Forbes Israel Logo
הרופאים הטובים בישראל 2020. צילום: יוסי אלוני
הרופאים הטובים בישראל 2020. צילום: יוסי אלוני

1,200 רופאים, 150 התמחויות: הרופאים הטובים בישראל 2020

שנת 2020 היא ללא ספק השנה שבה מערך הרפואה בישראל הפך לנושא החם ביותר • בשגרה – ובמיוחד בעת משבר – אלה הם הרופאים הטובים בישראל

כמו מאות הישראלים והישראליות שמקבלים מדי קיץ את התואר הנכסף דוקטור לרפואה (M.D), את קיץ 2020 תפתח גם מערכת פורבס ישראל כמי שהשלימה מסלול שבע־שנתי בתחום. מסלול הלימודים שלנו לא עסק כמובן בהכשרה רפואית, אך בשנת הקורונה, שבה כבר ברור מעבר לכל ספק כי כל רופא וכל מנתחת חדשים שנכנסים למערכת הבריאות הישראלית מהווים נכס ראשון במעלה לכלל הציבור, גם ההתמחות הארוכה שלנו – בזיהוי הטובים שברופאי ישראל – מקבלת מִשנה חשיבות. מאז שנת 2013 אנו עורכים באופן שיטתי ועקבי סקרי עמיתים בקרב אלפי רופאים מומחים בישראל, הממליצים לנו על עמיתיהם שלדעתם הם הטובים ביותר בתחומם. המובהקים שבשמות נכנסים מדי שנה לרשימה הייחודית של פורבס – הרופאים הטובים בישראל. והשנה לראשונה – גיליון הרופאים הושק גם במהדורה דיגיטלית.

כיצד בדקנו?

בתנאי שגרה, הרכבת רשימה של הרופאים הטובים במדינה חייבת להביא בחשבון שיקולים מגוונים ביותר: מהן התכונות שהופכות רופאה לטובה ביותר בתחומה, ידע וניסיון מקצועיים או יחסי אנוש? למי יש את היכולת לאמוד את התכונות הללו באופן מהימן ונטול פניות ככל האפשר? כיצד כדאי לאסוף את המידע הזה, באיזו תדירות ובאיזו שיטה?

לראשונה – מגזין פורבס ישראל משיק את גיליון הרופאים הטובים במהדורה דיגיטלית. לרכישת המהדורה הדיגיטלית

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל 2020 במהדורה מודפסת או דיגיטלית

מערכת הבריאות הישראלית מורכבת מגופים רבים ומגוונים, שיוצרים יחד מארג של מומחיות וידע גדולים מזה, אך גם של אינטרסים שונים, לא אחת מתחרים, מזה.
לשיטתנו, היחידים שלהם יש גם את הידע המקצועי והאנושי הנחוץ על מנת לזהות את הרופאים הטובים ביותר, וששיקוליהם הם גם הנקיים ביותר מאינטרסים (אם כי לא באופן מוחלט כמובן), הם הרופאים עצמם. לכן, הרשימה שלנו מתבססת כאמור על סקירת עמיתים, אשר מדי שנה מתעבה בהמלצותיהם של מאות רופאים חדשים.

השנה, הרשימה שלנו מורכבת מ־36 תחומים רפואיים, המחולקים ללמעלה מ-150 קטגוריות מִשנה. בכל תחום, פנינו לעשרות רופאים מומחים מכל רחבי המרחב הרפואי בישראל (מרכז־פריפריה, בתי חולים־קהילה) וביקשנו מהם להמליץ על רופאים מצוינים אחרים בכל אחת מתתי־ההתמחויות שמרכיבות את התחום שלהם (למעט תת־ההתמחות שבה הם עוסקים, על מנת לצמצם את הפוטנציאל להטיה של שיקולים פרסונאליים). בפשטות – ביקשנו מהם להמליץ על הרופאים שהם היו מפנים אליהם את קרוביהם, אם הללו היו נזקקים חלילה לטיפול או בדיקה. אלפי רופאים שונים מומלצים כך בידי עמיתיהם מדי שנה. מתוכם, רק המובהקים שבמומלצים בכל תחום יכנסו לרשימה – כ-1,200 רופאים כאלו מוצגים בה השנה.

חשיבות גבוהה בפרויקט

אלא שמשבר הקורונה – שהציב את בריאות הציבור בלב השיח – לא רק חידד את החשיבות של הנגשת מידע שיטתי לגבי רופאים לציבור הישראלי, אלא גם הפך את האתגר הטכני שטמון במשימה כזו למורכב יותר. כאשר רופאים רבים מאוד נתונים בעומס עבודה שטרם הכירו עד היום, קשה לזכות בתשומת הלב היקרה שלהם לצרכים כמו שלנו.

בתנאים כאלו, אפילו שלב טכני כמו וידוא עובדות ותיאורי תפקידים מול דוברים של מוסדות רפואיים, הפך לאתגר משמעותי. למרות הקושי, שמחנו להיווכח פעם נוספת, כי קהילת הרופאים רואה חשיבות גבוהה בפרויקט זה. רופאים בתחומים שלא עמדו בלב המשבר נטו להיענות לפניותנו במהירות שאינה שונה מהעבר, ורופאים רבים מבין אלו שחשו עומס עבודה מוגבר עם פרוץ המשבר, זכרו לחזור אלינו בחלוף שבועות ארוכים, על מנת לקחת חלק בתהליך ההמלצה.

הרופאים הטובים בישראל 2020 – שער הגיליון

על מנת לצמצם את השפעתן של הטיות שונות שאולי מכווינות את ההמלצות שנתנו לנו הרופאים הממליצים על הרכב הרשימה שלנו, הפעלנו שורה של כלים נוספים פרט לדיוק תחומי ההתמחות שכל רופא הורשה להמליץ לגביהם. בין היתר: רופא יכול להמליץ על עמית לכל היותר פעם אחת; המלצות שהעניק רופא מסוים על מי שאינם עובדים איתו באותו מוסד קיבלו משקל גבוה יותר מהמלצות שאותו רופא העניק לרופאים מהמוסד שלו; אין דומה משקלה של המלצה על רופא מהמרכז להמלצה על רופא מהפריפריה ואין דומה המלצה על רופאים ממרכזי־העל הרפואיים להמלצה על רופאים במוסדות הקהילה או בבתי החולים הקטנים והבינוניים; ההיגיון שמנחה אותנו בקביעת רף הכניסה לרשימה בתחומים שרוויים בפרקטיקה פרטית ותחרותית (כמו למשל רפואת שיניים) אינו זהה לזה שמוביל אותנו בתחומים שמבוצעים בעיקר בבתי החולים, והתחרות האישית בהם בין רופאים נמוכה יותר.

יציבות מול שינוי

כמו לכל שיטה, גם למתודולוגיה שלנו יש חסרונות. אמנם הפעלנו מכשירים שיסייעו לנו לצמצם את ההטיות השונות שעשויות להשפיע על הממליצים שלנו, אך בהחלט יתכן שישנם רופאים מצוינים שנעדרים מהרשימה. יחד עם זאת, אנו מאמינים שמבין כל השיטות האפשריות לטיפול במשימה הסבוכה שלקחנו על עצמנו, השיטה שלנו היא הטובה והנקייה ביותר, ומדי שנה אנו שואפים לאזן את הייצוג המגדרי והמגזרי בה ככל שניתן, מבלי לבגוד כמובן בעקרונות השיטה שפירטנו. כך למשל, אנו משתדלים להגדיל את כמות הרופאים שממליצים לנו על עמיתיהם ומועסקים במוסדות רפואיים קטנים, גרים בפריפריה או משתייכים למגזרים הערבי והחרדי.

בין היתר, שיטה כמו שלנו מייצרת רשימה יציבה יחסית על פני זמן, ואין בכך כל פלא. הרי לא סביר להניח שרוב הרופאים שהקהילה הרפואית ראתה בהם הטובים ביותר בשנה שעברה ייתפסו השנה כבינוניים. כך, מבין הרופאים המופיעים ברשימה השנה, כ־64% כבר הומלצו בעבר על ידי עמיתיהם במשך שלוש או ארבע שנים (מתוך שבע השנים שבהן נמשך פרויקט זה). יחד עם זאת, השיטה גם מאפשרת התחדשות – אנו פונים בכל שנה רק לממליצים חדשים, ומעניקים משקל רב יותר להמלצותיהם על פני המלצות עבר. בסופו של דבר, 14% מהרופאים ברשימת 2020 נכנסו אליה השנה לאחר שלא הופיעו בה בשנה שעברה, וכ־10% מהרופאים שנכנסו אליה לא הופיעו בה מעולם עד כה.

על הרשימה

1,200 הרופאים שמופיעים ברשימה עובדים ב־48 מוסדות רפואיים בישראל, ציבוריים ופרטיים. לצידם, גם עשרות רופאים מהמגזר הפרטי שמנהלים פרקטיקה עצמאית. זוהי הרשימה הגדולה והמפורטת ביותר שהוצאנו עד היום, והשיקול שהנחה אותנו בעריכתה היה נוחות השימוש עבור הקוראים. לכן, השתדלנו לייצר בכל תחום התמחות חלוקה פנימית ברורה ככל הניתן, ולצמצם תחומים שכמות הרופאים בהם לא גבוהה תחת כותרות כלליות יותר (שלא בהכרח חופפות את השמות המקצועיים הפורמליים הנהוגים בישראל לכל תת־התמחות).

הרשימה מסודרת על פי סדר האלף־בית העברי: ראשית לפי כותרות התחומים, לאחר מכן לפי תתי־ההתמחויות שמוצגות תחת כל תחום, ולאחריהן לפי שמות המשפחה של הרופאים. כל רופא ורופאה מופיעים ברשימה פעם אחת בלבד, על אף שאת חלק מהם ניתן היה לסווג תחת יותר מתחום אחד. כאשר נאלצנו להכריע תחת איזה מן התחומים שהרופאה מומחית בהם לרשום את שמה, השתדלנו שבחירתנו תשקף את העיסוק המרכזי שלה בחיי היומיום. כמעט רבע מהרופאים ברשימה מתמחים בטיפול בילדים, ושמותיהם מפורטים באופן מובחן תחת כל תחום רפואי שבו ישנה פרקטיקה מקובלת המתמקדת בילדים.

כמו כן, השנה הוספנו הפניות המקשרות בין התחומים: לצד כל תת־התמחות שיש לה מקבילות רלוונטיות בתחומים רפואיים אחרים (למשל: אונקולוגיה אורולוגית ואורולוגיה אונקולוגית), ציינו עבור הקוראים את התחומים שאנו ממליצים לעיין גם בהם. בנוסף, בסוף כל תחום ראשי (למשל אונקולוגיה) ציינו באילו תחומים ראשיים נוספים ישנה פעילות רפואית משיקה (למשל: בנוסף לאונקולוגים, קורא שמתעניין בתחום הסרטן עשוי להתעניין גם ברשימת הכירורגים או הרדיולוגים).

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל 2020 במהדורה מודפסת או דיגיטלית

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן