Forbes Israel Logo

עם כל הכבוד: מחקרים קובעים כי דרישת כבוד מהצוות הרפואי המטפל עשויה להציל את חייכם

בית חולים הוא מקום מסוכן לשהייה; בכל שנה מתים 400 אלף אמריקאים כתוצאה מטעויות רפואיות ניתנות למניעה, הכוללות זיהומים שנרכשים בבתי חולים. הדבר הופך את הטעויות הרפואיות הניתנות למניעה לגורם המוות מספר שלוש במדינה, אחרי מחלות לב (1) וסרטן (2).

כמה חברות מפתחות במרץ טכנולוגיות חדשות, בתקווה שהללו יסייעו לצמצם את הנתונים הסטטיסטיים הטרגיים והמזעזעים הללו. עם זאת, מחקר חדש שפורסם במגזין "קונסיומר ריפורטס" מעלה את האפשרות כי הטכנולוגיה כשלעצמה אינה מסוגלת לפתור את הבעיה. המחקר קושר בין הכבוד המופגן כלפי המטופלים מצד הצוות הרפואי לבין הסבירות שמטופלים אלה ייפגעו מטעות רפואית ניתנת למניעה. המחקר, שמומן על ידי מענק מקרן גורדון ובטי מור, מציע כי המטופלים יזכו לתוצאות רפואיות טובות יותר כאשר צוות בית החולים יקשיב בריכוז רב יותר, וכאשר המטופלים ישמיעו את עצמם וישאלו שאלות.

צילום: thinkstock

זה אולי נשמע כמעט טריוויאלי, אולם יותר ויותר מומחי בריאות מאמינים כי חוסר כבוד הוא חלק יסודי בהתנהלות רפואית שעלולה לגרור טעויות רפואיות. "במשך יותר מעשור אספנו סיפורים ממטופלים שניזוקו. בדרך כלל הם מביעים תסכול על כך שהצוות הרפואי לא הקשיב להם במהלך שהותם בבית החולים", אומרת ליסה מק'גיפרט, מנהלת "פרויקט המטופל הבטוח של קונסיומר ריפורטס". "אנחנו מעודדים את המטופלים לדבר כאשר הם חשים שרצונותיהם אינם נשמעים. סקר זה מאשש את הסברה שבעשותם זאת, הם בעצם עשויים להציל את חייהם".

בין היתר, גילה המחקר כי הסבירות שחולים שחשו כי לא זכו לכבוד מהצוות המטפל, יחוו על בשרם טעות רפואית, כמו זיהום נרכש בבית החולים, אבחנה שגויה או תגובה חריפה לתרופה, גבוהה פי 2.5 בהשוואה לחולים שחשו כי זכו ליחס מכבד. למעשה, 29% מכלל המשיבים לסקר טענו כי חלה טעות מסוג זה במהלך הטיפול בהם.

צריך לעבוד

אז מה עושים כדי למנוע מצב שכזה? המחקר מציע כמה דרכים שבהן מטופלים יכולים להגביר את סיכוייהם לזכות בחוויה חיובית בבית החולים: סייעו לנותני השירות לראות אתכם כבני אדם. כשאתם מגיעים לבית החולים, רוב הסיכויים הם שאינכם מכירים את האנשים שמטפלים בכם, כך שחשוב להזכיר להם שאתם יותר מסתם עוד אבחנה. שתפו בפרטים על עצמכם, כגון תמונות וסיפורים, והוסיפו פרטים אישיים כאשר אתם מתארים לרופא את בעייתכם הרפואית.

הזמינו את הרופא שלכם לשבת. לשימוש המוגבר במכשירים חשמליים מצד הצוות הרפואי לצורך איסוף נתונים יש השפעה רבה על התקשורת בין הרופא למטופל. מטופלים יכולים לשנות את הדינמיקה הזו אם רק יזמינו את הרופא לשבת ולנהל שיחה, ובכך להפוך את התקשורת לקלה יותר.

דאגו ש"האנשים שלכם" יהיו איתכם. הסקר של "קונסיומר ריפורטס" מראה, כי הסיכוי שאנשים, שזכו לתמיכה של בני משפחה או חברים, יאמרו כי נהגו בהם בכבוד, גבוה ב-15% מאשר אנשים שהגיעו ללא רשת תמיכה. גם הסיכוי כי ימליצו לאחרים על בית החולים שבו טופלו, גבוה ב-12%.

דעו מתי סביר שיקרו טעויות. סביר יותר שטעויות יקרו במהלך החלפת משמרות או במהלך מעברים (כמו מעבר מהיחידה לטיפול נמרץ לחדרי האשפוז), כך שכדאי לכם לדאוג שתומכיכם יהיו נוכחים בזמנים האלה. הימצאותו של "פותר בעיות מבפנים", כגון נציב תלונות הציבור של בית החולים או אדם התומך במטופלים, יכולה להועיל אף היא. פחות ממחצית הנסקרים במחקר של "קונסיומר ריפורטס" ידעו שקיים אדם כזה, ומעטים – 4% בלבד – ביקשו לראות מישהו כזה.

כתבו לעצמכם דברים. כאשר רופאים, אחיות, טכנאים, סטודנטים לרפואה ועובדים סוציאליים נכנסים לחדר שלכם ויוצאים ממנו, קשה מאוד לעקוב מה כל אחד מהם עושה – במיוחד כאשר אתם חולים. החזיקו דף ועט (או אמצעי כתיבה אלקטרוני) שיהיו מוכנים לצד מיטתכם כדי לרשום הערות ולכתוב שאלות ועניינים המצריכים בירור.

אם משהו לא ברור לכם, שאלו שוב. רפואה היא דבר מסובך, שופע מונחים טכניים, ולפעמים רופאים, ששקועים בעבודתם כל היום, שוכחים שלא למדתם את זה. עליכם לחוש בנוח להזכיר להם בנימוס להאט ולתרגם את העגה המקצועית לעברית פשוטה, כדי שתוכלו להבין הכל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.