Forbes Israel Logo

פורבס מסכם שנה: אלה סיפורי היזמות טובים של שנת 2020

מרכב השטח שיצא מהצללים ומאיים על טסלה ועד המראה האינטראקטיבית שהחליפה את מכוני הכושר הסגורים. סיפורי היזמות הטובים של השנה
הפוך מפייסבוק
מוסקוביץ' מודל 2020. לא אותו הנער שהיה בפייסבוק. צילום: Christie Hemm Klok
מוסקוביץ' מודל 2020. לא אותו הנער שהיה בפייסבוק. צילום: Christie Hemm Klok

דסטין מוסקוביץ’ היה רק בן 19 כאשר עזר להקים ב־2004 את פייסבוק עם שותפו לחדר, מארק צוקרברג, במעונות בהרווארד. שנה וחצי לאחר מכן הוא נשר מהלימודים ועבר לעמק הסיליקון. הוא היה בן 23 כאשר הפך לראש מחלקת הנדסה באחת מחברות הטכנולוגיה הצומחות ביותר אי פעם – פייסבוק – שהפכה אותו למיליארדר הצעיר בעולם. אסנה, חברת ניהול העבודה שהקים ב-2012 והנפיק לאחרונה, שווה כבר 4.6 מיליארד דולר.

לכתבה המלאה


מה בקופסה?
חנות המותג. "הפסקנו למכור מוצרים אחרים והתמקדנו רק בצעצועים". צילום: Pop Mart
חנות המותג. "הפסקנו למכור מוצרים אחרים והתמקדנו רק בצעצועים". צילום: Pop Mart

ההבטחה המסחרית הענקית והמהנה של Pop Mart, חברת צעצועים שממוקמת בבייג’ין וצומחת במהירות, היא למכור את מוצריה – בעיקר בובות קטנות שעולות כ־8 דולר בתוך "קופסאות הפתעה" שאינן חושפות את הצעצוע המדויק שמחכה בפנים. בסין יש כבר מעריצים הדוקים לאימפריית הצעצועים שאף אחד לא יודע כיצד הם נראים – עד שהקופסה האטומה שלהם נפתחת. עכשיו Pop Mart והמייסד בן ה-33 שלה, וואנג נינג , מנסים את מזלם מעבר לים.

לכתבה המלאה


מראה מראה

בזמן שמכוני הכושר ברחבי העולם התרוקנו מפחד הקורונה – המיזם של ברין פוטנם היה חייב להצליח. רקדנית הבלט לשעבר הפכה את Mirror, מראה אינטראקטיבית לאימון כושר ביתי, ללהיט ששווה כבר יותר מ-300 מיליון דולר.

מראה, קורונה, אינטראקטיבי. צילום: מירור
מירור בפעולה. צילום: Mirror

לכתבה המלאה


המוכר המושלם
עמית בן דב, מייסד ומנכ"ל גונג. צילום: שלומי יוסף
עמית בן דב, מייסד ומנכ"ל גונג. צילום: שלומי יוסף

גונג, שמציעה מוצר בינה עסקית לאנשי מכירות, כיכבה השנה בשני דירוגים של פורבס: רשימת 50 חברות הבינה המלאכותית המבטיחות ורשימת היוניקורנס הבאים (חברות הסטארט־אפ ששווין צפוי לעקוף בקרוב את רף מיליארד הדולר). את ההבטחה הזו היא מימשה מהר מהצפוי כשגייסה באוגוסט 200 מיליון דולר לפי הערכת שווי של 2.2 מיליארד דולר. בראיון בלעדי לפורבס מספר בן דב על המערכת שפיתחו ועל התוכניות העתידיות.

לכתבה המלאה


חושבים מהבטן
מארק סמית'. צילום: Finch therapeutics
מארק סמית'. צילום: Finch Therapeutics

מדענים ברחבי העולם בחרו בדרך מפתיעה במיוחד להביא מזור למיליוני חולים. הם משתמשים בבקטריות ממערכת העיכול כדי לפתח תרופות חדשות למגוון עצום של מחלות. אחד מהם הוא מארק סמית’, בן 33, מייסד Finch therapeutics, אחד מהסטארט־אפים המבטיחים בתחום התרופות המיקרוביוטיות. Finch ממצה את מה שסמית’ מתאר כ"ספקטרום המלא" של בקטריות בדגימת צואה אנושית מתורם בריא שנבדק בקפדנות. הדגימה מספקת את המקבילה של השתלת צואה בגלולה לבליעה. התדמית הלא מפתה לא בלבלה את המשקיעים. קרנות הון סיכון השקיעו כבר 130 מיליון דולר, ול־Finch יש שותפות עם ענקית התרופות היפנית, Takeda, לפיתוח תרופות לקוליטיס כיבית, מחלת קרוהן ותרופה לאוטיזם.

לכתבה המלאה


שמע את העתיד
סוללה בגודל חצי אינץ' שנטענת ב-15 דקות בלבד. צילום: levon biss
סוללה בגודל חצי אינץ' שנטענת ב-15 דקות בלבד. צילום: Levon Biss

איש לא רצה לקנות את חברת Varta, יצרנית הסוללות הוותיקה, שנראה היה שבגיעה לסוף דרכה. אך היזם האוסטרי מיכאל טויינר ראה הזדמנות. הוא רכש, את החברה ב-40 מיליון דולר והפך אותה לאימפריה שמחזיקה ב-50% משוק הסוללות לאוזניות וויירלס. היום נסחרת החברה לפי שווי של 4.8 מיליארד דולר.

לכתבה המלאה


יוצא מהצללים
דגם R1S של ריוויאן. צילום: Rivian

היריב החדש של טסלה, רכב השטח החשמלי ריוויאן, פרץ השנה בזכות טכנולוגיה פורצת דרך ושק מזומנים של 3 מיליארד דולר שגייס מאמזון, פורד והסעודים. מיליארדר הרכב החדש אר.ג'יי סקרינג', שעומד מאחורי ריוויאן, מאיים להפוך לסיוט של אלון מאסק.

לכתבה המלאה

תמונות קאבר: Forbes Design

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן