Forbes Israel Logo

עניין של ערכים: מי הן המדינות המושחתות בעולם?

אף מדינה בעולם אינה יכולה להיחשב כנקייה לחלוטין משחיתות, כך לפי נתוני Transparency International, שבשבוע שעבר הודיעה פרסמה את נתוניה לשנת 2016. הארגון, שבעזרת נתונים שהוא דולה ממספר מוסדות מחקר ידועי שם בעולם הבודקים את דעת הקהל ותפיסות הציבור במדינות שונות לגבי מידת השחיתות של מדינותיהם, הודיע כי 69% מתוך 176 המדינות שמופיעות באינדקס (Corruption Perceptions Index) קיבלו ציון נמוך מ-50 במדד שנע בין 0 (מדינה שנתפסת כמושחתת במיוחד) ל-100 (נתפסת כנקייה לחלוטין משחיתות על ידי תושביה). כתוצאה מכך, קוראים בארגון לממשלות ברחבי העולם להציג במהירות רפורמות עמוקות, רחבות ושיטתיות שיכולות להכחיד את השחיתות ולהתמודד עם חוסר האיזון ההולך וגובר בעוצמה ברווחה בין אזרחים.

סומליה, דרום סודן וצפון קוריאה הן שלוש המדינות שבהן תפיסות הציבור הן החמורות ביותר בעולם בנוגע למידת השחיתות במגזר הציבורי. מדינות רבות אחרות ראו כיצד הציונים שלהן צונחים במהלך 12 החודשים האחרונים (מאז הפרסום הקודם של Transparency International), וברזיל היא דוגמא מצוינת לכך. המדינה חוותה מבול של מקרי שחיתות עצומי ממדים במהלך השנה שעברה, כמו המקרים של הקונגלומרט Odebrecht ושל יצרנית הנפט המקומית Petrobras, שהובילו לירידה משמעותית בציון שלה. דנמרק וניו זילנד הציגו את הביצועים הטובים ביותר ב-2016, ואחריהן פינלנד ושוודיה.

למפות את השחיתות | צילום מסך: Transparency International

ב-Transparency International טוענים שהפופוליזם הוא התרופה הלא נכונה בכל הנוגע לטיפול בשחיתות. ניתן להילחם בה בהצלחה אך ורק במדינות שיש בהן רמות גבוהות מאוד של חופש ביטוי, מוסדות דמוקרטיים חזקים ושקיפות בכל התהליכים הפוליטיים. כל אלו מאפשרים לחברה האזרחית ולתקשורת לדרוש מבעלי השררה לקחת אחריות על מעשיהם. ארגנטינה היא דוגמא למדינה שהדיחה ממשלה פופוליסטית, והשיגה בעקבות זאת שיפור במדד תפיסות השחיתות של אזרחיה. מנהיגים אוטוקרטיים צברו כוח לאורך השנה החולפת במדינות כמו הונגריה וטורקיה מצד שני, מה שהוביל לירידה גם בציונים של המדינות הללו.

ישראל קיבלה ציון של 64 ומוקמה במקום ה-28 (מתוך 176). היות שלא בכל שנה נמדדת אותה כמות של מדינות, יש צורך לתקנן את המספרים הללו לסולם אחיד על מנת לדון במגמה לגבי ארצנו. אם מתאימים את הדירוג הזה (28) לסולם של 1-100, ישראל תהיה ממוקמת במקום ה-16, לאחר שמאז שנת 2011 לא הצליחה להתברג בקרב 20 המדינות שנתפסות כנקיות ביותר על ידי אזרחיהן. הנקודה החשובה היא הציון: ישראל קיבלה ציון של 64 (0=המושחת ביותר ו-100=הנקי ביותר). זוהי עליה שלה ב-3 נקודות מהשנה שעברה, והציון הגבוה ביותר שלה מאז שנת 2004 (גם אז היה הציון 64). יחד עם זאת, מעניין כי במשך 12 שנה ציונה של ישראל כמעט ואינו משתנה (נע בין 64 ל-58), ומשמעות הדבר פשוטה: ברוב המקרים מיקומה בדירוג משתפר רק בזכות התדרדרות של תפיסות השחיתות במדינות אחרות. צרת רבים, חצי נחמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן