Forbes Israel Logo

על שקרים וסטטיסטיקה: האם אנו מודדים נכון את העוני בישראל?

"יש שלושה סוגי שקרים: שקרים, שקרים גסים וסטטיסטיקה״, אמר פעם בנג׳מין דיזראלי, ראש ממשלת בריטניה בעבר שנחשב לאחד המדינאים הבריטים הגדולים ביותר.

הסטטיסטיקה היא תחום מפותל; המספרים עצמם אמנם אינם שקריים, השאלה היא אילו מספרים אנחנו בוחרים להניח תחת זכוכית המגדלת. כלכלנים רבים למשל מבקרים את נתוני "השכר הממוצע במשק" שמפרסמת מדי חודש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בפועל, הם טוענים, נתון זה אינו מייצג מפני שאינו נותן תמונה אמיתית לגבי מצב השכר בישראל (לעומת נתוני השכר החציוני). 

עו"ד שרגא בירן, אשר חשף בראיון נרחב שהעניק לפורבס את דעותיו על מצב המשק, על העוני ועל אוזלת היד של המנהיגיםעוסק לא מעט גם בנושא המדדים. בפברואר אשתקד הוציא המכון לרפורמות מבניות בראשותו מחקר שחושף את העוול שנוצר בגלל היעדר מדידה נכונה של העושר והעוני בישראל. "מודדים פה את הפערים על פי הכנסה מבלי להתייחס לעושר הנכסים״, הוא אומר ומציין שמדידת הפערים אינה לוקחת בחשבון את הנכסים שמחזיקים האזרחים. "הרי ברור שאדם שמרוויח 5,000 שקל בחודש אך מחזיק דירה בבעלותו לא נמצא באותו מקום כמו מי שמרוויח 5,000 שקל אך משלם שכירות או משכנתה״, הוא אומר. 


צילום אילוסטרציה: מרק ישראל סלם. למצולם אין קשר לכתבה

כדי לראות את היקף ההשפעה של מדידה נכסית, בדק המכון מה קורה בקנדה, שבדיה, אוסטרליה ניו זילנד ופינלנד – שם מתפלגת ההכנסה לפי חמישונים באופן דומה לחלוקה כאן, אך בנוסף, מדינות אלו מודדות גם את ההתפלגות לפי מדידה נכסית. "חישוב זה, בהינתן המגבלות של הנתונים, מראה כי אילולא התפלגות העושר בישראל הייתה דומה לממוצע שנטלנו, היינו מקבלים כי לחמישון התחתון יש עושר נכסי שלילי בשונה מהחישוב לפי הכנסות בו מתקבל כי לחמישון התחתון יש הכנסה חיובית. אחת הסיבות לכך היא כי לחמישון התחתון יש יותר התחייבויות מאשר נכסים״, נכתב בדף המחקר של המכון.

"היעדר מדידה שכזאת מונעת מהשיח הפוליטי לגעת בנקודות הנכונות ולהתמקד במדיניות אקטיבית לטיפול בעוני״, מסכם בירן.

חיזוק לטענתו זו הוא מוצא בהקדמה לדוח שחיבר ב־2008 פרופ׳ שלמה יצחקי, לשעבר הסטטיסטיקאי הראשי של ישראל, על החשיבות לפיתוח מדדי עוני. "במדינה מפותחת כמו ישראל״, כתב פרופ׳ יצחקי בשעתו, "העוני נקבע בצורה טכנית־שרירותית ואינו מייצג את מספר הרעבים במדינה״. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן