Forbes Israel Logo

עתיד שחור: מי יהיו ספקיות הנפט הגדולות בעולם בשנת 2020?

אמנם מדענים, מנהיגי מדינות וראשי וועדות כבר קראו לא פעם לצמצום התלות העולמי בנפט, אך ממש לא נראה כי שינוי שכזה צפוי להתרחש בקרוב. מנתוני שונים אשר פורסמו לאחרונה עולה כי דווקא ההפך הוא הנכון: על פי ההערכות, כמות הנפט המופק ברחבי העולם הולך דווקא לזנק במהלך השנים הקרובות – ונראה כי התלות העולמית במשאב המוגבל הולכת וגדלה גם כיום.

בשנת 2011 הופקו ברחבי העולם כולו 87.8 מיליון חביות נפט מדי יום. על פי ההערכות, מספר זה יזנק עד שנת 2020 – אז תעמוד הכמות על לא פחות מ-97.6 מיליון חביות ביום. כמעט 10 מיליון חביות נוספות מדי יום הן בהחלט כמות משמעותית, אשר מעידה בעיקר על חוסר הצלחתם של משאבים אחרים "להיכנס לנעליו" של הזהב השחור – ולבסס את מעמדם כאמצעי משמעותי לייצור אנרגיה.

הגידול המשמעותי בהפקת החביות מיוחס למגוון רחב של גורמים, ביניהם הגידול המתמשך בתעשייה העולמית ובמספר המפעלים, כמו גם בגידול הביקוש לצריכה פרטית ברחבי העולם. אך לצד צמיחת הביקוש, נראה כי גם ההיצע הולך וגדל, כשמדינות שונות נכנסות ל"ליגה של הגדולים" ומגדילות את כמויות הנפט אשר הן מפיקות ומייצאות לרחבי העולם.

כנראה שהגורם המשמעותי ביותר על השינויים בשוק האנרגיה העולמי הוא הפקת הנפט מ"פצלי שמן" – אותה טכנולוגיה חדישה, אשר כזכור לפני מספר חודשים סורבה על ידי משרד התשתיות בקשה מיוחדת לקיום ניסוי להפקת נפט באמצעותה בדרום מדינת ישראל. באמצעות הטכנולוגיה המדוברת ניתן לחמם באופן ממוקד ומתמשך סלעים מיוחדים אשר נמצאים בעומק האדמה – ולאחר תהליך כימי מורכב ניתן להפיק מהם נפט. הטכנולוגיה נכנסה לשימוש נרחב בארה"ב, שם חוות ענק להפקת פצלי שמן פועלות מדי יום ומספקות כמויות ענק של נפט.

צילום: thinkstock

השימוש בטכנולוגיה החדשה צפוי להביא גם לשינוי של ממש במפת הכוח העולמית בשוק האנרגיה. מדינות שונות צפויות לשדרג את מעמדן ולהפוך לשחקניות מרכזיות בשוק, בעוד מדינות אחרות, אשר מובילות את טבלאות מייצאות הנפט כיום, צפויות לאבד במעט ממעמדן. אז כיצד יראה שוק האנרגיה העולמי כבר בשנים הקרובות? על פי הערכות שונות אשר פורסמו בתקופה האחרונה, אלו הן 10 המדינות אשר צפויות לקחת את המושכות – ולהפוך ליצואניות הנפט הגדולות ביותר בעולם.

1. המפרץ הפרסי נותר בשליטה

מפת הכוח העולמי אמנם עומדת בפני שינויים רבים, אך נראה כי גם אלו לא יפגעו בכוחן האדיר של מדינות המפרץ הפרסי, אשר ישמרו על מעמדן בראש הדירוג. אמנם כוחן יפגע מעט עקב עליית מעמדן של מדינות צפון אמריקה, אך נתח השוק שלהן צפוי להישאר אדיר ולעמוד על 28% בשנת 2020 – ירידה מ-30% בהם מחזיקות מדינות אלו כיום.

2. OPEC לא הולכים לשום מקום

מדינות הארגון (ובהן עירק, סעודיה, קטאר, לוב, וכו') צפויות לשמור על מעמדן המרכזי – חרף התקוות והשאיפות של גורמים שונים בעולם המערבי, לרבות ישראל, להצליח ולצמצם את התלות העולמית בהן ולפגוע במעמדן הבינלאומי הבכיר בשוק האנרגיה. על פי ההערכות קצב ההפקה שלהן ימשיך לטפס ויגיע ל-38.7 מיליון חביות ביום בשנת 2020. אך הנתון המדאיג באמת הוא דווקא התחזית ארוכת הטווח, לפיה עד שנת 2040 כמות זו תצמח למעל 52 מיליון חביות ביום.

3. בלי ישראל: מדינות המזרח התיכון

מי זוכר כיום שלפני שנים לא רבות העריכו גורמים שונים כי הנפט באזור המזרח התיכון עומד להיגמר בטווח זמן קצר במיוחד. הדו"חות האחרונים של רשות האנרגיה האמריקאית מעריכים כי כמות הנפט המופקת על ידי מדינות האזור דווקא תגדל – ותגיע בשנת 2020 לשיא חדש אשר יעמוד על 27.1 מיליון חביות ביום.

4. ארה"ב

על פי ההערכות, הפקת הנפט מפצלי השמן תביא לכך שכבר בשנת 2020 תפיק ארה"ב 14.2 מיליון חביות נפט מדי יום – כמות אשר תהפוך אותה ליצרנית הנפט הגדולה בעולם מחוץ לארגון OPEC. במצב כזה ארה"ב צפויה לספק באופן עצמאי את כלל הביקוש לנפט ברחבי המדינה – ואף להתחיל ולייצא נפט למדינות שונות ברחבי העולם, במצב אשר יהפוך על פניהן כמה ממערכות היחסים המדיניות המורכבות בהן היא מעורבת.

5. רוסיה

אם נתעלם פעם נוספת ממדינות ארגון OPEC, הרי שרוסיה תתפוס את המקום השני ברשימה, אם קצב הפקה אשר צפוי לעמוד על 10.7 מיליון חביות ביום. אמנם מדובר בכמות מרשימה, אך לצערם של הרוסים לא מדובר בגידול משמעותי ביחס לכמויות המופקות במדינה כיום, וגם המשך הסנקציות וחוסר הוודאות לגבי המשך יחסים המדינה עם המערב מטילים את המהלך בספק. אך אף על פי כן, לרוסים יש סיבה אחת לאופטימיות – שכן הדו"חות חוזים כי הפקת הנפט במדינה תמשיך ותגדל גם בטווח הזמן הארוך יותר (בניגוד, לדוגמא, לארה"ב).

לא הולכים לשום מקום. אחת מבארות הנפט בבחריין | צילום: thinkstock

6. קנדה

קנדה צפויה לרשות את אחד הזינוקים הגדולים בתחום, כשעל פי ההערכות כמות הנפט אשר תופק במדינה תזנק בלמעלה מ-2% עד לשנת 2020, ותעמוד על כ-5 מיליון חביות מדי יום.

7. ברזיל

ואם התרשמתם מקצב הגידול הקנדי, מה תגידו על זה של ברזיל: על פי ההערכות קצב הגידול במשק הענק המתפתח יעמוד על 2.7%, כך שבשנת 2020 תפיק ברזיל 3.2 מיליון חביות נפט מדי יום – ותהפוך לאחד השחקנים המרכזיים בשוק האנרגיה העולמי.

8. סין

בסין בהחלט משקיעים מחשבה רבה בפיתוח שוק האנרגיה העולמי, כשהשאיפה לעצמאות אנרגטית מוחלטת היא שעומדת לנגד עיניהם של בכירי הממשל. בעוד כיום סין תלויה בהסכמי אנרגיה עם רוסיה ומדינות ערב, במעצמה העולה היו רוצים להימנע מכל תלות באחרים – ולפעול בהתאם לרצונותיה והאינטרסים שלה בלבד. על פי ההערכות, בשנים הקרובות תצליח סין לרשום גידול מסוים בקצב הפקת הנפט בשטחה – אשר יגיע לרמה של מעט מעל 5 מיליון חביות מדי יום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.