Forbes Israel Logo

על מנהיגות ורגישות: כיצד תעורר השראה בקרב העובדים שלך?

כתבו רשימה של 5 מנהיגים שאתם מעריצים. הם יכולים להיות מתחום העסקים, המדיה החברתית, הפוליטיקה, הטכנולוגיה, מדע וכדומה. כעת, שאלו את עצמכם מדוע אתם מעריצים אותם. מרבית הסיכויים שההערצה שלכם מבוססת מעבר להישגים שלהם, מרשימים ככל שיהיו. הייתי מוכן להתערב, שכל מי שנכנס לרשימה שלכם, נגע בכם ברמה הריגשית.

היכולת להגיע לאנשים בדרך שמעבר לאינטליגנטי והרציונאלי, היא הסממן למנהיג גדול, לכולם יש את זה. הם מעוררים בנו השראה, זה כל-כך פשוט. וכשהמוזה נופלת עלינו, אז אנחנו מוציאים מעצמנו את המירב ומספקים עבודה מצויינת.

אם כך, האם היכולת הזו לגעת ולעורר השראה באנשים ניתנת ללמידה? כן ולא. האמת היא שלא כולם יכולים להנהיג, ואין תחליף לכישרון טבעי. למעשה, אני אפילו משוכנע בכך יותר כיום, מתוך תפיסה יותר מציאותית של שוק העבודה ויחסי עובד-מעביד. אבל, עבור אלו שלא נולדו כוכבים (כמעט כולנו לצורך העניין) ניתן לרכוש ולתרגל את מיומנויות ההנהגה, אפילו עד לדרגת שלמות.

בואו נסתכל אילו כלים מאפשרים לכישרון לצאת החוצה:

אינטליגנציה רגשית. מנהיגים גדולים מבינים אמפתיה, ויש להם האפשרות לקרוא אנשים, על שאיפותיהם ורצונותיהם, בין אם לא במודע ובין אם מבלי לומר. היכולת הזו מאפשרת להם לדבר אל הצרכים הללו, ובמידת האפשר גם להגשים אותם. כשאנשים מרגישים שמבינים ומזדהים איתם , הם מגיבים בחיוב ונוצר קשר.

למידה מתמשכת. תראו לי מישהו שיודע הכל ואני אראה לכם מישהו שאין לו מושג לגבי אנושיות. סקרנות ותשוקה בלתי מתפשרת, תמיד לבצע טוב יותר מבעבר, היא תכונה של מנהיג גדול. הם כמעט לעולם לא מרוצים מהסטטוס קוו, ומברכים ידע חדש ומידע חדש, אפילו אם הוא מאתגר.

להכניס דברים להקשר. מנהיגים מוצלחים מגיבים לכל אתגר בהסתכלות חדשה. הם יודעים שמה שעבד בסיטואציה אחת, עשוי להיות חסר תועלת לחלוטין בסיטואציה אחרת. לפני שאתם פועלים, ודאו כי אתם מבינים את המצב לאשורו, ונתבו את פעולותיכם בהתאם.
שחררו. יותר מדי אנשים חושבים שמנהיגות כרוכה בשליטה. למעשה, מנהיגים גדולים מעוררים השראה באנשים, ואז זזים מהדרך. הם יודעים שאנשים מוכשרים לא רוצים או צריכים מנהלים שירחפו מעל לראשם. מנהיגות היא לגבי השפעה, הדרכה ותמיכה, לא שליטה. חפשו אחר דרכים לבצע את עבודתכם ואז זוזו מדרכם של אנשים ואפשרו להם לעשות את שלהם.

חיבור רגשי מבטיח נאמנות והזדהות עם מטרות החברה | צילום: shutterstock

כנות. לא חולף שבוע מבלי שנשמע על מנהיג כזה או אחר, שמאבד את אמינותו לאחר שהוא/היא נתפסו בחוסר כנות. לעיתים קרובות, זה קורה בגלל לחץ לנסות ו"לעמוד בציפיות", וזה לא בא ממקום אמיתי – זה יכול לבוא גם ממקום של חשש שלא יקבלו אותך כמו שאתה. אנחנו חיים בעידן של שקיפות יוצאת דופן, וזו סיבה מצויינת תמיד להיות נאמן לעצמך. אבל אני רוצה לומר משהו מעבר – מדובר ביכולת לשמש דוגמא ולרומם ארגון. אם יש לך מוניטין של בן אדם ישר, יהיה הרבה יותר קל למסור חדשות רעות ולהתמודד עם מצבים קשים.

נחמדות וכבוד. מנהיגים נחמדים לא מגיעים אחרונים לקו הסיום, הם בדרך כלל מסיימים אותו ראשונים. בורות ויהירות, אלו הן התכונות שהורסות מנהיגות, והן בדרך כלל גם סממן לחוסר ביטחון. התייחסות במידה מסוימת של כבוד לכל הסובבים אותך, היא תכונה הכרחית למנהיגות טובה. כמובן שיהיו אנשים שיוכיחו עצמם לא ראויים לכבוד, ויש להתמודד מולם, אבל גם העבודה הזו תהפוך קלה יותר, ותהיה לה השפעה פחותה בהרבה על הארגון שלך, אם יש לך עבר של נחמדות, כנות וכבוד לכל השאר.

שיתוף פעולה. עבודה וקריירה הם חלק מעולמם הטבעי של אנשים כיום. ככל שהארגון יוכל להפוך אותם ליותר שותפים בו, כך התפוקה והעבודה שלהם תהיה יותר טובה. כלומר, הם יוכלו להזדהות, ועקב כך לפעול, להגשמת המטרות והמשימות שבפני הארגון. אנשים לא יסונוורו מהתעצלות ומנוחה כשהם מגשימים גם את עצמם באמצעות העבודה.

חבור לעובדים שלך. כפי שציינתי, הקריירות של אנשים הן חלק לא מבוטל מהחיים שלהם. זו נשמעת כמו עובדה פשוטה, אבל זו אחת שכדאי לזכור כל הזמן. גלה מהן מטרותיהם בקריירה, ואז עשה ככל שביכולתך כדי לעזור להם להגיע אל המטרות הללו, אפילו אם משמעות הדבר היא שהם לבסוף יעזבו את הארגון שלך. אתה תרוויח עובדים מאושרים, פרודוקטיביים, שיעבדו בתשוקה ומחוייבות.

מנהיגות היא גם אמנות וגם מדע. הכלים שציינתי הם קווים מנחים, ולא כללים נוקשים. כל אחד ואחת צריכים לפתח סגנון מנהיגות אישי, בעזרת הכלים הללו, ואז תוכלו להגיע לאנשים ברמה הרגשית. היו בני אדם, זה מה שחשוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן