונות, שאת כולם מייצרת החברה. אינטל בהחלט שינתה את פניה באופן משמעותי מאז עידן ארכיטקטורת ה-x86 שלה, שבו היתה מאוד ממוקדת. כיום היא חברה הטרוגנית הרבה יותר. זה בא לידי ביטוי גם ברכישות שלה.

לאחרונה אינטל רכשה את חברת Altera (ב-16.7 מיליארד דולר), יצרנית המעגלים המודפסים הדינמיים שעושה שימוש בטכנולוגיות FPGA (Field-Programmable Gate Array; מעגל משולב שניתן לתכנת מחדש לאחר הייצור), LiDAR (מדידת מרחק באמצעות לייזר) ולמידת מכונות. היא גם נמצאת, כידוע, בעיצומו של תהליך הרכישה של מובילאיי (עבור 15.3 מיליארד דולר) עם טכנולוגיית ה-ASIC שלה (Application Specific Integrated Circuit). היא כבר רכשה את Nervana Systems (בסכום שמוערך בכ-400 מיליון דולר) וגם את Movidius (בסכום מוערך של כ-350 מיליון דולר). כן, חברים, אלה כ-36.35 מיליארד דולר. פורד וניסן שוות שתיהן כ-40 מיליארד דולר בסך הכל, וג'נרל מוטורס והונדה שוות שתיהן כ-50 מיליארד דולר. תנו למספרים האלו לשקוע אצלכם לרגע.

כל יחידות התכנות והמחשוב הללו יכולות לשמש את אינטל כדי להגיע באופן אפקטיבי לשוק הנהיגה האוטונומית בשיטת קצה לקצה, וחשוב מכך – זו גם הדרך הנכונה לעשות זאת.
האסטרטגיה של אינטל מבינה ולוקחת בחשבון את מרכז הנתונים, את הספק, את השידור האלחוטי ואת המכונית עצמה.

לפי המודל, רוב האימון של למידת המכונות מתבצע במרכז הנתונים של החברה, באמצעות המחשוב, יכולות האחסון והרשתות שלה. משם הנתונים נשלחים אל המכונית באופן אלחוטי, באמצעות שורה של מערכות, שכולן מבוססות על טכנולוגיות של אינטל.

הנתונים עוברים על גבי רשת ה-RAN (Radio Area Network), שמחוברת אלחוטית למודם של אינטל. הוא מחובר בעצמו למערכת מתקדמת של סיוע לנהג (ADAS). בסוף התהליך רכיב זה מעביר את המסקנות הדרושות לרכב כדי לנהוג, כדי לנווט ואף כדי להפעיל אמצעי מדיה שונים להנאת הנוסעים. הטכנולוגיה האלחוטית מדברת גם עם מכוניות אחרות ואפילו עם מערכות תחבורה מוניציפליות.

אין להבין את דבריי כפשוטם, כשאני אומר "הכל מבוסס על אינטל". אף אחד לא יוכל להיות מבוסס רק על טכנולוגיה של אינטל, כשם שאף אחד לא יהיה לעולם מבוסס כולו על NVIDIA או על Qualcomm המתחרות. ובכל זאת, הרבה נעשה בתוך הבית.

אתגר הנתונים

זה לא מפתיע ש-big data הוא שם המשחק, כשאנו מדברים על הנהיגה האוטונומית העתידית. ההערכות גורסות, כי מכונית אוטונומית בתפקוד מלא תייצר עד ל-4 טרה-בייט של נתונים בכל 90 דקות של פעולה, כך שזה הגיוני מאוד שהסדנה של אינטל התנהלה בסימן "המסע מבוסס הנתונים". אתגר הנתונים בנוי משני נדבכים – התעשייה נאבקת כדי להבין כיצד בדיוק יש לעבד, לסנן ולנתח רבים מהנתונים הללו, שייאספו בתוך הרכב, ובמקביל גם מחפשת דרכים להתמודד עם אתגר תעבורת המידע בין המכונית לבין הענן.

בסדנה, אינטל הדגישה מאוד את הצורך בצינורות מידע אלחוטיים ברשת 5G כדי לעבד את כמויות המידע העצומות הללו, וגם הכריזה שהיא קרובה להשיק רשת מבוססת 5G משל עצמה לצורכי התקשרות בין רכב לרכב ובין רכב לתשתית. נוסף על כך, אף שהם עדיין לא פיצחו זאת עד הסוף, מהחברה גם דיווחו על התקדמות גדולה עם בעיית הביג-דאטה: כיצד לעבד את עושר הנתונים שחוצים את הפלטפורמות הללו ומיוצרים מחיישניהן של המכוניות.

כל אלו, לצד ההכרזה הטרייה של אינטל כי היא מקימה חטיבת אינטליגנציה מלאכותית, מראים שהיא באמת מנסה לבסס את מעמדה – לא רק כשחקן, אלא גם כמנהיגה בעלת חזון בעולם הרכבים האוטונומיים.

משרדי החברה

בסדנה זכינו גם להצצה ראשונה לאחד מהרכבים האוטומטיים ברמה הגבוהה ביותר כיום, מסדרת BMW 7 – פרי שותפותן של אינטל, BMW ומובילאיי. הרכבים הללו, שהם המילה האחרונה בתחום, משלבים בין כוח המחשבים של אינטל, טכנולוגיית הראייה הממוחשבת של מובילאיי ויכולות הנהיגה האוטומטיות המתקדמות של BMW. הסדרה היא אבטיפוס לרכב האוטומטי המתקדם הראשון שמיועד לייצור, ה- iNextשל BMW, שאותו מתכננת היצרנית להשיק ב-2021.

סדרה 7 של BMW מציגה פלטפורמה של קישוריות בין רכב לענן, המסוגלת לקבל החלטות קריטיות על בסיס מודל של 360 מעלות של סביבת הרכב.
נוסף על כך, כחלק ממעבדת הרכבים המתקדמת שלה בעמק הסיליקון, אינטל הציגה באירוע גם את "מוסך הרכבים האוטונומיים" החדש שלה. עצם המיקום של המוסך ושל המעבדה הוא מהלך אסטרטגי גדול, לדעתי – הם ממוקמים ממש בליבו של עמק הסיליקון, בתוך מתקני חברת Altera, ומספקים גישה נוחה מאוד לשותפיה השונים של אינטל.

הצלחתי להציץ מבפנים על רבים מהפרויקטים שעליהם אינטל עובדת יחד עם שותפותיה בתחומים, כמו מיפוי באיכות HD, מודלים של אינטראקציה בין אדם למכונה, סטנדרטים טובים יותר של חיבור אלחוטי ועוד. אפילו זכיתי לנסוע ברכב שנוהג בכוחות עצמו – רכב שטח (SUV) של אאודי, שלדברי הספקית דלפי, הותאם למטרה זו באמצעות האלקטרוניקה של אינטל וטכנולוגיות נוספות. החלק המדהים היה שהרכב נראה כמו רכב רגיל לחלוטין, בלי כל החיישנים המגושמים והמערכות הגדולות שמוצבות כיום על גגות הרכבים המתחרים.

כאן כדי לשלוט

בהתחשב בזמן הקצר יחסית שבו אינטל פועלת ברצינות בשוק הרכבים האוטונומיים, אני יכול לומר שהתרשמתי מאוד מההתקדמות האדירה שלה. אני לא חושב שמישהו ציפה ממנה לבצע רכישות גדולות כל כך כדי להגיע לשם, אבל, כפי שאני תמיד אומר – אף פעם אין להמעיט בערכה. השותפות שלה עם BMW ומובילאיי היתה ללא ספק הישג ציבורי גדול ראשון בתחום, אבל עם פתיחתה של מעבדת הרכבים האוטונומיים (שמחזקת אותה גם חטיבת ה-AI החדשה של החברה), ברור כעת שהחברה באמת מחשבת את צעדיה בתחום במהירות. אל תתבלבלו – הערותיי החיוביות כלפי אינטל לא מנבאות לה הצלחה ודאית. יש לה עוד המון עבודה לעשות כדי לחבר ולתפור יחד את כל הפתרונות המתקדמים הללו, במיוחד החיבור בין החברות שהיא רוכשת. ישנו גם האתגר של אינטגרציית התוכנה, וכמובן – ישנה גם התחרות בשוק.

ובכל זאת, אינטל היא ללא ספק שחקן שיש לקחת בחשבון ולהכיר בו כמשמעותי במרחב הנהיגה האוטונומית. אני חושב, שהם הולכים להתבסס בו אפילו יותר, ככל שיחלוף הזמן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.